95
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

( 2 )

حكمت عزادارى‏

بى‏ترديد ، اظهار محبّت نسبت به خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از طريق سوگوارى براى سالار شهيدان ، همان طور كه اشاره شده ، پسنديده و در جهت بزرگداشت شعائر الهى است ؛ ليكن تأمّل در رواياتى كه توصيه و تأكيد بر تداوم اقامه ماتم بر سيّد الشهدا عليه السلام دارند ، ايجاب مى‏كند كه عزادارى براى ايشان ، دليلى بسيار فراتر از اظهار محبّت به اهل بيت عليهم السلام داشته باشد ؛ بلكه از نگاه سيّد بن طاووس ، اگر لزوم پيروى از فرمان قرآن و سنّت نيز نبود ، اظهار محبّت نسبت به اهل بيت عليهم السلام ايجاب مى‏كرد كه به دليل منزلت والايى كه امام حسين عليه السلام و يارانش به واسطه شهادتْ بِدان دست يافتند ، اظهار مسرّت و شادمانى كنيم .۱
بنا بر اين ، بايد ديد حكمتِ آن همه تأكيد بر عزادارى و گريه براى ابا عبد اللَّه عليه السلام چيست ؟
حكمت شهادت او، هر چه باشد ، حكمت عزادارى براى او نيز هست .

حكمت شهادت امام حسين عليه السلام‏

اصلى‏ترين علّت قيام و شهادت امام حسين عليه السلام ، مبارزه با نادانى است. بر پايه آنچه بسيارى از منابع معتبر ، در اين باره، از امام صادق عليه السلام گزارش كرده‏اند ، ايشان ، در دعايش به درگاه خداوند مى‏گويد :
وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وَحَيرَةِ الضَّلالَةِ۲ .
و خونش را به خاطر تو بذل كرد تا بندگانت را از نادانى و سرگردانىِ گم‏راهى ، بيرون آورد .
همه آنچه در تبيين هدف قيام و حكمت شهادت امام حسين عليه السلام بيان شد ، در تعبير «جهل‏زدايى» خلاصه شده است . جهل زدايى ، نه تنها هدف قيام سيّد الشهدا عليه السلام ، بلكه هدف بعثت خاتم الأنبيا صلى اللَّه عليه و آله و نزول قرآن است .
بر اين اساس ، اصلى‏ترين كار انبيا و اولياى الهى ، ريشه‏كن كردن بيمارى جهل از جامعه است ؛ زيرا تا اين بيمارى علاج نگردد ، نمى‏توان انتظار داشت كه ارزش‏هاى دينى بر جامعه ، حاكم گردد . امام حسين عليه السلام نيز براى تحقّق اين آرمان بلند ، خون پاك خود را در راه خدا اهدا كرد و بدين‏سان ، اصلى‏ترين دليل پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام براى «زنده نگه داشتن مكتب شهادت ، به وسيله عزادارى بر امام حسين عليه السلام» نيز جهل‏زدايى از جامعه اسلامى است و تا درمان كامل اين بيمارى خطرناك اجتماعى و استقرار حاكميت مطلق ارزش‏هاى اسلامى در جهان ، تداوم اين مكتب ، ضرورت دارد .

1.ر . ك : الملهوف : ص ۸۳ .

2.تهذيب الأحكام : ج ۶ ص ۱۱۳ ح ۲۰۱ ، مصباح المتهجّد : ص ۷۸۸ .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
94

قل : «صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللَّهِ» تُعيدُ ذلِكَ ثَلاثاً ، فَإنَّ السَّلامَ يَصِلُ إلَيهِ مِن قَريبٍ ومِن بَعيدٍ۱ .
هنگام ياد كردن از امام حسين عليه السلام ، سه بار بگو : "صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ يا أبا عَبدِ اللَّهِ ؛ درود خدا بر تو ، اى ابا عبد اللَّه!" ، كه اين سلام ، از نزديك و دور، به او خواهد رسيد .
همچنين، ياد كردن از آن بزرگوار در هنگام نوشيدن آب ، توصيه شده است .۲
با توجّه به نياز مكرّر انسان در شبانه‏روز به نوشيدن آب ، توصيه به فرستادنِ سلام بر امام حسين عليه السلام و لعن بر قاتلانش هنگام نوشيدن آن ، بدين معناست كه پيروان اهل بيت عليهم السلام ، هيچ گاه نبايد ماجراى كربلا را فراموش كنند ، و خاطره مبارزه با ظلم و ظالم و شهادت جان‏گداز سلاله پاك پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله در اين راه ، براى هميشه ، بايد در تاريخ ، زنده بماند .

پنج . تأكيد بر تداوم عزادارى‏

تأمّل در توصيه اهل بيت عليهم السلام به برپا داشتنِ مجالس عزا براى شهداى كربلا و زنده نگاه داشتن خاطره عاشورا، تشويق آنان به سرودن شعر در باره اين فاجعه بزرگِ تاريخ اسلام ، بشارت به پاداش‏هاى بزرگ در گريستن بر اين مصيبت بزرگ و گرياندن ديگران ، تأكيد بر اهمّيت عزادارى در دهه اوّل محرّم ، خصوصاً در روز عاشورا به روشنى بيانگر اين حقيقت است كه عزادارى براى سيّد الشهدا عليه السلام و يارانش ، هدف بزرگى را دنبال مى‏كند كه تا آن هدف ، تحقّق نيافته است ، سنّت عزادارى در ميان پيروان اهل بيت عليهم السلام بايد تداوم يابد .
بنا بر اين ، مسئله مهم ، اين است كه : هدف و حكمت ضرورت تداوم عزادارى براى سيّد الشهدا عليه السلام ، چه بوده است ؟

1.الكافى : ج ۴ ص ۵۷۵ ح ۲ .

2.ر .ك : همين شهادت‏نامه : ج‏۲ ص‏۸۱۳ (بخش هشتم / فصل دوم / به ياد مصيبت امام حسين عليه السلام بودن ، در هنگام آشاميدن آب) .

تعداد بازدید : 149720
صفحه از 873
پرینت  ارسال به