تاريخ : یکشنبه 1391/10/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27248
نشست «تحلیل بیداری اسلامی در منطقه و آخرین تحولات کشور مصر» برگزار می شود

نشست «تحلیل بیداری اسلامی در منطقه و آخرین تحولات کشور مصر» برگزار می شود

امور بین الملل معاونت فرهنگی، این هفته با دعوت از«حجت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی»، کارشناس مسائل سیاسی، قصد دارد به بررسی آخرین تحولات مربوط به بیداری اسلامی در منطقه بپردازد.

به گزارش پایگاه حدیث نت سخنران این نشست «حجت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی»، معاون بین الملل حوزه های علمیه، خواهد بود.
گفتنی است این جلسه روز دوشنبه 4 دیماه 1391 از ساعت 10:30 در تالار دانشگاه قران و حدیث برگزار می شود.
گفتنی است، ولی امر مسلمین در نخستین اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، بیداری اسلامی و برانگیختگی و آگاهی امت اسلامی را درهم شکننده حصارهای استبداد و استکبار خواندند و ضمن بررسی هویت قیامها و انقلابهای جاری در منطقه؛ به تبیین آسیبها و خطرات پیش روی این حرکت عظیم و تشریح راههای فائق آمدن بر آسیبها پرداختند و تاکید کردند: بیداری مبارک اسلامی با غافلگیر کردن شیاطین منطقه ای و جهانی، مهره های خطرناکی از جبهه ی دشمن ساقط کرده اما لازم است با توکل بر خدا، درس آموزی از تجربیات تاریخ معاصر جهان اسلام، و تکیه بر عقل و عزم و شجاعت، صحنه ی همچنان سیال تحولات منطقه را مدیریت کرد و به سرانجام رساند.
سال 2011 میلادی در تاریخ و حافظه خاورمیانه جاودان خواهد ماند. در کمتر از 6 ماه سه انقلاب مهم در سه کشور مهم خاورمیانه به پیروزی رسیدند و رژیم های دیکتاتوری و مستبد این کشورها را سرنگون کردند. شروع و به بار نشستن دور جدیدی از پیروزی تفکر مقاومت و مردم سالاری دینی با سرنگونی حکومت خودکامه و دیکتاتوری بن علی در تونس شروع شد. شاید هنوز تحلیلگران به روشنی دلائل سرنگونی دیکتاتور وابسته به غرب را در تونس به طور دقیق رصد نکرده بودند که در هم شکستن ساختار سیاسی مصر و سرنگونی رئیس جمهور وابسته به غرب مصر توسط مردم ، انقلاب های مردمی منطقه شمال افریقا و جنوب غربی اسیا وارد مرحله جدیدی کرد. بیداری مردم کشور های این منطقه نه تنها با پیروزی جریانان مردمی در مصر و تونس پایان نپذیرفت بلکه پیروزی قیام مردم های این کشورها بر حکومت های وابسته و دیکتاتور باعث شد تا دیگر کشور های عربی و اسلامی در این منطقه با روحیه ای مضاعف پیگیر تحولات مد نظر خود باشند و در راستای تحقق خواست ها و آرمانهای ملت های اسلامی و منطقه تلاش کنند. این تلاشهای آرمان خواهانه و مستمر مردم مسلمان کشور های لیبی، یمن، بحرین، وارد فاز تغییرات جدی در معادلات سیاسی این کشورها و منطقه شده است و فارغ از این که این تحولات در این کشورها کی به نتیجه خواهد رسید، این بیداری آنچنان تغییرات وسیعی در ساخت قدرت و نهادهای موثر بر سیاست در این جوامع وارد کرده اند که دیگر به هیچ وجه قادر به توقف این تحولات در این کشور ها نیستند . تغییراتی که می رود حتی کشورهای دیگر منطقه نظیر کویت، عربستان، اردن و... را نیز متاثر از این موج جدید بیداری نماید.
یاداوری می شود،«تحلیل بیداری اسلامی در منطقه و آخرین تحولات کشور مصر» به همت امور بین الملل معاونت فرهنگی، ارتباطات و بین الملل مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :