تاريخ : چهارشنبه 1391/10/6 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27258
مراسم بزرگداشت استاد علی دوانی در شهرری برگزار شد

مراسم بزرگداشت استاد علی دوانی در شهرری برگزار شد

این برنامه با هدف بررسی شخصیت علمی ،سیاسی و اخلاقی علامه دوانی است تا دانشجویان و پژوهشگران با شخصیت این فرد بیشتر اشنا شوند.

مراسم بزرگداشت مورخ ماندگار مرحوم علامه استاد علی دوانی همزمان با ششمین سالگرد درگذشت وی در دانشگاه قرآن و حدیث پردیس تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه حدیث نت، در این همایش که با حضور فرزندان، اساتید و جمعی از مسولان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) در سالن شیخ طوسی (ره) دانشگاه قرآن وحدیث شهرری برگزار شد، مدیر روابط عمومی دانشگاه قرآن وحدیث ضمن خیر مقدم با اشاره به هدف برگزاری این همایش گفت:‌ این برنامه با هدف بررسی شخصیت علمی ،سیاسی و اخلاقی علامه دوانی است تا دانشجویان و پژوهشگران با شخصیت این فرد بیشتر آشنا شوند.
حجت الاسلام و المسلمین «محمد علی صادقی» اظهارداشت: ‌علامه دوانی 110 جلد کتاب در قالب تالیف، ترجمه و تحقیق دارند و این منابع گرانقدر به راحتی جمع آوری نشده و در مورد خط به خط این کتابها زحمات بسیار کشیده شده است .
حجت الاسلام والمسلمین صادقی با اشاره به اینکه استاد دوانی دارای آثار بسیار گرانقدری است افزود :کتابخانه شخصی علامه استاد علی دوانی با نام کتابخانه حضرت امیرالمومنین علی (عليه السلام) با بیش از10هزار جلد و 5 هزار عنوان کتاب، به دانشگاه قرآن وحدیث اهدا شده است که اکنون محققان وپژوهشگران از آن استفاده می کنند.
در ادامه استاد «محمد حسین رجبی دوانی» فرزند علامه دوانی، در ارتباط با شخصیت ایشان افزود: پدرم یک روستایی زاده و خودساخته بود و بدون داشتن معلم والگویی در پی تحصیل علوم بر آمد و درعین فقر و نداشتن پشتوانه مالی مشغول به تحصیل شد و بعد از رفتن به آبادان از آنجا در سن نوجوانی به نجف رفته و به قم برگشتند و از محضر آیت الله بروجردی استفاده کردند و به مقامی در علم و عمل نایل شدند.
وی افزود: استاد علی دوانی علم را نه برای شهرت و نه برای علامه شدن بلکه فقط برای خدمت به اسلام و اولیای دین فرا گرفتند و خود را در مسیر حق قرار داده بود و به لطف الهی در این مسیر پیروز شد
يكي از خصايص ديگر ایشان غیرت دینی فوق العاده بود.
فرزند مرحوم علامه دوانی بیان داشت: پدرم ‌هر گاه احساس می کردند دین درمعرض خطر است وارد عمل می شدند و اساس کار را درخدمت به ساحت مقدس امام زمان (عج) قرار داده بود و کارهای ایشان در خدمت به نایبان امام زمان (عج) بود و علما را نایبان امام عصر می دانستند و از دو بعد علما را به جامعه معرفی می کردنداز بعد علمی و بعد سیاسی كه از بعد سیاسی اثر خود را در غالب كتاب نهضت روحانیون پدید آورد .
وی خاطر نشان کرد:‌ پدرم در مسایل توکل بسیاری داشتند خدا را در زندگی می دیدند و در بسیاری از موارد كه مشکلی پیش می آمد به ائمه عليهم السلام به خصوص حضرت علی (ع) متوسل می شدند و آنچه می خواستند می گرفتند.
وی با اشاره به خصلت دیگر مرحوم علامه دوانی افزود: قناعت بسیار می کردند و قانع و ساده می زیستند خود نمایی و ریاکاری در ایشان نبود در مبارزات سیاسی به نظر می رسید فرد سیاسی نیستند ولی تا آخرین روز رژیم طاغوت ممنوع الخروج بودند و ساواک ایشان راعنصر بسیار خطرناک می دانست. به گفته فرزند علامه دوانی، علامه با اینکه هیچ پست و مسوولیت سیاسی نداشتند ارادت خاصی به ولایت فقیه هم به امام خمینی (ره) و هم به مقام معظم رهبری داشتند وبا همه وجود به چایگاه علما اعتقاد داشتند و ذره ای در ولایت و ولایتمداری تردیدی نداشتند. در این آیین، نمایشگاهی از تالیفات و تصاویر علامه علی دوانی(ره) به نمایش گداشته شده بود تا شرکت کنندگان با آثار گرانسنگ وی نیز آشنا شوند. کتابخانه شخصی علامه دوانی با نام کتابخانه حضرت امیرالمومنین علی(عليه السلام) بالغ بر 10 هزار جلد کتاب در پنج هزار عنوان توسط فرزندان آن مرحوم به دانشگاه قرآن و حدیث اهدا شده تا محققان و پژوهشگران از آن استفاده کنند.
علامه محقق درطول عمر پر برکت خود 110 جلد کتاب در موضوعاتی چون اصول اعتقادات، سیره معصومین (ع)، تاریخ اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی، شرح حال علما و دانشمندان شیعه، نهضت های اسلامی، داستان های اسلامی، سفرنامه وناقب اهل بیت، تالیف و تصنیف، ترجمه و یا تصحیح نمود و صدها مقاله مصاحبه و سخنرانی درنشریات ازخود به یادگار گذاشته است.
مرحوم علی دوانی سرانجام 18 دی‌ماه سال 1385 به لقاء الله پیوست و پیکر مطهرش در آستان مقدس حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :