۰.18256.عنه عليه السلام : المَرءُ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ . ۱
۰.18257.عنه عليه السلام : قلتُ أربَعا أنزَلَ اللّه ُ تَصديقي بها في كِتابِهِ : قلتُ : المَرءُ مَخبوءٌ تَحتَ لِسانِهِ فإذا تَكَلّمَ ظَهَرَ ، فأنزَلَ اللّه ُ تعالى : «و لَتَعْرِفَنَّهُم في لَحْنِ القَوْلِ»۲ ... . ۳
۰.18258.عنه عليه السلام : ما أضمَرَ أحَدٌ شيئا إلاّ ظَهَرَ في فَلَتاتِ ۴ لِسانِهِ و صَفَحاتِ وَجهِهِ . ۵
۰.18259.عنه عليه السلام : كلامُ الرّجُلِ مِيزانُ عَقلِهِ . ۶
۰.18260.عنه عليه السلام : اللِّسانُ تَرجُمانُ الجَنانِ . ۷
۰.18261.عنه عليه السلام : الألسُنُ تُتَرجِمُ عَمّا تُجِنُّهُ الضَّمائرُ . ۸
۰.18262.عنه عليه السلام : يُستَدَلُّ على عَقلِ كُلِّ امرئٍ بما يَجري على لِسانِهِ . ۹
۰.18263.عنه عليه السلام : لِسانُكَ تَرجُمانُ عَقلِكَ . ۱۰
۰.18264.عنه عليه السلام : إيّاكَ و الكلامَ فيما لا تَعرِفُ طَريقَتَهُ و لا تَعلَمُ حَقيقَتَهُ ؛ فإنّ قَولَكَ يَدُلُّ على عَقلِكَ ، و عِبارَتَكَ تُنْبئُ عَن مَعرِفَتِكَ . ۱۱
۰.18256.امام على عليه السلام : انسان در زير زبان خود، پنهان است.
۰.18257.امام على عليه السلام : چهار سخن گفتم و خداوند در كتاب خود مرا در آنها تصديق كرد. گفتم: انسان در زير زبان خود پنهان است و چون سخن گويد آشكار شود. پس خداوند متعال اين آيه را نازل فرمود: «و هر آينه آنان را از لحن سخن مى شناسى ...» .
۰.18258.امام على عليه السلام : هيچ كس چيزى را در دل پنهان نداشت، جز اين كه در لغزش هاى زبان و خطوط چهره او آشكار شد.
۰.18259.امام على عليه السلام : سخنِ مرد، سنجه خرد اوست.
۰.18260.امام على عليه السلام : زبان، ترجمان دل است.
۰.18261.امام على عليه السلام : زبان، آنچه را كه درون ها پوشيده مى دارند بازگو مى كند.
۰.18262.امام على عليه السلام : از آنچه بر زبان انسان رانده مى شود مى توان به خرد او راه برد.
۰.18263.امام على عليه السلام : زبان تو، ترجمان خرد توست.
۰.18264.امام على عليه السلام : زنهار از سخن گفتن درباره آنچه كه راهش را نمى شناسى و حقيقتش را نمى دانى؛ زيرا سخن تو، نشانگر خرد توست و بيان تو از شناخت تو خبر مى دهد.
1.نهج البلاغة : الحكمة ۱۴۸.
2.محمّد : ۳۰ .
3.بحار الأنوار : ۷۱/۲۸۳/۳۳.
4.فَلَتات الكلام : زلاّته و هَفَواته . (المنجد : ۵۹۲).
5.نهج البلاغة: الحكمة۲۶.
6.غرر الحكم : ۷۲۳۴.
7.غرر الحكم : ۲۶۲.
8.غرر الحكم : ۱۳۷۶.
9.غرر الحكم : ۱۰۹۵۷.
10.بحار الأنوار : ۷۷/۲۳۱/۲ .
11.غرر الحكم : ۲۷۳۵.