گوشه گيري - صفحه 377

۰.13022.عنه عليه السلام : مَنِ اعتَزَلَ النّاسَ سَلِمَ مِن شَرِّهِم . ۱

۰.13023.عنه عليه السلام : مُداوَمَةُ الوَحدَةِ أسلَمُ مِن خِلطَةِ النّاسِ . ۲

۰.13024.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : إن قَدَرتَ أن لا تَخرُجَ مِن بَيتِكَ فَافعَلْ ، فإنَّ عَلَيكَ في خُروجِكَ أن لا تَغتابَ ، و لا تَكذِبَ ، و لا تَحسُدَ ، و لا تُرائيَ ، و لا تَتَصَنَّعَ ، و لا تُداهِنَ . ۳

2672

فَضلُ مَن لا يُعرَفُ مِن أولِياءِ اللّه ِ

۰.13025.الكافي : مِمّا ناجَى اللّه ُ تَعالى بِهِ موسى : كُن خَلَقَ الثِّيابِ جَديدَ القَلبِ ، تَخفى عَلى أهلِ الأرضِ ، و تُعرَفُ في أهلِ السَّماءِ . ۴

۰.13026.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : إنَّ مِن أغبَطِ أولِيائي عِندي رَجُلاً خَفيفَ الحالِ ذا خَطَرٍ ۵ ، أحسَنَ عِبادَةَ رَبِّهِ في الغَيبِ ، و كانَ غامِضا في النّاسِ ، جُعِلَ رِزقُهُ كَفافا فصَبَرَ عَلَيهِ ، ماتَ فقَلَّ تُراثُهُ و قَلَّ بَواكيهِ ۶ . ۷

۰.13022.امام على عليه السلام : هر كه از مردم كناره گرفت، از شرّشان سالم ماند.

۰.13023.امام على عليه السلام : مداومت بر تنهايى، سلامتِ بيشترى در پى دارد، تا آميزش با مردم.

۰.13024.امام صادق عليه السلام : اگر توانستى كه از خانه ات بيرون نيايى اين كار را بكن؛ زيرا وقتى بيرون آمدى بايد غيبت نكنى، دروغ نگويى، حسادت نورزى، رياكارى نكنى، تملّق نگويى و سازشكارى نكنى.

2672

ارزش دوستان ناشناخته خدا

۰.13025.الكافى : از جمله سخنان نجوا آميز خداوند متعال به موسى اين بود كه: جامه ات كهنه باشد و دلت نو، تا در ميان زمينيان نا شناس باشى و در ميان اهل آسمان سرشناس.

۰.13026.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند عزّ و جلّ فرمود: از نكو حال ترين دوستانم نزد من، مرد سبكبار و پر قدر و منزلتى است كه در نهان پروردگار خويش را نيكو بندگى مى كند و در ميان مردم ناشناخته است. روزيش به قدر كفاف تعيين شده و بر آن صبر مى كند و چون بميرد، ميراثش كم باشد و گريه كنندگان بر او اندك . ۸

1.غرر الحكم : ۸۱۵۱.

2.غرر الحكم : ۹۷۹۶.

3.الكافي: ۸/ ۱۲۸/۹۸ .

4.الكافي : ۸/۴۲/۸.

5.في نقل: «ذا حظّ من صلاة».

6.راجع بحار الأنوار : ۷۷/ ۱۴۱/۲۸ و ج ۷۰/ ۱۰۹ و ج ۶۹/۲۷۴ و ص ۳۱۶/۳۳ و ج ۷۲/ ۵۷/۱ و ص ۶۵/۱۸ لتعرف ما ورد في هذا المعنى .

7.مشكاة الأنوار : ۵۹/۷۰.

8.براى اطلاع از احاديثى كه در اين باره آمده است مراجعه كنيد به : بحار الانوار، ۷۷ / ۱۴۱؛ ۷۰ / ۱۰۹؛ ۶۹ / ۲۷۴، ۳۱۶؛ ۷۲ / ۵۷، ۶۵ .

صفحه از 380