1
مجله محدث شماره 14




حوزه ریاست مؤسسه













حوزه ریاست مؤسسه






ديدار رؤسای دارالحديث
های
ايران و مغرب در قم





پرونده ویژه: دارالحدیث های ایران و مغرب





سفارت مغرب، آماده تسهیل روابط علمی دارالحدیث هاست





اولویت های روابط علمی میان مؤسسات دینی ایران و مغرب






ديدار رؤسای دارالحديث های ايران و مغرب در قم


رئيس دارالحديث «الحسنيه» مغرب، به همراه سفير اين كشور در جمهوری اسلامی ايران، صبح روز پنجشنبه، 13 دیماه، از مؤسسه دار الحديث قم بازديد كردند.
در اين بازديد كه چهار ساعت به طول انجاميد، «احمد الخمليشی»، رئيس دارالحديث «الحسنيه» مغرب و «محمد الوفا»، سفير مغرب در جمهوری اسلامی ايران، ضمن حضور در بخشهای مختلف پژوهشكده و دانشكده علوم حديث، با آيتالله ریشهری، رئيس مؤسسه دارالحديث قم ديدار و گفت وگو كردند.
آيت الله ری شهری در اين ديدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور «الخمليشی» در دارالحديث گفت: در شرايطی كه دنيا تشنه اسلام است و پژوهشگران جوان، علاقهمند رهنمودهای اسلام هستند، اطلاع رسانی درباره معارف اسلامی و قرآن و احاديث اهل بيت، كار ارزندهای محسوب میشود
وی ابراز اميدواری كرد كه روابط مستحكمتری در زمينههای علمی و تحقيقاتی بين دو كشور ايران و مغرب صورت گيرد.
سپس «احمد الخمليشی»، با اشاره به اين كه در 30 سال اخير، به علمای مغرب اجازه داده شده كه با مذهب جعفری بيشتر آشنا شوند، خواستار ارتباطات علمی با مؤسسات جمهوری اسلامی ايران شد و گفت: ما جعفری نيستيم ولی علاقه ما به اهل بيت بسيار زياد است.
«محمد الوفا»، سفیر مغرب در ايران نيز با اشاره به سابقه تأسيس دارالحديث مغرب، گفت: بعد از ورود به ايران، شاهد نهضتی علمی- فكری در ايران بودم.
وی، شرايط كنونی عالم اسلام را دشوار توصيف كرد و گفت: تا كنون ارتباطات خوبی از لحاظ اقتصادی، سياسی و فرهنگی بين دو كشور ايران و مغرب برقرار بوده ولی در موضوعات دينی، اين روابط ضعيفتر بوده است و اكنون زمينههای خوبی برای تعامل دو طرف در مسائل دينی وجود دارد.





پرونده ویژه: دار الحدیثهای ایران و مغرب



رئیس دار الحدیث حسنی مغرب: محدودیتهای گذشته، برای عرضه احادیث شیعه در مغرب، وجود ندارد

پس از حضور دكتر احمد الخملیشی، رئیس دار الحدیث حسنی كشور مغرب در قم و بازدیدی كه از مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث داشت، فرصت را مغتنم شمردیم و در آخرین دقیقههای حضورش در دار الحدیث، وقتی از كتابخانه تخصصی حدیث بازدید میكرد، همان جا، سر میزی كه روی آن دورههای صحافی شده مجله دار الحدیث حسنی مغرب را چیده بودند، با او گفتگو كردیم.
وقتی سفیر مغرب در ایران ضبطمان را دید، با انگشت نشان داد كه فقط دو دقیقه وقت برای این مصاحبه داریم.
رئیس دار الحدیث حسنی مغرب را پادشاه آن كشور منسوب میكند. به همین دلیل، مرتبه سیاسی او - با این وجود كه شخصیتی علمی است- در حد یک وزیر محسوب میشود و در سفر به كشورهای مختلف، سفیر مغرب در آن كشور در بازدیدها، او را همراهی میكند.
ترجمه گفتگوی اختصاصی خبرنگار ایكنا در مؤسسه دار الحدیث با دكتر الخملیشی، از عربی به فارسی، از نظرتان میگذرد.

