اميد - صفحه 374

1448

الحَثُّ عَلَى الرَّجاءِ الصّادِقِ

الكتاب :

إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللّه ِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّه ِ و اللّه ُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» . ۱

الحديث :

۰.7149.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : كلُّ راجٍ طالِبٌ و كُلُّ خائفٍ هارِبٌ . ۲

۰.7150.عنه عليه السلام : أ تَرجُو أن يُعطِيَكَ (يُؤتِيَكَ) اللّه ُ أجرَ المُتَواضِعِينَ و أنتَ عِندَهُ مِن المُتَكَبِّرِينَ ؟! و تَطمَعُ ـ و أنتَ مُتَمَرِّغٌ في النَّعِيمِ ، تَمنَعُهُ الضَّعيفَ و الأرمَلَةَ ـ أن يُوجِبَ لكَ ثَوابَ المُتَصدِّقِينَ ؟! و إنّما المَرءُ مَجزِيٌّ بما أسلَفَ، و قادِمٌ عَلى ما قَدَّمَ . ۳

1449

التَّحذيرُ مِنَ الرَّجاءِ الكاذِبِ

۰.7151.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : يَدَّعِي بزَعمِهِ أنّهُ يَرجُو اللّه َ ، كَذَبَ و العظيمِ! ما بالُهُ لا يَتَبَيَّنُ رجاؤهُ في عَمَلِهِ ؟! فكُلُّ مَن رجا عُرِفَ رجاؤهُ في عَمَلِهِ و كلُّ رَجاءٍ ـ إلاّ رجاءَ اللّه ِ تعالى ـ فإنّهُ مَدخولٌ و كُلُّ خَوفٍ مُحَقَّقٌ ـ إلاّ خَوفَ اللّه ِ ـ فإنّهُ مَعلولٌ . ۴

1448

تشويق به اميد واقعى

قرآن :

«كسانى كه ايمان آورده اند و آنان كه مهاجرت كرده اند و در راه خدا جهاد نموده اند ، به رحمت خدا اميدوارند و خدا آمرزنده و مهربان است» .

حديث :

۰.7149.امام على عليه السلام : هر اميدوارى جوينده است و هر بيمناكى گريزان [از آنچه مى ترسد].

۰.7150.امام على عليه السلام نوشت : آيا در حالى كه نزد خداوند از متكبّرانى ، اميد دارى كه پاداش فروتنان را به تو دهد، و در حالى كه در نعمت غوطه ورى و آن را از مستمندان و بيوه زنان دريغ مى دارى ، چشم طمع به ثواب صدقه دهندگان دوخته اى؟ همانا آدمى در برابر كارهايى كه پيشاپيش فرستاده است پاداش مى بيند و نزد آنچه فرستاده است مى رود .

1449

بر حذر داشتن از اميد دروغين

۰.7151.امام على عليه السلام فرمود : به گمان خود ادّعا مى كند كه به خدا اميد دارد ؛ به خداى بزرگ قسم كه دروغ مى گويد؛ و گرنه چرا اميدوارى او در كردارش پيدا نيست؟ چه ، هركه اميدوار باشد ، اميد او از كردارش معلوم مى شود . هر اميدى ، جز اميد به خدا ، ديوانگى است و هر ترس حقيقى ، جز ترس از خدا ، آفت و بيمارى است .

1.البقرة : ۲۱۸ .

2.الأمالي للمفيد : ۲۰۷/۳۸ .

3.نهج البلاغة : الكتاب ۲۱ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۰ ، انظر تمام الكلام.

صفحه از 377