31
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
30

5 . مُحْرِق القلوب‏

مُحْرِقُ القلوب ، مَقتلى فارسى از ملّا مهدى نراقى (م 1209 ق) است. او با اقتباس از روضة الشهدا ، به عرضه مطالبى دست زد كه به گونه‏اى شورانگيز ، عواطف و احساسات مردم را به سوى واقعه كربلا سوق دهد ؛ امّا چون مأخذ نراقى (روضة الشهدا) ، كتابى ضعيف و مخلوط از مطالب درست و نادرست بود ، نوشته او نيز بر اخبار ضعيف و غير معتبر، مشتمل گشت .
نراقى ، خود به ضعيف بودن برخى گزارش‏هاى كتابش تصريح كرده‏۱ و به همين جهت ، مورد انتقاد برخى از عالمان پس از خود ، قرار گرفته است . ميرزا محمّد تنكابنى ، برخى از اخبار آن را مظنون يا مقطوع الكذب دانسته‏۲ و محدّث نورى با ابراز شگفتى از تأليف چنين كتابى از چنان عالم بزرگى ، برخى مطالب آن را «منكَر» ناميده است .۳
شهيد مطهّرى نيز نراقى را فقيه بزرگى مى‏خواند ؛ ولى او را در تاريخ عاشورا ، صاحب اطّلاع نمى‏داند و برخى مطالب او را نقد مى‏كند .۴ گفتنى است انتساب اين كتاب به نراقى، مشهور است .۵ البته اين احتمال هست كه آن را در اوايل تحصيل و پيش از رسيدن به مراتب كمال علمى ، نوشته باشد .

6 . إكسير العبادات فى أسرار الشهادات (أسرار الشهادة)

آقا بن عابد دربندى شيروانى (م 1285 يا 1286 ق) مشهور به فاضل دربندى و ملّا آقا دربندى ، از نويسندگانى است كه افزون بر رشته تخصّصى‏اش (فقه) ، در ديگر موضوعات ، مانند تاريخ عاشورا ، نيز كتاب نوشت . او با جمع‏آورى اخبار قوى و ضعيف و به قصد حلّ اختلافات مَقتل‏ها و تحليل آنها ، يكى از بزرگ‏ترين نگاشته‏ها را در باره واقعه عاشورا به عربى سامان داد . او شيفته امام حسين عليه السلام بود و انگيزه پاكى در نگارش اين كتاب داشت ؛ امّا به دليل استفاده از منابع ضعيف در كنار منابع اصلى و نقل برخى گزارش‏هاى بدون سند ، نتوانست مقتل معتبرى ارائه دهد .
او همچنين مبناى نادرستى برگزيد و بر اساس آن ، از كتاب‏هايى كه مشتمل بر اخبار مظنون الكذب بودند نيز نقل كرد . مبناى او اين بود كه نشانه‏هاى كذب ، هر چند به درجه ظن برسند ، مانع نقل نيستند و نقل چنين اخبارى در بيان سيره و تاريخ ، بى‏اشكال است .
محدّث نورى ، يكى از منابع ضعيف دربندى را نسخه بدون سر و ته ، مجهول و پر از دروغى مى‏داند كه سيّد عربِ روضه‏خوانى براى كسب تأييد ، نزد عالمان نجف آورد و مورد نقض و انكار آنها واقع شد ؛ امّا آن نسخه به دست دربندى رسيد ؛ نسخه‏اى كه به گفته محدّث نورى ، از كثرت اشتمال بر اكاذيب واضح و اخبار واهى ، احتمال نمى‏رود كه از مؤلّفات يك عالِم باشد .۶ وى ، در جايى ديگر ، اين كتاب را دستاويز مخالفان براى دروغگو خواندن شيعه دانسته است .۷
سخن محدّث نورى را بسيارى از عالمان ديگر ، تأييد كرده‏اند و بسيارى از نقل‏هاى نادرست و غير قابل باور كتاب را به عنوان گواه، ارائه كرده‏اند . از اين ميان مى‏توان به ميرزا محمّد تنكابنى (شاگرد فاضل دربندى) ،۸ شيخ ذبيح اللَّه محلّاتى ،۹ سيّد محسن امين ،۱۰ ميرزا محمّدعلى مدرّس تبريزى ،۱۱ شيخ آقا بزرگ تهرانى‏۱۲ و استاد شهيد مرتضى مطهّرى‏۱۳ اشاره نمود .
گفتنى است بسيارى از تحليل‏هاى نويسنده كتاب ، براى قابل پذيرش كردن گزارش‏هايى است كه به سادگى قابل قبول نيستند .۱۴

1.محرق القلوب : مقدّمه (نقل از: عاشوراپژوهى : ص ۴۰۶) .

