13
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
12

در باره اين كتاب‏

براى آشنايى بيشتر خوانندگان محترم با ساختار و چگونگى تدوين اين شهادت‏نامه ،۱ يادآور مى‏شود كه : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام ، از پانزده بخش (در حجم بيش از 6600 صفحه) ، تشكيل شده است كه فهرست اجمالى آنها ، عبارت است از :
درآمد : كتاب‏شناسى ، اهداف عاشورا ، عزادارى و ...
يك : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام‏
دو : فضيلت‏ها و ويژگى‏هاى امام حسين عليه السلام‏
سه : دلايل امامت امام حسين عليه السلام و فرزندانش‏
چهار : امام حسين عليه السلام پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، تا شهادت پدر
پنج : امام حسين عليه السلام پس از شهادت پدر ، تا قيام عاشورا
شش : پيشگويى درباره شهادت امام حسين عليه السلام‏
هفت : از مدينه تا ورود به كربلا
هشت : از ورود به كربلا تا شهادت‏
نه : وقايع پس از شهادت‏
ده : بازتاب شهادت امام عليه السلام و فرجام دشمنان ايشان‏
يازده : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام‏
دوازده : نمونه مرثيه‏هاى سروده شده در سوك ايشان در طول تاريخ‏
سيزده : زيارت امام حسين عليه السلام‏
چهارده : مزار امام حسين عليه السلام‏
پانزده : حكمت‏نامه امام حسين عليه السلام .
شهادت‏نامه امام حسين عليه السلام بر پايه منابع معتبر (كتاب حاضر) ، متن كامل بخش‏هاى ششم تا يازدهم دانش‏نامه ياد شده و منتخبى از «درآمد» و بخش يكم و نيز دو قطعه كوچك از بخش‏هاى نهم و سيزدهم آن را ، در مجموع در حجمى نزديك به 2500 صفحه ، در خود دارد .
در واقع ، كتاب حاضر ، در بر دارنده تمامى بخش‏هاى مرتبط با حماسه كربلا از دانش‏نامه ياد شده است‏۲ كه جهت آگاهى عموم علاقه‏مندان واهل مطالعه و تحقيق ، بويژه خُطَبا و حماسه‏سرايان كربلا ، گزينش و بازْتدوين شده است .
گفتنى است كه انتخاب واژه «معتبر» در عنوان اين كتاب ، بدان جهت است كه در تدوين دانش‏نامه امام حسين عليه السلام ، كوشيده‏ايم متن آن ، در همه بخش‏ها ، از منابع حديثى و تاريخى معتبر و قابل استناد، گزينش گردد. بر اين پايه، تكيه‏گاه اصلى تدوين دانش‏نامه (وهمه آثار برگرفته از آن) ،۳ در درجه نخست، منابعى هستند كه تا قرن پنجم هجرى نگارش يافته‏اند، و در مراتب بعد، منابع تأليف شده تا قرن هفتم هجرى ، و پس از آن، آثارِ تأليف شده تا قرن نهم.
بدين ترتيب ، در كتاب حاضر ، مقتل‏نگارى‏هاى قرن دهم هجرى به بعد، به دلايلى كه در «كتاب‏شناسى تاريخ عاشورا و عزادارى» بدانها اشاره مى‏شود،۴ مورد استناد نيستند، جز با هدف نقد (يا اهدافى مانند آن)، كه در اين صورت، به معتبر نبودن گزارش، اشاره خواهد شد.
البته توجّه به اين نكته ضرورى است كه در پژوهش‏هاى تاريخى، سختگيرى‏هايى كه در باره روايات فقهى وجود دارد، معمول نيست؛ بلكه بيشتر، چگونگى گزارش و استوارى يا نااستوارى متن، مورد توجّه است و براى رسيدن به حقيقت، بايد از قرائن مختلف، بهره گرفت.
بر اين اساس، در جمع‏آورى گزارش‏ها و گزينش آنها، افزون بر تلاش براى مستند كردن آنها به منابع معتبر، اصلى‏ترين معيار را «نقد متن» قرار داده‏ايم و كوشيده‏ايم تا از راه تأييد مضمون گزارش‏ها با قرائن عقلى و نقلى، براى پژوهشگر، نوعى اطمينان به گزارش، حاصل شود. از اين رو، احاديث مُنكَر را نياورده‏ايم، گرچه در منابع معتبر آمده باشند، و اگر در موارد خاصّى، گزارش غير معتبرى را عرضه كرده‏ايم، چرايىِ آن را توضيح داده‏ايم .
گزارش اجمالى بخش‏هاى مختلف كتاب حاضر ، از اين قرار است :

1.مقصود ، شيوه‏نامه تدوين نيست . شيوه‏نامه تدوين اين كتاب (شامل گزارش روش‏ها و فرايندهاى : گزينش متون ، مصدريابى ، چينش متون ، صدرنويسى ، ارجاع دهى ، درج نسخه‏بدل‏ها ، شرح لغات و اَعلام ، و ...) ، همان است كه در آغاز دانش‏نامه امام حسين عليه السلام (ج‏۱ ص‏۱۱۷ - ۱۲۵) و با تفصيل بيشتر ، در آغاز دانش‏نامه قرآن و حديث (ج‏۱ ص‏۸۷ - ۱۰۰) آمده است و تقريباً در تمامى آثار دانش‏نامه‏اىِ دار الحديث ، مشترك است . در اين جا ، تنها افزودن اين نكته را مفيد مى‏دانيم كه : حرف «ح» در پانوشت‏ها ، صرفاً نشانه است و كاربردى اعم از «حديث» دارد و براى بيان شماره هر گزارش شماره‏دارى (اعم از : حديث ، حكايت ، حكمت و ...) به كار رفته است .

2.البته براى تكميل بحث در شمارى از متن‏ها و تحليل‏ها ، از ساير بخش‏هاى دانش‏نامه (يعنى بخش‏هاى غير مرتبط با حماسه كربلا) نيز مطالبى اخذ و افزوده شده است ؛ ولى براى كاستن از حجم اين مجموعه ، برخى تحليل‏ها (بويژه در بخش يكم) و زندگى‏نامه‏ها ، نسبت به اصل آنها در دانش‏نامه ، قدرى تلخيص شده‏اند . همچنين در پانوشت‏ها ، به ذكر دو منبع ، بسنده شده و برخى توضيحات ، حذف گرديده‏اند . پس طبعاً در همه اين موارد ، خوانندگان علاقه‏مند به مطالعه عميق‏تر و پژوهش بيشتر ، بايد به اصل دانش‏نامه مراجعه نمايند . شايان ذكر است كه روايات و گزارش‏هاى بخش‏هاى سوم تا آخر كتاب حاضر ، بدون تلخيص ، از دانش‏نامه امام حسين عليه السلام اخذ شده‏اند و تفاوت آنها فقط از جهت تلخيص پانوشت‏هاست .

3.از دانش‏نامه امام حسين عليه السلام ، تا كنون ، چهار اثر ، استخراج (گزينش) شده است : ۱) گزيده دانش‏نامه امام حسين عليه السلام ، ۲) حكمت‏نامه امام حسين عليه السلام ، ۳) شهادت‏نامه امام حسين عليه السلام ، ۴) گزيده شهادت‏نامه امام حسين عليه السلام .

4.ر . ك : ص ۲۳ (منابع غير قابل استناد) .

تعداد بازدید : 147307
صفحه از 873
پرینت  ارسال به