135
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

بدانيد كه بى‏نسبِ پسر بى‏نسب ، مرا ميان دو چيز ، قرار داده است : شمشير و خوارى ؛ و دور است از ما كه تن به خوارى بدهيم .
خدا و فرستاده‏اش و مؤمنان و دامن‏هاى پاك و پاكيزه و دل‏هاى غيرتمند و جان‏هاى بزرگ‏منش ، اين را بر ما نمى‏پذيرند كه فرمان‏بُردارى از فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ، ترجيح دهيم
.
و بدين سان ، خاندان مطهّر و باكرامت سيّد الشهدا عليه السلام در تكوين شخصيت باعظمت و حماسه‏آفرين آن بزرگوار ، سهيم بود .
امام حسين عليه السلام ، نه تنها خود از تبارِ پيامبران بزرگ و پيشوايان سِتُرگ است ، بلكه تبار امامانِ پس از او نيز به ايشان مى‏رسد و بويژه ، بقيّة اللَّه الأعظم امام مهدى عليه السلام كه هم اكنون ، جهان بر محور وجودش استوار است و بى‏ترديد ، روزى زمين را پُر از عدل و داد خواهد كرد ، از نسل پُربركت اوست .

1 / 2

سال تولّد

منابع حديثى و تاريخى ، سال ولادت امام حسين عليه السلام را مختلف گزارش كرده‏اند: سال سوم، چهارم، ششم و هفتم هجرت. بر همين پايه ، مدّت عمر ايشان نيز مورد اختلاف خواهد بود؛ ليكن بنا بر اكثر منابع و مشهورترين روايات، سال ولادت امام حسين عليه السلام سال چهارم هجرى است و عمر ايشان در وقت شهادت، پنجاه و هفت سال بوده است.

1 / 3

ماه و روز تولّد

منابع حديثى و تاريخى ، ماه و روز ولادت امام حسين عليه السلام را مختلف گزارش كرده‏اند: سوم ماه شعبان، پنجم ماه شعبان، آخر ماه ربيع اوّل، سيزدهم ماه رمضان، پنجم ماه جمادى اوّل و پانزدهم ماه جمادى ثانى.
علّامه مجلسى ، سوم ماه شعبان را مشهورتر مى‏داند؛ ليكن تتبّع در منابع تاريخى و حديثى، نشان مى‏دهد كه پنجم ماه شعبان ، از شهرت بيشترى برخوردار است.۱

1.علّامه مجلسى مى‏گويد : قول مشهورتر در باره روز تولّد امام حسين - كه درودهاى خدا بر او باد - ، سه روز گذشته از شعبان است ؛ زيرا شيخ طوسى در مصباح المتهجّد روايت كرده است كه : توقيعى به قاسم بن علاى همدانى ، وكيل امام حسن عسكرى عليه السلام رسيد كه : «مولاى ما ، امام حسين عليه السلام ، روز پنج‏شنبه ، سه روز از شعبان گذشته ، متولّد شد . پس در آن روز ، روزه بگير و اين دعا را بخوان» و دعا را ذكر كرده است . آن گاه ، پس از دعاى دوم روايت شده از امام حسين عليه السلام مى‏گويد : ابن عيّاش گفته است : شنيدم حسين بن على بن سفيان بزوفرى مى‏گويد : شنيدم امام صادق عليه السلام اين دعا را در اين روز مى‏خواند و فرمود : «اين ، از دعاهاى روز سوم شعبان ، روز تولّد امام حسين عليه السلام است» . و گفته شده كه او پنج شب از شعبان گذشته ، متولّد شده ؛ زيرا شيخ طوسى همچنين در مصباح المتهجّد از حسين بن زيد از امام جعفر صادق عليه السلام نقل كرده كه فرمود : «[امام ]حسين عليه السلام ، پنج شب از شعبان گذشته ، در سال چهارم هجرى متولّد شد» . و شيخ طوسى در تهذيب الأحكام گفته است : امام حسين عليه السلام آخر ماه ربيع اوّل سال سوم هجرى ، متولّد شد» . كلينى رحمه اللَّه عليه مى‏گويد : سال سوم هجرى متولّد شد . و شهيد اوّل در كتاب الدروس گفته : در مدينه ، آخر ماه ربيع اوّل سال سوم هجرى متولّد شد . نيز گفته شده : روز پنج‏شنبه ، سيزدهم ماه رمضان ، متولّد شده است . و شيخ مفيد رحمه اللَّه عليه گفته : سال چهارم ، پنج شب از شعبان گذشته ، و شيخ ابن نماى حلّى در مثير الأحزان گفته : سال چهارم هجرى ، پنج شب از شعبان گذشته ، و گفته شده : سال سوم ، و گفته شده : اواخر ماه ربيع اوّل سال سوم ، و گفته شده : پنج شب از جمادى اوّل گذشته سال چهارم هجرى متولّد شده است . مدّت باردارى فاطمه عليها السلام به ايشان ، شش ماه بوده و جز عيسى عليه السلام (و نيز گفته شده : يحيى عليه السلام) ، كس ديگرى مانند امام حسين عليه السلام ، شش‏ماهه به دنيا نيامده است . شيخ طوسى ، ولادت امام حسين عليه السلام را در آخر ماه ربيع اوّل دانسته - با آن كه اين مطلب با دو روايتى كه خود او نقل كرده و بر تولّد امام عليه السلام در سوم شعبان دلالت دارند و نيز با روايتى كه آن را پنجم شعبان مى‏داند ، ناسازگار است - ، تا با آنچه نزد او ثابت و نزد فريقين (شيعه و اهل سنّت) مشهور است ، يعنى ولادت امام حَسَن عليه السلام در ماه رمضان ، و نيز با حديث صحيحى كه در باب ولادت حسنين عليهما السلام گذشت و فاصله ولادت آن دو را تنها شش ماه و ده روز دانسته است ، مطابقت پيدا كند؛ امّا بر اساس اين روايت‏ها ، مى‏توان ولادت امام حسن عليه السلام را در ماه رمضان نپذيرفت ؛ زيرا تا آن جا كه ما مى‏دانيم ، مستند به روايتى نيست ؛ و خدا ، بهتر مى‏داند! (بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۲۰۱) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
134

فصل يكم: تولّد

1 / 1

خانواده‏

خانواده ، نخستين نشانه شخصيت ، اخلاق و فرهنگ انسان‏هاست . فرزانگان ، غالباً ريشه در نياكان و خانواده‏هاى فرهيخته دارند . پيامبران و اوصياى آنان، در قلّه فرزانگى و همگى از تبار نيكان و صالحان اند ؛ امّا در ميان مردان جهان ، هيچ كس به پايه شرافت و كرامت خانوادگى امام حسين عليه السلام و برادرش امام حسن عليه السلام نمى‏رسد كه جدّشان خاتم انبيا و پدرشان سَرور اوصيا و مادرشان فاطمه زهرا ، سَرور زنان جهان ، باشد .
در زيارت سيّد الشهدا عليه السلام كه از امام صادق عليه السلام روايت شده ، مى‏خوانيم :
أشهَدُ أنَّكَ كُنتَ نوراً فِي الأَصلابِ الشّامِخَةِ ، وَالأَرحامِ المُطَهَّرَةِ ، لَم تُنَجِّسكَ الجاهِلِيَّةُ بِأَنجاسِها ، ولَم تُلبِسكَ مِن مُدلَهِمّاتِ ثِيابِها۱ .
گواهى مى‏دهم كه تو نورى در پشت‏هاى والا و رَحِم‏هاى پاك بودى . جاهليت با پليدى‏هايش تو را نيالود و جامه‏هاى سياه و تيره آن ، تو را به خطا نينداخت.
برعكس ، انسان‏هاى بدكردار و زشت‏خو ، معمولاً از دامن‏هاى ناسالم و آلوده بر مى‏آيند و ريشه در تبارهاى ناشايسته و خانواده‏هاى كج‏رفتار دارند .
بر پايه گزارش منابع معتبر ، امام حسين عليه السلام در روز عاشورا ، ضمن يك خطابه حماسى ، در باره تأثير آلودگى خانوادگى ابن زياد در مخيّر كردن امام عليه السلام ميان كشته شدن يا پذيرفتن ذلّت بيعت با يزيد ، و ياد كردن از نقش پاكى خانوادگى خود در امتناع از ذلّت پذيرى ، مى‏فرمايد :
ألا وإنَّ الدَّعِيَّ ابنَ الدَّعِيِّ قَد رَكَزَ بَينَ اثنَتَينِ ، بَينَ السَّلَّةِ وَالذِّلَّةِ ، وهَيهاتَ مِنّا الذِّلَّةُ ، يَأبَى اللَّهُ لَنا ذلِكَ ورَسولُهُ وَالمُؤمِنونَ ، وحُجورٌ طابَت ، وحُجورٌ طَهُرَت ، واُنوفٌ حَمِيَّةٌ ونُفوسٌ أبِيَّةٌ ، مِن أن تُؤثَرَ طاعَةُ اللِّئامِ عَلى‏ مَصارِعِ الكِرامِ۲ .

1.مصباح المتهجّد : ص ۷۱۷ ، المزار ، شهيد اوّل : ص ۱۱۷ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۱۹۷ ح ۳۲ .

2.ر . ك : ص ۸۲۱ ح ۸۶۰ .

تعداد بازدید : 147404
صفحه از 873
پرینت  ارسال به