2.قصص العلماء : ص ۱۴۶ .

3.لؤلؤ و مرجان : ص ۲۴۵ .

4.ر.ك : حماسه حسينى : ج ۱ ص ۲۸ .

5.ر. ك : الذريعة : ج ۴ ص ۴۶۱ ش ۲۰۵۶ و ج ۲۰ ص ۱۴۹ ش ۲۳۲۹ و ج ۲۱ ص ۳۵۹ ش ۵۴۵۲ ، إيضاح المكنون : ج ۲ ص ۴۴۳ ، هدية العارفين : ج ۲ ص ۳۵۲ .

6.لؤلؤ و مرجان : ص ۲۵۰ .

7.«كار به آن جا رسيد كه [مخالفان‏] در كتب خود ، نوشته‏اند كه: شيعه ، بيت كذب است و اگر كسى منكِر شود، كافى است ايشان را براى اثبات اين دعوى، آوردن كتاب أسرار الشهادة را به ميدان» (لؤلؤ و مرجان: ص ۲۸۹) .

8.«اخبار غير معتبره در اين كتاب (أسرار الشهادة) بسيار[ند] و ضعاف ، بلكه اخبارى كه مظنون، كذب آنهاست ، بلكه گويا بعضى از آنها قطعى الكذب باشند [نيز بسيارند] و اين ، مايه كسر قدر آن كتاب گرديد» (ر . ك : قصص العلماء: ص ۱۰۸) .

9.«فاضل دربندى در أسرار الشهادة ، خبر طولانى راجع به عطش سكينه و آب آوردن برير و پاره شدن مشك و ريختن آب ، نقل كرده است. حقير ، چون به كلّى اعتماد بر آن كتاب ندارم، فلذا عنان قلم از نقل آن باز كشيدم» (رياحين الشريعة : ج ۳ ص ۲۷۲).

10.«او در تأليفات نقلى خود ، اخبار سُست فراوانى را حكايت كرده ؛ بلكه آنچه را كه عقل نمى‏پذيرد و نقلْ تصديق نمى‏كند نيز آورده است» (أعيان الشيعة: ج ۲ ص ۸۸).

11.«به حكم انصاف، اين كتاب او ، بلكه ديگر تأليفاتى كه در موضوع مقتل نگارش داده ، همانا در اثر آن همه محبّت مفرط كه داشته است ، حاوى غثّ و سمين بوده [است‏]» (ريحانة الأدب: ج ۲ ص ۲۱۷).

12.«وى در نتيجه خلوص و صفاى نفس خود ، مطالبى را در اين كتاب نقل كرده كه در كتاب‏هاى معتبر يافت نمى‏شوند ؛ بلكه آنها را از كتاب‏هاى مجهول ، اخذ نموده است» (الذريعة : ج ۲ ص ۲۷۹ش ۱۱۳۴) .

13.«در شصت هفتاد سال پيش ، مرحوم ملّاآقاى دربندى پيدا شد . تمام حرف‏هاى روضة الشهدا را به اضافه چيزهاى ديگرى پيدا كرد و همه را يك جا جمع كرد و كتابى نوشت به نام أسرار الشهادة. واقعاً مطالب اين كتاب ، انسان را وادار مى‏كند كه به اسلام بگريد» (حماسه حسينى: ج ۱ ص ۵۵ و ص ۱۰۶) .

14.گزارش‏هاى غير قابل باور ، مانند : كشته شدن بيست و پنج هزار نفر به دست عبّاس و ۳۳۰ هزار نفر به دست امام حسين عليه السلام (چاپ قديم : ص ۳۴۵) و يا قصّه‏پردازى در باره چگونگى بيرون آمدن امام حسين عليه السلام از مدينه كه خود را به زىّ پادشاهان شبيه كرده است (ج ۳ ص ۵۰۹ )و يا ارائه رقم ۰۰۰/۶۰۰/۱ نفرى براى سپاه عمر سعد (ر . ك : ج ۳ ص ۳۹) .

تعداد بازدید : 147427
صفحه از 873
پرینت  ارسال به