فال - صفحه 13

و أمّا الروايات الدالَّة علَى الأيّام السعيدة من الاسبوع و غيرها فالوجه فيها نظير ما تقدَّمت إليه الإشارة في الأخبار الدالّة على نحوستها من الوجه الأوّل ؛ فإنَّ في هذه الأخبار تعليل بركة ما عدَّه من الأيّام السعيدة بوقوع حوادث متبرّكة عظيمة في نظر الدِّين كولادة النبيِّ صلى الله عليه و آله و بعثته و كما ورد أنّه صلى الله عليه و آله دعا فقال : «اللّهُمَّ بارِكْ لاُِمّتِي في بُكورِها يَومَ سَبتِها و خَميسِها» ، و ما ورد أنّ اللّه ألان الحديد لداود عليه السلام يوم الثلاثاء ، و أنّ النبيَّ صلى الله عليه و آله كان يخرج للسفر يوم الجمعة ، و أنّ الأحد من أسماء اللّه تعالى .
فتبيَّن ممّا تقدَّم على طوله أنّ الأخبار الواردة في سعادة الأيّام و نحوستها لا تدلُّ على أزيد من ابتنائهما على حوادث مرتبطة بالدِّين توجب حُسنا و قُبحا بحسب الذوق الدينيّ أو بحسب تأثير النفوس . و أمّا اتِّصاف اليوم أو أيّ قطعة من الزمان بصفة المَيمَنة أو المَشأمة و اختصاصه بخواصّ تكوينيّة عن علل و أسباب طبيعيّة تكوينيّة فلا ، و ما كان من الأخبار ظاهرا في خلاف ذلك فإمّا محمول علَى التقيّة أو لا اعتماد عليه .
2 ـ في سعادة الكواكب و نحوستها و تأثير الأوضاع السماويّة في الحوادث الأرضيّة سعادة و نحوسة : الكلام في ذلك من حيث النظر العقليّ كالكلام في سعادة الأيّام و نحوستها ، فلا سبيل إلى إقامة البرهان على شيء من ذلك كسعادة الشمس و المشتري و قِران السَّعدَين و نحوسة المرِّيخ و قِران النَّحسَين و القمر في العَقرب .
نعم كان القدماء من منجِّمي الهند يَرَون للحوادث الأرضيّة ارتباطا بالأوضاع السماويّة مطلقا أعمَّ من أوضاع الثوابت و السيّارات ، و غيرهم يرى ذلك بين الحوادث و بين أوضاع السيّارات السَّبع دون الثوابت ، و أوردوا لأوضاعها المختلفة خواصَّ و آثارا تسمّى بأحكام النجوم ، يَرَون عند تحقُّق كلِّ وضع أن يُعقِب وقوع آثاره .

و اما رواياتى كه بر سعد بودن ايّامى از هفته و غير هفته دلالت دارد، توجيه آنها نيز نظير اولين توجيهى است كه درباره اخبار حاكى از نحس بودن ايّام بيان شد؛ زيرا در اين گونه روايات سعد بودن اين ايّام و خجسته بودن آنها را چنين تعليل كرده كه چون در فلان روز حادثه اى با بركت و از نظر دينى بسيار بزرگ و با اهميت رخ داده است، مانند ولادت و بعثت پيامبر خدا صلى الله عليه و آله . مثلاً روايت شده كه خود آن حضرت دعا كرد و عرض كرد : بار خدايا! روز شنبه و پنج شنبه را، از همان صبح زود، براى امّتم مبارك و خجسته گردان. و نيز روايت شده كه خداوند، آهن را در روز سه شنبه براى داود نرم كرد و اين كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در روز جمعه به سفر مى رفت و اين كه احد (يكشنبه) يكى از نامهاى خداوند متعال است. بنا بر اين، از اين مقدمه طولانى اين معنا روشن مى شود كه اخبارى كه پيرامون سعد و نحس بودن روزها وارد شده، بيش از اين دلالت ندارد كه اين خجستگى و ناخجستگى به خاطر حوادثى دينى است كه بر حسب ذوق دينى يا بر حسب تأثير روانى، موجب خوبى و بدى كارى مى شود. اما اين كه خودِ آن روز يا آن قطعه از زمان، داراى خصوصيت ميمنت يا شومى باشد و علل و عواملى طبيعى در آنها باشد كه موجب اين خجستگى و نا خجستگى شده باشد، چنين امرى از روايات برنمى آيد و رواياتى كه گوياى خلاف اين مطلب باشند يا [اگر معتبر باشد] از باب تقيّه است و يا معتبر و قابل اعتماد نيستند.
2 ـ در باب سعد و نحس بودن ستارگان و تأثير اوضاع كواكب آسمانى در خجستگى و نا خجستگى حوادث زمينى. در اين باره از ديدگاه عقلى همان را مى توان گفت كه درباره سعد و نحس بودن روزها گفتيم؛ زيرا در اين جا نيز راهى براى اقامه برهان بر اثبات و نفى اين امر، مانند سعد بودن خورشيد و مشترى و قِران سعدين و نيز نحوست مريخ و قِران نحسين و قمر در عقرب نداريم.البته منجّمان قديم هند معتقد بودند كه حوادث زمينى با مطلق اوضاع سماوى، اعم از اوضاع ثوابت و سيّارات، ارتباط دارند و منجّمان غير هندى اين رابطه را فقط با سيّارات هفتگانه قائل بودند، نه ستارگان. آنان براى اوضاع گوناگون سماوى خواص و آثارى برشمرده كه به آنها احكام نجوم مى گويند. به نظر آنان هر يك از آن اوضاع پيش آيد، در زمين آثار و خواص خود را نشان مى دهد و تأثير مى گذارد.

صفحه از 18