به ایران و مؤسسه دار الحدیث، خوش آمدید. بفرمایید نظرتان راجع به این مؤسسه و دانشكده علوم حدیث، با توجه به بازدید امروزتان چیست؟

متشكرم. برداشتهای من، برداشتهای اولیه است. چون این اولین دیدار من از این مؤسسه است. اما بسیار خوشحال شدهام. زیرا احساس كردم در این مؤسسه، نظم و امكانات مختلفی وجود دارد كه در آینده، میتواند از این مؤسسه، مؤسسهای نمونه بسازد. بویژه دانشكده مجازی علوم حدیث، وسیلهای بسیار مهم است و بسیاری از افراد كه مایل به یادگیری معارف دینی هستند و نمیتوانند به دانشكده حضوری بیایند، از آن استفاده میكنند. اینها موجب میشود اثر این مؤسسه، در خارج از ایران تقویت شود.
من برای مؤسسه و دانشكده، آرزوی موفقیت میكنم.

آیا مایل به ارتباط با دار الحدیث ایران هستید؟
در این زمینه، روشهای همكاری بسیاری وجود دارد. اول، از طریق نشریات و كتب. دوم، دیدارهای دو طرفه بین استادان و دانشجویان. سوم، برگزاری همایشهای مشترک كه موضوع آن به توافق برسد.

درباره وجود احادیث شیعه در افریقا و تأثیر آنها بر این قاره، توضیحاتی بفرمایید.

من پاسخ دقیق این سؤال را نمیدانم، اما احادیث شیعه به كشورهای مختلف نفوذ كرده. مثلاً اگر به مغرب نگاه كنیم، در گذشته، مصادر حدیثی شیعی، وجود نداشت ولی اكنون موجود است و حتی برای فروش، عرضه میشود و در كتابخانههای عمومی هم وجود دارد. برخی از مجلات و كتب نیز به طور مرتب، برای دار الحدیث حسنی ارسال میشود، از جمله مجله «فقه اهلبیت» و «علوم الحدیث». بنا بر این، محدودیتهای گذشته، اكنون وجود ندارد.





سفارت مغرب، آماده تسهیل روابط علمی دار الحدیث هاست

گفتگو با سفیر مغرب در جمهوری اسلامی ایران
سفیر مغرب در جمهوری اسلامی ایران، در بازدید رئیس دار الحدیث حسنی مغرب از مؤسسه علمی- فرهنگی دار الحدیث قم، در تمام لحظات این بازدید علمی، حضور داشت. حتی وقتی با مسئولان گروههای پژوهشی سخن میگفت، به نكاتی در خصوص كتابها اشاره میكرد كه بیشتر، از یک محقق انتظار میرفت آنها را بداند.
گفتگوی ما با محمد الوفا، در فرصت استراحت او و آماده شدن برای بخش دوم بازدید، در دفتر معاونت بین الملل مؤسسه دار الحدیث، صورت گرفت.

به مؤسسه دار الحدیث خوش آمدید. نظرتان راجع به این مؤسسه، در این بازدید چیست؟

قبل از هر چیز، از این كه همراه دكتر الخملیشی در شهر قم كه در عالم اسلامی بلند آوازه و مشهور است، حضور دارم، خوشحالم. یكی از ویژگیهای این شهر این است كه نامی از نامهای اهل بیت(ع) در آن است.
یكی از عُرفهای اهل مغرب این است كه دختر اول را فاطمه، پسر اول را محمد و پسر دوم را علی مینامند.
شهر قم، از گذشته تا كنون، نام نیكویی دارد و پس از انقلاب اسلامی، آوازه بهتری یافته است. زیرا بحثهای علوم دینی و اسلامی در آن وجود دارد و ما نیازمندیم كه این مباحث، پرورش یابد. برای حفظ آینده امت اسلامی از شبهات و انحرافات، به این مباحث نیاز است.
اما این مركز، كار ارزشمندی در حفظ و تحقیق و نشر احادیث، بدون توجه به نوع مصادر آنها (اعم از شیعی یا سنّی)، انجام میدهد و به پژوهشگران فرصت میدهد تا در باره احادیث بحث كنند. زیرا احادیث، مكمل قرآن است و مكمل آنچه از سیره نبوی به ما رسیده است. به همین خاطر، برای تمام مسئولان آن، بویژه آیة الله ریشهری، جزای الهی آرزو میكنم.

چه نوع ارتباطاتی بین دار الحدیثهای ایران و مغرب ممكن است وجود داشته باشد و سفارت مغرب در ایران، چه خدماتی در این زمینه ارائه میكند؟

اولاً، نشانه اهتمام مغرب به حركتهای علمی در ایران، آمدن مدیر دار الحدیث حسنی است كه مؤسسهای در سطح عالی است و كسانی كه در آن وارد میشوند، باید مدرک كارشناسی به بالا داشته باشند و از آنجا، دانشمندان تراز اول، فارغ التحصیل میشوند.
دار الحدیث مغرب، به دنبال روابط متعددی با مؤسسات قم، ایران و سایر حوزه های معروف عالم اسلامی است.
ما سفیران، آمادگی داریم برای آسان كردن دیدارها و بازدیدها و مبادله اندیشمندان و پژوهشگران، همكاری كنیم.
امیدواریم آیة الله ریشهری، دعوت ما را برای حضور در مغرب، قبول نماید.





اولویتهای روابط علمی میان مؤسسات دینی ایران و مغرب


سید مصطفی مطبعه چی، كارشناس حوزه مغرب اسلامی، تبادل استاد، دانشجو و تحقیقات مشترک را از اولویتهای روابط علمی میان مؤسسات دینی ایران و مغرب دانست.
در حاشیه بازدید رئیس دار الحدیث حسنی كشور مغرب از مؤسسه دار الحدیث قم، این كارشناس حوزه مغرب اسلامی، در گفتگویی اختصاصی، یكی از اولویتهای ارتباطی میان مؤسسههای دینی را تبادل دانشجو در سطح تحصیلات تكمیلی دانست.
مطبعهچی گفت:«از آن جا كه دار الحدیث حسنی مغرب، مركزی علمی ـ پژوهشی است و انتشارات ندارد و فقط نشریه «مجله دار الحدیث الحسنیه» را منتشر میكند و حتی رسالههای مقاطع تحصیلات تكمیلی دانشجویان را نیز از طریق مؤسسات چاپ و نشر مغرب منتشر میكنند، تبادل كتاب برای چاپ، با این مركز، امكانپذیر نیست. اما تبادل دانشجو، در سطح دكتری، با این مركز علمی، مطلوب و ممكن است».
این پژوهشگر، تبادل استاد را در حد ترم دانشگاهی نیز از اولویتهای این گونه روابط بیان كرد.
مطبعه چی، به لزوم تحقیقات مشترک دار الحدیث های ایران و مغرب اشاره كرد و گفت: «در كتابخانه پادشاهی مغرب، نسخههای خطی منحصر به فردی در زمینه های علوم حدیث وجود دارد. تحقیق مشترک برخی نصوص روایی، تاریخی و تفسیری (نصوص درجه اول از قرون اول تا سوم هجری)، زمینه بسیار مناسبی برای این همكاری دوجانبه است».
وی در پایان، به دانشمندانی در حوزه علوم اسلامی در مغرب اشاره كرد كه وابستگی دولتی ندارند: «چنان كه میدانید، آن مؤسسه زیر نظر دربار اداره میشود و احیاناً پژوهشگران مستقلی هستند كه با آنها همكاری ندارند. اگر روابط علمی ای با این افراد از سوی مؤسسه دار الحدیث قم برقرار شود، باعث ارتقای سطح آموزش و پژوهش دار الحدیثها میشود».
در سیزدهم دی، دكتر احمد الخملیشی، رئیس دار الحدیث حسنی مغرب به همراه محمد الوفا، سفیر مغرب در ایران، با حضور در مؤ سسه دار الحدیث قم با آیة الله ریشهری، رئیس این مؤسسه، دیدار و گفتگو كردند.




مجله محدث شماره 14
0
  • نام منبع :
    مجله محدث شماره 14
    تاريخ انتشار :
    دی 1386
    سردبیر :
    هادی ربانی
تعداد بازدید : 12534
صفحه از 14
پرینت  ارسال به