تاريخ : پنج شنبه 1391/9/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27240
از پژوهش در موضوعات تکراری پرهیز شود

از پژوهش در موضوعات تکراری پرهیز شود

حجت الاسلام والمسلمین علی راد در نشست علمی«عرصه های پژوهش؛ نیازها و فرصت ها» به دانشجویان توصیه کرد: از پژوهش در موضوعات تکراری پرهیز کنید زیرا در مطالعات تفسیرو علوم قران محورهای متنوعی وجود دارد که نیازمند پژوهش است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، نشست علمی«عرصه های پژوهش؛ نیازها و فرصت ها» روز پنج شنبه 30 آذر با سخنرانی مدیر گروه قران و حدیث دانشگاه قران و حدیث، و با حضور دانشجویان رشته علوم قرآن در گرایش های تفسیر اثری، تفسیر روایی، علوم قرآن و حدیث و مدرسی معارف(قرآن و متون)، در تالار شیخ صدوق دانشگاه قران وحدیث قم برگزار شد.
مدیر گروه قرآن وحدیث به آسیب های وارد بر پژوهش اشاره کرد و گفت: دانشجویانی که تمام توان خود را بکار می گیرند ممکن است از اندیشه ای استوار در کنار پژوهش خود غافل شوند در صورتی که باید از طرحی محکم و استوار در کنار پژوهش برخوردار باشند.
در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین راد به دانشجویان گفت: در مطالعات تفسیر علوم قران محورهای متنوعی وجود دارد و توانمندی ما در این عرصه مورد توجه است.
وی به حوزه های مطالعاتی اشاره کرد و بیان داشت: حوزه «معنا شناسی» برای علاقه مندان به مباحث معنا شناسی مورد توجه است. برخی روایات می تواند مورد بازشناسی و معناشناسی قرار گیرد و ما نیازمند انجام پژوهش های این بخش هستیم تا برای جامعه علمی عرضه شود.
مدیر گروه قرآن وحدیث اظهار داشت: «نقد اندیشه های استشراقی و خاورشناسان در مطالعات قرانی و حدیثی» که دو واحد دانشگاهی «مستشرقان و حدیث» را به خود اختصاص داده است بحث استشراق در غرب و مطالعات قرانی و حدیثی را در بر می گیرد. مطالعاتی که مستشرقان، دقیق و جدی به ان پرداخته اند و با انبوهی از مطالعات غربیان روبرو هستیم. مثلا در حوزه منابع اصلی حدیثی و حوزه تفسیر اثری مقالات مهمی نگاشته شده است اما متاسفانه آمار پایان نامه های معطوف به استشراق حوزوی و اسلامی نادر است که می توان در این خلا وارد شد.
حجت الاسلام والمسلمین راد افزود: «تصحیح نسخه»، محور دیگری است که میتوان به پژوهش پرداخت. بخشی از میراث تفسیری ما به شکل نسخه خطی و میراث مفقود در فهرست ها و کتابخانه ها وجود دارد و علاقه مندان به این حوزه میتوانند پيوهش علمی و یا پایان نامه ای در این خصوص طرح کنند.
وی تاکید کرد: دانشجویان از پژوهش های تکراری پرهیز کنند زیرا در مطالعات تفسیرو علوم قران محورهای متنوعی وجود دارد که نیازمند پژوهش است مانند مطالعه دوره تاریخ تفسیر شیعه و ارائه آن در قالب یک طرح پژوهشی.
مدیر گروه قرآن وحدیث گفت: «اندیشه شناسی» یا نظریه شناسی پژوهشی است که برای دانشجویان مقطع ارشد توصیه می شود. زیرا در این دوره تحصیلی فرصتی فراهم می شود تا یک مفسر، محدث یا سیره نگار انتخاب شده و نظریه این افراد را بشناسید مانند نظریه تفسیری شیخ انصاری در تفسیر قرآن. نتیجه مجموعه این تحقیقات در در حوزه اندیشه شناسی به گرداوری نظریه امامیه منتهی می شود که کار کم نظیری است.
حجت الاسلام والمسلمین راد به حوزه های دیگر پژوهش اشاره کرد و تصریح کرد: «آموزه شناسی در فقه و سیره شیعه» و «روش شناسی تفسیر و روش شناسی عرفانی» مطالعاتی است که در عرصه های پژوهش می توان به آن پرداخت.
یاداوری می شود، به مناسبت هفته پژوهش نشست علمی«عرصه های پژوهش؛ نیازها و فرصت ها» روز پنج شنبه 30 آذر با سخنرانی مدیر گروه قران و حدیث دانشگاه قران و حدیث، و با حضور دانشجویان رشته علوم قرآن در تالار شیخ صدوق دانشگاه قران وحدیث قم برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :