369
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

۳۲۹.مثير الأحزان : چون صبح شد ، ابن زياد براى سخنرانى به پا خاست ، در حالى كه مردم را سرزنش مى‏كرد و رؤساى قبايل را توبيخ مى‏نمود و اهل تفرقه و سركشى را [از كيفر ]مى‏ترساند. آنان را به نيكى در صورت پيروى ، و بدى و بيرون شدن از حوزه حكومت، در صورت نافرمانى ، وعده داد.
آن گاه گفت: اى كوفيان! به راستى كه امير مؤمنان ، يزيد ، مرا والى شهر شما قرار داده و به عنوان كارگزار حكومت بر اين شهر ، انتخاب كرده است . او به من دستور داده ثروت‏هاى عمومى را ميان شما تقسيم كنم ، انصاف [و عدالت‏] را براى ستم‏ديده در برابر ظالم رعايت نمايم، حقوق ناتوانان را از قدرتمندان بگيرم، به حرف‏شنو و مطيع ، نيكى كنم و بر تفرقه‏افكن ، سخت بگيرم . سخنم را به اين مرد هاشمى برسانيد تا از خشم من پروا كند.
آن گاه از منبر ، پايين آمد. منظور او از هاشمى ، مسلم بن عقيل بود .۱

4 / 10

سياست ابن زياد براى تسلّط بر كوفه‏

۳۳۰.تاريخ الطبرى- به نقل از ابو ودّاك -: ابن زياد بر سران قبيله‏ها و مردم ، بسيار سخت گرفت و گفت: نام افراد غريبه و كسانى كه امير مؤمنان به دنبال آنان است و پيروان خوارج و افراد تفرقه‏افكن را كه عقيده به مخالفت و جدايى دارند ، برايم بنويسيد . هر كس نام اين افراد را بنويسد ، چيزى بر عهده‏اش نيست ؛ ولى اگر ننويسد ، بايد تضمين كند كه در محدوده قبيله او ، كسى با ما مخالفت نمى‏ورزد و بر ضدّ حكومت ، سركشى نخواهد داشت و اگر چنين نكند ، حكومت، نسبت به او تعهّدى نخواهد داشت و مال و خونش براى ما حلال است. هر سردسته قبيله كه در محدوده او ، يكى از كسانى يافت شود كه مورد پيگرد امير مؤمنان است و او را به ما معرّفى نكرده باشد ، بر درِ خانه‏اش به چارميخْ كشيده مى‏شود و حقّ نقابت وى، مُلغا مى‏گردد و به جنگلى در عُمان، تبعيد مى‏شود .۲

1.لَمّا أصبَحَ [ابنُ زِيادٍ] قامَ خاطِباً ، وعَلَيهِم عاتِباً ، ولِرُؤَسائِهِم مُؤَنِّباً ولِأَهلِ الشِّقاقِ مُعاتِباً ، ووَعَدَهُم بِالإِحسانِ عَلى‏ لُزومِ طاعَتِهِ ، وبِالإِساءَةِ عَلى‏ مَعصِيَتِهِ وَالخُروجِ عَن حَوزَتِهِ. ثُمَّ قالَ : يا أهلَ الكوفَةِ ! إنَّ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدُ وَلّاني بَلَدَكُم ، وَاستَعمَلَني عَلى‏ مِصرِكُم ، وأمَرَني بِقِسمَةِ فَيئِكُم بَينَكُم ، وإنصافِ مَظلومِكُم مِن ظالِمِكُم ، وأخذِ الحَقِّ لِضَعيفِكُم مِن قَوِيِّكُم ، وَالإِحسانِ إلَى السّامِعِ المُطيعِ ، وَالتَّشديدِ عَلَى المُريبِ ، فَأَبلِغوا هذَا الرَّجُلَ الهاشِمِيَّ مَقالَتي ، لِيَتَّقِيَ غَضَبي . ونَزَلَ . يَعني بِالهاشِمِيِّ : مُسلِمَ بنَ عَقيلٍ (مثير الأحزان : ص ۳۰ ، بحار الأنوار : ج ۴۴ ص ۳۴۰) .

