تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 2637
كتب اربعۀ شیعه، تصحیح می شود

كتب اربعۀ شیعه، تصحیح می شود

News

 

شنبه 4/3/87

راوي: حجة الاسلام و المسلمين محمد حسين دريتي، مدير گروه احيا و تصحيح پژوهشكدۀ علوم و معارف حديث، تصحيح كتب اربعۀ شيعه را از برنامه هي ين گروه در سال جاري عنوان كرد.

به گزارش راوي: وي دربارۀ فعاليت هي ين گروه در سال گذشته گفت: «برنامه هاي سال گذشته در چهار بخش به شرح زير بود:
بخش اول: تکميل باقيماندۀ تحقيق کافي. بخش دوم: تکميل و يا شروع برخي از پروژه ها که شامل: تکميل تحقيق الذريعة الي حافظ الشريعة، تکميل تحقيق شرح فروع کافي به ميزان 70% ، آغاز تحقيق «مصابيح الانوار في حلّ مشکلات الاخبار» تاليف سيد عبدالله شّبر و تکميل تحقيق و بازسازي «الاخبارالدخيله» تاليف ية اله محمد تقي شوشتري است.
بخش سوم: آماده سازي تحقيق فقيه و تهذيب و استبصار، بخش چهارم: پيگيري و تکميل طرح هي تصحيحي کنگرۀ کليني.»
دريتي، آن گاه هر يك از ين بخش ها را به تفصيل بيان كرد و افزود: «در بخش اول: تکميل باقيماندۀ تحقيق کافي، عمدۀ کارهي پيش بيني شده در تصحيح و تحقيق کافي در سال هي گذشته انجام شده و تنها چند مرحله از مراحل پياني تحقيق در خصوص مجلدات 6ـ 8 کافي، مانند مرحلۀ پياني تخريجات و تعليقه هي توضيحي و ترجمۀ لغات جلدهي 7 و 8 وهمچنين تنزيل هامش و تنظيم پانوشت هي جلدهي 6ـ 8 کافي و آماده سازي آن جهت تيپ از مراحلي است که در سال 86 مي بيست به انجام رسد
و تمام مراحل در ين سال محقق شد و تمام مجلدات باقي مانده به بخش تيپ منتقل گرديد که مجلدات6 و7 در سال 86 در 3600 صفحه تيپ گرديد و ادامۀ آن در سال جاري در حال انجام است.
در بخش دوم، پنج طرح تکميلي و يک طرح جديد در سال 86 وجود داشته است:
طرح هي تکميلي :1ـ تکميل طرح تصحيح و تحقيق «الذريقة الي حافظ الشريقه» (شرح اصول کافي). ين طرح از اواخر سال 85 شروع شده، پيش بيني شده بود که در سال 86 تحقيق آن به پيان برسد. در سال 86 دو جلد آن به پيان رسيد و اکنون در مرحلۀ تيپ و غلط گيري و آماده سازي است. 2ـ تکميل طرح تصحيح و تحقيق شرح فروع کافي ملا هادي مازندراني. ين طرح که در پنج جلد پيش بيني شده بود از نيمۀ دوم سال 85 شروع و زمان آن دو سال تعيين شد. و اکنون طبق زمان بندي در حال پيشرفت است و تا کنون تحقيق و تصحيح چهار جلد آن به صورت کامل به پيا ن رسيده و دو جلد آن در دست انتشار است و بقيه در مرحلۀ تيپ و صفحه آريي است.3ـ تکميل تصحيح «شهاب الاخبار»: ين طرح نيز در سال 86 مي بيست به انجام مي رسيد که به علت تاخير توسط محقق آن، هنوز تحويل واحد نشده و با تاخير مواجه شده است.4ـ تکميل تصحيح و بازسازي «الاخبار الدخيلة». ين طرح که در چهار جلد پيش بيني شده، مي بيست در سال 86 به انجام رسد اما مانند طرح قبلي، هنوز به واحد تحويل داده نشده است.
