101
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

پنج . دروغ‏

زشت‏ترين و خطرناك‏ترين دروغ‏ها ،۱ دروغ بستن به خداوند متعال ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام است كه از گناهان كبيره شمرده شده ، موجب بطلان روزه مى‏گردد .۲
مرثيه‏سرايانى كه بدون حجّت شرعى ، سخنى را به اهل بيت عليهم السلام نسبت مى‏دهند، نه تنها خادم و ذاكر امام حسين عليه السلام نيستند ، بلكه بايد بدانند كه كار آنها ، گناه كبيره است .
حقيقتاً براى بسيارى از مردم ، باور كردن اين قضيّه سخت است كه روضه‏خوانى ، به دروغْ مرثيه‏سرايى كند ؛ ولى در نهايت تأسّف ، بايد به اين واقعيت تلخ ، يعنى دروغ‏پردازى برخى روضه‏خوانان و مرثيه‏سرايان اعتراف كرد ؛ بلكه بر اين مصيبت بزرگى كه تاريخ عاشورا بدان مبتلا گرديده ، بيش از مصيبت خودِ عاشورا بايد گريست؛ چرا كه اين مصيبت، موجب پايمال شدن نهضت مقدّس حسينى است .
براى توضيح اين اجمال ، علاقه‏مندان مى‏توانند به كتاب لؤلؤ و مرجان محدّث نورى - كه در سال 1319 هجرى قمرى تأليف شده - و كتاب حماسه حسينى استاد شهيد مرتضى مطهّرى، مراجعه كنند .

شش . بدعت در نحوه عزادارى‏

آسيب‏هايى كه تا كنون برشمرديم ، آفاتى هستند كه محتواى مجالس عزادارى سيّد الشهدا عليه السلام را تهديد مى‏كنند ؛ امّا شمارى از آفات ، مربوط به شيوه و چگونگى عزادارى مى‏شوند .
از نظر فقهى ، عبادات ، اعم از واجب يا مستحب ، توقيفى هستند ، بدين معنا كه اصل عبادت و چگونگى آن ، بايد توسّط ادلّه شرعى اثبات شود . در غير اين صورت ، عملى كه به عنوان عبادت انجام مى‏شود ، بدعت محسوب مى‏گردد و نه تنها مطلوب نيست ، بلكه ممنوع و حرام است .
استحباب عزادارى براى سالار شهيدان ، بر پايه ادلّه قطعى ، ثابت است و با عنايت به آثار و بركات فردى و اجتماعى آن ، از بزرگ‏ترين عبادات محسوب مى‏گردد ؛ امّا در باره چگونگى انجام گرفتن اين عبادت ، معيار ، عزادارى‏هاى مرسوم در عصر صدور رواياتِ مربوط به اين عزادارى است ؛ بلكه مى‏توان گفت : اطلاق اين روايات ، شامل انواع عزادارى‏هاى مرسوم در اعصار مختلف نيز مى‏گردد ، مشروط به اين كه عنوان عزادارى ، بر آنچه رايج شده ، صدق كند و موجب وَهْن مكتب اهل بيت عليهم السلام نگردد و يا همراه با انجام دادن عملى نامشروع نباشد .۳
بنا بر اين ، آنچه در شمارى از مجالس عزادارى ، به تدريج مرسوم شده است (مانند : استفاده از ابزارهاى موسيقى و آهنگ‏هاى مبتذل ، تشبّه مرد به زن ، و همچنين كارهايى چون قمه زدن) ، بدعت در عزادارى محسوب مى‏شود ، بويژه قمه زدن كه در عصر حاضر ، زمينه‏ساز تبليغات سوء بر ضدّ پيروان اهل بيت عليهم السلام و موجب وَهْن مكتب تشيّع است .۴
و آخرين سخن در اين باب ، اين كه اگر فرهنگ عاشورا ، آن گونه كه بوده و هست ، بدون تحريف به جهانيان عرضه شود ، از قدرت اعجازآميزى برخوردار است كه مى‏تواند به نظام سلطه و استكبار در جهان ، پايان دهد و بدين سان ، نه تنها امّت مسلمان ، بلكه همه مستضعفان جهان را از ستم چپاولگران ، زورمداران و غارتگران بين المللى رهايى بخشد و به گفته رهبر انقلاب اسلامى آية اللَّه خامنه‏اى :
امروز ، حسين بن على عليه السلام مى‏تواند دنيا را نجات دهد ، به شرط آن كه با تحريف ، چهره او را مغشوش نكنند۵ .

1.براى آشنايى با اقسام دروغ ، ر . ك : لؤلؤ و مرجان: ص ۱۳۵ (مقام چهارم) .

2.الكافى : ج ۲ ص ۳۴۰ ح ۹ .

3.در اين باره ، ر . ك : عاشورا - عزادارى - تحريفات ، سيّد محسن امين عاملى و ديگران .

4.در اين باره ، ر . ك : از عاشوراى حسين عليه السلام تا عاشوراى شيعه ؛ عاشورانامه (ج ۳ / بايدها و نبايدها) .

5.سخنان ايشان در ديدار روحانيون و وعّاظ در آستانه ماه محرّم ۱۴۱۶ ق (۳ / ۳ / ۱۳۷۴ ش).


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
100

چهار . غُلُوْ

گزارش‏هاى ذلّت‏بار ، پايين آوردن اهل بيت عليهم السلام از جايگاه واقعى آنها، و غلو ، بالاتر بُردن آنان از جايگاه واقعى آنهاست كه متأسّفانه ، هر دو آفت ، در برخى مجالس مرثيه‏سرايى مشاهده مى‏شود .
بايد دانست ، كسانى كه در مجالس عزادارى ، اهل بيت عليهم السلام را جاى‏گزين خدا مى‏كنند و به جاى خدامحور كردنِ مجالس امام حسين عليه السلام و پيوند دادن دل‏ها به خدا از طريق اهل بيت عليهم السلام - كه ابواب الهى هستند - ، مردم را به «حسينُ اللّهى» و «زينبُ اللّهى» شدن، دعوت مى‏نمايند و يا براى بزرگداشت اهل بيت عليهم السلام ، انبياى بزرگ الهى را كوچك جلوه مى‏دهند، آگاهانه يا ناخودآگاه ، در خدمت اهداف دشمنان اهل بيت عليهم السلام قرار گرفته‏اند و سيّد الشهدا عليه السلام هم از آنان، بيزار است .۱

1.براى آگاهى بيشتر در باره خطر غلو در باره اهل بيت عليهم السلام ، ر . ك : اهل بيت عليهم السلام در قرآن و حديث : بخش سيزدهم : غلو كردن در باره اهل بيت عليهم السلام . نيز ، ر . ك : غاليان ، صفرى ؛ غلوپژوهى ، جهانبخش ؛ الجذور التاريخية للغلوّ ، غُرَيرى .

تعداد بازدید : 149782
صفحه از 873
پرینت  ارسال به