فال - صفحه 11

و أيضا قد ورد في عدَّة من هذه الروايات الاعتصام باللّه بصدقة أو صوم أو دعاء أو قراءة شيء من القرآن أو غير ذلك لدفع نحوسة هذه الأيّام ، كما عن مجالس ابن الشيخ بإسناده عن سهل بن يعقوب الملقَّب بأبي نواس عن العسكريِّ عليه السلام في حديث : «قلتُ : يا سيّدي ، في أكثرِ هذه الأيّامِ قَواطِعُ عَنِ المَقاصدِ لِما ذُكِرَ فيها مِن النَّحسِ و المَخاوِفِ ، فَتَدُلُّني علَى الاحتِرازِ مِن المَخاوفِ فيها ، فإنّما تَدعُوني الضَّرورَةُ إلَى التَّوَجُّهِ في الحَوائجِ فيها ؟ فقالَ لي : يا سَهلُ ، إنّ لِشِيعَتِنا بوَلايتِنا لَعِصمَةً لو سَلَكوا بها في لُجَّةِ البِحارِ الغامِرَةِ و سَباسِبِ السباسب جمع سبسب : المفازة . (لسان العرب : 1/460).
البَيداءِ الغائرةِ بَينَ سِباعٍ و ذِئابٍ و أعادِي الجِنِّ و الإنسِ لَأمِنُوا مِن مَخاوِفِهم بوَلايَتِهم لنا ، فَثِقْ باللّه ِ عَزَّ و جلَّ و أخلِصْ في الوَلاءِ لأئمَّتِكَ الطاهِرينَ و تَوَجَّهْ حَيثُ شِئتَ و اقصِدْ ما شِئتَ ...» الحديث . ثمّ أمره عليه السلام بشيء من القرآن و الدعاء أن يقرأه و يدفع به النحوسة و الشأمة و يقصد ما شاء .
و في الخصال بإسناده عن محمّد بن رياح الفلاّح في المصدر (الخصال : 390 / 83) : محمّد بن رباح القلاّء .
قال : «رأيتُ أبا إبراهيمَ عليه السلام يَحتَجِمُ يَوم الجُمُعةِ، فقلتُ: جُعِلتُ فداكَ، تَحتَجِمُ يومَ الجُمُعةِ؟! قال : أقرَأُ آيَةَ الكُرسيِّ ، فإذا هاجَ بكَ الدمُ ليلاً كانَ أو نهارا فاقرَأْ آيَةَ الكرسيِّ و احتَجِمْ» .
و في الخصال أيضا بإسناده عن محمّد بن أحمد الدقّاق قال : «كَتَبتُ إلى أبي الحسنِ الثاني عليه السلام أسألُهُ عنِ الخُروجِ يَومَ الأربعاءِ لا تَدورُ، فكَتبَ عليه السلام : مَن خَرجَ يومَ الأربعاءِ لا تَدورُ خِلافا على أهلِ الطِّيَرَةِ وُقِيَ مِن كُلِّ آفَةٍ ، و عُوفِيَ مِن كلِّ عاهَةٍ ، و قَضَى اللّه ُ له حاجَتَهُ» . و كتب إليه مرَّة اُخرى يسأله عن الحِجامةِ يوم الأربعاء لا تدور ، فكتبَ عليه السلام : «مَنِ احتَجَمَ في يومِ الأربعاءِ لا تَدورُ خِلافا على أهلِ الطِّيَرةِ عُوفِيَ مِن كُلِّ آفَةٍ ، و وُقِيَ مِن كُلِّ عاهَةٍ ، و لم هذه الجملة إشارة إلى نفي ما في عدّة من الروايات أنّ من احتجم في يوم الأربعاء أو يوم الأربعاء لا تدور اخضرّت محاجمه ، و في بعضها خِيفَ عليه أن تخضرّ محاجمه . (كما في هامش المصدر) .
تَخضَرَّ مَحاجِمُهُ» .

نيز در دسته اى از اين روايات آمده است كه براى دفع نحوست اين ايّام بايد با دادن صدقه يا گرفتن روزه يا دعا يا قرائت مقدارى از قرآن و امثال اينها، به خدا پناه برد. مانند روايت ابن الشيخ كه در كتاب مجالس به سند خود از سهل بن يعقوب ملقب به ابو نواس از امام عسكرى عليه السلام نقل كرده است كه مى گويد : عرض كردم : سرورم! بيشتر اين ايّام به خاطر نحوست و ترسهايى كه دارند مانع اين مى شوند كه انسان دنبال كارها و مقاصد خود برود، لطفا براى پرهيز از اين ترسها و رفع نگرانيها مرا راهنمايى كنيد؛زيرا گاهى اوقات كارى ضرورى پيش مى آيد كه بايد انجامش دهم. حضرت به من فرمود : اى سهل! همانا ولايت ما براى شيعيان، مايه امن و امان است. ولايتى كه اگر با آن در اعماق درياهاى ژرف و وسط بيابانهاى بى كران ميان درندگان و گرگها و دشمنان جنّى و انسى قرار گيرند از ترس و وحشتهاى آنها ايمن خواهند بود. پس، به خداوند عزّ و جلّ اعتماد كن و ولايت خود را نسبت به امامان پاك خويش خالص گردان و آن گاه هر جا خواستى برو و هر چه خواستى بكن... حضرت سپس دستور مى دهد كه مقدارى از قرآن و دعا را بخواند و بدين وسيله شومى و نحوست آن روز را از خود دور گرداند و دنبال هر كارى كه مى خواهد،برود.
در خصال به سند خود از محمّد بن رياح فلاّح روايت كرده كه گفت : ديدم كه ابو ابراهيم (موسى بن جعفر عليه السلام ) در روز جمعه حجامت مى كند. عرض كردم : فدايت شوم، روز جمعه حجامت مى كنيد؟ فرمود : آية الكرسى را مى خوانم. بنا بر اين، تو هم هر گاه خونت به هيجان آمد، شب باشد يا روز آية الكرسى را بخوان و حجامت كن.
و باز در خصال به سندش از محمّد بن احمد دقّاق روايت كرده كه گفت : نامه اى به امام ابو الحسن دوم (امام رضا عليه السلام ) نوشتم و از مسافرت در چهار شنبه آخر ماه پرسيدم. در پاسخم نوشت : برخلاف نظر معتقدان به شومى، هر كس در چهار شنبه آخر ماه مسافرت كند، از هر گزندى ايمن خواهد بود و از هر بيمارى و آسيبى سالم خواهد ماند و خداوند حاجتش را نيز برمى آورد.همين شخص بار ديگر به آن حضرت نامه اى نوشت و از حجامت كردن در چهار شنبه آخر ماه سؤال كرد، حضرت به او نوشت : برخلاف نظر معتقدان به شومى، هر كس در چهار شنبه آخر ماه حجامت كند، از هر آسيب و گزند و مرضى در امان باشد و محل حجامتش نيز كبود نشود .
اين جمله به ردّ و نفى پاره اى روايات اشاره دارد كه در آنها آمده است كه هر كس در روزهاى چهار شنبه يا چهار شنبه آخر هر ماه حجامت كند، محل حجامتش كبود مى شود. و در بعضى از آنها آمده است : بيم آن هست كه محلّ حجامتش كبود شود.

صفحه از 18