بخش سوم: جمع آوري اطلاعات و سفارش الشيعه نسخه هي منتخب فقيه و تهذيب و استبصار جهت آماده سازي عناوين فوق جهت تصحيح و تحقيق جديد. با توجه به ينکه طرح اصلي واحد مصوب در سال 80 شامل تصحيح کتب اربعه بود لذا با پيان يافتن مراحل اصلي تحقيق کافي، بري آماده سازي سير کتب اربعه جهت تحقيق در سال 86 نخست جمع آوري اطلاعات نسخه هي موجود و طبقه بندي آن در اولويت قرار گرفت و همزمان و به مرور، سفارش نسخه هي برتر فقيه و تهذيب و استبصار در دستور کار قرار گرفت و در طي سال 86تصوير بيش از 60 نسخه از نسخه هي برتر ين سه کتاب جمع آوري شد.
بخش چهارم: پيگيري کارهي تصحيحي کنگرۀ بين المللي کليني: در ين بخش کليۀ، آثاري که مربوط به کافي است اعم از شرح، حاشيه مورد شناسيي قرار گرفت و آثار برگزيده در 10 عنوان بعد از ارزيابي، جهت تصحيح به دبيرخانۀ کنگره پيشنهاد شد و کار تحقيق آن با حميت مالي دبيرخانه کنگرۀ و نظارت و اجري واحد احيا و با همکاري جمعي از محققان به شرح ذيل اقدام شد:
1ـ الشافي/ملا خليل قزويني در دو جلد
2ـ صافي/ ملا خليل قزويني در دو جلد
3ـ هديا/مجذوب تبر يزيدر دوجلد
4ـ کشف الوافي/ آصف شيرازي در يک جلد
5ـ شرح اصول کافي/امين استرآبادي در يک جلد
6ـ البضاعة المزجاة(شرح روضۀ کافي) در دو جلد
7ـ تحفة الاولياء(ترجمۀ اصول کافي)در چهار جلد
8ـ منهج اليقين/گلستانه در يک جلد
9ـ شرح روضۀ کافي/يحيي نوري در يک جلد
10ـ الرسائل في شرح احاديث الکافي/ در دو جلد
در سال 86 کار تحقيق ين آثار به جديت آغاز و طبق زمان بندي تعيين شده در حال انجام است و تحقيق بخش مهمي از آن به انجام رسيده و بقيه آن در حال پيگيري است».
مدير گروه احيا و تصحيح پژوهشكدۀ علوم و معارف حديث در خصوص برنامه هي ين واحد در سال 87 افزود:«ين برنامه ها در چهار بخش است: در بخش اول، تصحيح کتب اربعه به ين شرح انجام مي‌شود:
1ـ اتمام کنترل هي مختلف علمي و فني کافي بعد از تيپ و مقابله مطبعي2ـ آماده سازي زفقيه جهت آغاز تحقيق و شروع مقابله بخشي از آن با نسخه هي خطي
بخش دوم : طرح هي تکميلي، شامل ين موارد :1ـ تکميل تصحيح شهاب الاخبار ،2ـ تکميل تصحبح الاخبار الدخيله، 3ـ تکميل تصحيح مصابيح الانوار
بخش سوم: طرح هي جديد، شامل ين موارد :1ـ تصحيح جلد 3 و4 الهديا، 2ـ تصحيح جلد 3 و 4 الشافي ،3ـ طرح نسخه شناسي وکتاب شناسي آثار صدوق
بخش چهارم، شامل پيگيري طرح هي تصحيحي جهت کنگره كليني است. در ين بخش تصحيح و تحقيق کليۀ عناوين فوق الذکرپيگيري شده، کنترل هي لازم، رفع نواقص احتمالي و هماهنگ سازي تحقيق نيز انجام مي شود».

 

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :