۰.9519.عنه عليه السلام : يُستَدَلُّ على شَرِّ الرَّجُلِ بِكَثرَةِ شَرَهِهِ و شِدَّةِ طَمَعِهِ . ۱
(انظر) الشرّ : باب 1957 .
1985
ثَمَرَةُ الشَّرَهِ
۰.9520.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : ثَمَرَةُ الشَّرَهِ التَّهَجُّمُ على العُيوبِ . ۲
۰.9521.عنه عليه السلام : الشَّرِهُ لا يَرضى . ۳
۰.9522.عنه عليه السلام : لَن يُلقى الشَّرِهُ راضيا . ۴
۰.9523.عنه عليه السلام : الشَّرَهُ يُكثِرُ الغَضَبَ . ۵
۰.9524.عنه عليه السلام : الشَّرَهُ مَركَبُ الحِرصِ، و الهَوى مَركَبُ الفِتنَةِ . ۶
۰.9525.عنه عليه السلام : مَن شَرِهَت نَفسُهُ ذَلَّ مُوسَرا . ۷
۰.9526.عنه عليه السلام : الحِرصُ و الشَّرَهُ يُكسِبانِ الشَّقاءَ و الذِّلَّـةَ . ۸
1986
أصلُ الشَّرَهِ
۰.9527.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : إيّاكُم و استِشعارَ الطَّمَعِ ، فإنّهُ يَشوبُ القَلبَ بِشِدَّةِ الحِرصِ ، و يَختِمُ على القَلبِ بِطابَعِ حُبِّ الدنيا، و هُو مِفتاحُ كُلِّ مَعصيَةٍ ، و رَأسُ كُلِّ خَطيئةٍ ، و سَبَبُ إحباطِ كُلِّ حَسَنَةٍ . ۹
۰.9519.امام على عليه السلام : از كثرت ولع و شدت طمع در شخص ، مى توان به بدى او پى برد .
1985
ثمره سيرى ناپذيرى
۰.9520.امام على عليه السلام : ثمره سيرى ناپذيرى ، سرازير شدن به سوى عيبهاست .
۰.9521.امام على عليه السلام : آدم سيرى نا پذير، خرسند نمى شود .
۰.9522.امام على عليه السلام : آدم سيرى ناپذير را هرگز راضى نمى يابى .
۰.9523.امام على عليه السلام : سيرى ناپذيرى، خشم را زياد مى كند .
۰.9524.امام على عليه السلام : سيرى ناپذيرى مركب آزمندى است، و هواى نفْس مركب فتنه .
۰.9525.امام على عليه السلام : كسى كه روحيه سيرى ناپذير داشته باشد ، در عين توانگرى، خوار است .
۰.9526.امام على عليه السلام : آزمندى و سيرى ناپذيرى، رنج و خوارى مى آورند .
1986
ريشه سيرى ناپذيرى
۰.9527.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : جامه طمع به تن مكنيد ؛ كه دل را به آزمندى شديد مى آميزد، و با خاتمِ دنيا دوستى، بر دل، مُهر مى زند، و آن كليد هر نافرمانى و رأس هر گناه و موجب تباهى هر كار نيك است .
1.غرر الحكم : ۱۰۹۶۰ .
2.غرر الحكم : ۴۶۳۰ .
3.غرر الحكم : ۸۸۵ .
4.غرر الحكم : ۷۴۰۷ .
5.غرر الحكم : ۸۰۰.
6.غرر الحكم : ۱۸۸۰ .
7.غرر الحكم : ۸۴۴۰ .
8.غرر الحكم : ۱۳۶۹ .
9.بحار الأنوار : ۷۲/۱۹۹/۲۹ .