15
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

بخش پنجم : از رسيدن امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ايشان‏

در اين بخش ، متون مربوط به حادثه جان‏گداز عاشورا ، از آغاز ورود امام حسين عليه السلام به كربلا تا شهادت ياران ، فرزندان ، برادران ، برادرزادگان ، خواهرزادگان و عموزادگان ايشان و سرانجام، شهادت خودِ امام عليه السلام ، به تفصيل ، گزارش شده است .

بخش ششم : وقايع پس از شهادت امام حسين عليه السلام‏

در بخش پنجم ، حوادثى كه پس از شهادت امام حسين عليه السلام به وقوع پيوست ، پديده‏هاى خارق العاده‏اى كه در منابع معتبر گزارش شده‏اند ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و كراماتى كه از سر مقدّس سيّد الشهدا عليه السلام ديده شد ، حوادث مربوط به حركت خاندان ابا عبداللَّه عليه السلام از كربلا به كوفه و از كوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدينه ، ارائه مى‏شود .

بخش هفتم: بازتاب شهادت‏امام‏حسين عليه السلام و فرجام كسانى كه در كشتن‏او و يارانش نقش داشتند

در اين بخش ، متن گزارش‏هاى مربوط به بازتاب شهادت سيّد الشهدا و يارانش در ميان قاتلان آنها و خانواده‏هاى قاتلان و نيز در ميان شخصيت‏هاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز ، مطرح مى‏گردد و در ادامه ، سرنوشت شوم كسانى كه در اين حادثه نقش داشتند و نيز مردمى كه از يارى كردن امام عليه السلام سر باز زدند ، تبيين شده است .

بخش هشتم : عزادارى و گريه براى امام حسين عليه السلام‏

در اين بخش - كه بخش پايانى كتاب است - ، احاديث متعددى در سفارش به عزادارى ، مصيبت‏خوانى و گريستن و گرياندن براى سالار شهيدان و معرّفى نخستين عزاداران امام عليه السلام پس از واقعه كربلا ، اهمّيت ويژه روز عاشورا و آداب اين روز و نيز سوگمندى جهان آفرينش در مصيبت‏هاى سالار شهيدان ، گزارش شده است .
اين بخش ، با دو زيارت منسوب به ناحيه مقدسه (امام مهدى عليه السلام) پايان مى‏يابد .
گفتنى است كه نقشه‏هاى مربوط به قيام عاشورا نيز در پايان كتاب ، قرار گرفته‏اند .۱

1.شايان ذكر است كه تمامى نقشه‏هاى طرّاحى شده براى دانش‏نامه امام حسين عليه السلام (پنج نقشه) ، به همراه تمامى نقشه‏هاى طرّاحى شده براى دانش‏نامه امير المؤمنين عليه السلام (دوازده نقشه) ، با توضيحات لازم در باره نقشه‏ها ، به صورت كتابى مستقل ، با عنوان : اطلس غدير و عاشورا (جغرافياى تاريخى وقايع عصر امير المؤمنين و سيّد الشهدا) ، در قطع رحلى ، توسط انتشارات دار الحديث ، منتشر شده است .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
14

بخش يكم : از مهم‏ترين مباحث مربوط به حماسه عاشورا

در بخش نخست اين كتاب ، تحليل‏ها و مقالاتِ تفصيلىِ پراكنده در دانش‏نامه امام حسين عليه السلام كه با موضوع كتاب شهادت‏نامه تناسب بيشترى داشته‏اند ، در كنار هم گردآورى و البته اندكى تلخيص شده‏اند .

بخش دوم : زندگى خانوادگى سيّد الشهدا عليه السلام‏

براى آشنايى اجمالى خوانندگان با زندگى و احوال شخصى ابا عبد اللَّه الحسين عليه السلام گزيده‏اى از بخش يكم دانش‏نامه در باره چگونگى تولّد ، نام‏گذارى ، ويژگى‏هاى ظاهرى ، چگونگى پرورش ، همسران و شمارِ فرزندان امام حسين عليه السلام ، در شش فصل ، ارائه شده است .

بخش سوم : پيشگويى در باره شهادت امام حسين عليه السلام‏

در اين بخش ، خبرهاى آسمانىِ رسيده در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، و پيشگويى‏هاى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام و ديگر پيشوايان و بزرگان در باره شهادت امام حسين عليه السلام ، در قالبى نظام‏يافته ارائه شده است . به علاوه ، قطعيّت صدور اين دسته از روايات ، مورد تأكيد قرار گرفته و توضيح داده شده كه مقدَّر بودن شهادت امام حسين عليه السلام و پيشگويى آن ، منافاتى با اراده و اختيار او ندارد .

بخش چهارم : خروج امام حسين عليه السلام از مدينه ، تا ورود به كربلا

در اين بخش ، رخدادهاى مهمّى مانند : امتناع امام عليه السلام از بيعت با يزيد ، خروج امام عليه السلام از مدينه ، فعّاليت‏هاى ايشان در مكّه ، اعزام مسلم عليه السلام به عنوان نماينده خود به كوفه ، حوادث كوفه و شهادت مُسلم و جمعى ديگر از ياران امام عليه السلام و نيز زندانى شدن شمارى ديگر از آنان ، پيشنهادهاى مختلف به امام عليه السلام مبنى بر نرفتن به كوفه ، حركت امام عليه السلام به سوى كربلا و حوادث مسير مكّه تا كربلا ، گزارش شده است .

تعداد بازدید : 147288
صفحه از 873
پرینت  ارسال به