گوشه گيري - صفحه 379

۰.13031.عنه عليه السلام : مَنِ اختَبَرَ اعتَزَلَ . ۱

۰.13032.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : خالِطِ النّاسِ تَخبُرْهُم ، و مَتى تَخبُرْهُم تَقْلِهِم . ۲

۰.13033.عنه عليه السلام : فَسَدَ الزَّمانُ و تَغَيَّرَ الإخوانُ ، فرَأيتُ الانفِرادَ أسكَنَ لِلفُؤادِ . ۳

۰.13034.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : الوَحشَةُ مِنَ النّاسِ عَلى قَدرِ الفِطنَةِ بِهِم . ۴

2674

مَن لا يَنبَغي لَهُ العُزلَةُ

۰.13035.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : المُؤمِنُ الّذي يُخالِطُ النّاسَ و يَصبِرُ عَلى أذاهُم أفضَلُ مِنَ المُؤمِنِ الّذي لا يُخالِطُ النّاسَ و لا يَصبِرُ عَلى أذاهُم . ۵

۰.13031.امام على عليه السلام : هركه [مردم را] آزمود، گوشه گيرى اختيار كرد.

۰.13032.امام صادق عليه السلام : با مردم بياميز تا آنان را بيازمايى و چون آنها را آزمودى (شناختى) دشمنشان خواهى داشت.

۰.13033.امام صادق عليه السلام فرمود : زمانه فاسد شده و برادران تغيير كرده اند. بنا بر اين، آرامش دل را در تنهايى يافتم.

۰.13034.امام عسكرى عليه السلام : كناره گرفتن از مردم، به اندازه شناخت از آنهاست.

2674

كسى كه گوشه گيرى او را نشايد

۰.13035.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : مؤمنى كه با مردم مى آميزد و بر آزار و اذيت آنان صبر مى كند، برتر از مؤمنى است كه با مردم نمى آميزد و آزار و اذيّت آنان را تحمّل نمى كند.

1.غرر الحكم : ۷۶۴۷.

2.بحار الأنوار: ۷۰/۱۱۱/۱۴، يشبه هذا كلام أمير المؤمنين عليه السلام : «اخبر تقله» نهج البلاغة : الحكمة ۴۳۴، و المعنى: خالِطِ الناس و عاشِرهم في جلواتهم و خلواتهم، فإذا فعلت ذلك تخبرهم و تعرفهم حقيقة المعرفة، و متى تخبرهم و تعرفهم تقليهم و تبغضهم . (كما عن هامش بحار الأنوار).

3.بحار الأنوار : ۴۷/۶۰/۱۱۶.

4.بحار الأنوار : ۷۰/۱۱۱/۱۴.

5.كنز العمّال : ۶۸۶.

صفحه از 380