2.أَخَذَ [ابنُ زِيادٍ ]العُرَفاءَ وَالنّاسَ أخذاً شَديداً ، فَقالَ : اُكتُبوا إلَيَّ الغُرَباءَ ، ومَن فيكُم مِن طِلبَةِ أميرِ المُؤمِنينَ ، ومَن فيكُم مِنَ الحَرورِيَّةِ وأهلِ الرَّيبِ ، الَّذينَ رَأيُهُمُ الخِلافُ وَالشِّقاقُ ، فَمَن كَتَبَهُم لَنا فَبَري‏ءٌ ، ومَن لَم يَكتُب لَنا أحَداً فَيَضمَنُ لَنا ما في عَرافَتِهِ ألّا يُخالِفَنا مِنهُم مُخالِفٌ ، ولا يَبغي عَلَينا مِنهُم باغٍ ، فَمَن لَم يَفعَل بَرِئَت مِنهُ الذِّمَّةُ ، وحَلالٌ لَنا مالُهُ وسَفكُ دَمِهِ . وأيُّما عَريفٍ وُجِدَ في عَرافَتِهِ مِن بُغيَةِ أميرِ المُؤمِنينَ أحَدٌ لَم يَرفَعهُ إلَينا ، صُلِبَ عَلى‏ بابِ دارِهِ ، واُلقِيَت تِلكَ العَرافَةُ مِنَ العَطاءِ ، وسُيِّرَ إلى‏ مَوضِعٍ بِعُمانَ الزّارَةِ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۵۹ ؛ الإرشاد : ج ۲ ص ۴۴) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
368

۳۲۸.الفتوح : چون صبح شد ، ابن زياد ، مردم را براى اجتماع در مسجد و نماز، فرا خواند. مردم در مسجد جامع ، اجتماع كردند . عبيد اللَّه وقتى دانست كه مردم جمع شده‏اند ، از قصر بيرون آمد ، در حالى كه شمشير بر كمر و عمامه بر سر داشت و بالاى منبر رفت . آن گاه حمد و ثناى خدا را به جا آورد و گفت: امّا بعد، - اى كوفيان - به راستى كه يزيد بن معاويه ، مرا بر شهر و مرزهاى شما گمارده است و به من دستور داده كه ستم‏ديده‏تان را يارى كنم، به تهى‏دستتان ببخشم ، به مطيع و حرف‏شنوتان ، احسان كنم و بر سركش و اهل ترديدتان ، سخت بگيرم. من از دستور يزيد در اين امور ، پيروى و عهدش را ميان شما اجرا مى‏كنم. والسلام!
آن گاه فرود آمد و وارد قصر شد.
او روز دوم نيز از قصر ، بيرون آمد و مردم را به مسجد فرا خواند . وقتى مردم اجتماع كردند، با شكل و شمايلى غير از روز گذشته نزد مردم آمد و بر منبر رفت و خدا را حمد كرد و او را سپاس گزارد. آن گاه گفت: امّا بعد، به راستى كه اين كارها جز با قاطعيتِ بدون خشونت و نرمىِ بدون سستى ، سامان نمى‏گيرد . من، بى‏گناه را به خاطر گناهكار و حاضر را به خاطر غايب و دوست را به خاطر دوست، كيفر خواهم كرد .
آن گاه مردى كوفى به نام اسد بن عبد اللَّه مُرّى برخاست و گفت: اى امير! خداوند - تبارك و تعالى - مى‏فرمايد: (گناه كسى را كسى ديگر ، بر گردن نمى‏گيرد)۱ . همانا آدمى را به تلاش، شمشير را به بُرندگى و اسب را به دوندگى مى‏شناسند. وظيفه تو ، سخن گفتن است و وظيفه ما شنيدن است . در حقّ ما، بدى را پيش از خوبى ، عرضه مدار (تهديد را بر نرمى، مقدّم مكن).
عبيد اللَّه بن زياد ، سكوت كرد و از منبر ، فرود آمد و داخل قصر حكومتى شد.۲

1.فاطر : آيه ۱۸ .

2.لَمّا أصبَحَ [ابنُ زِيادٍ ]نادى‏ الصَّلاةَ جامِعَةً ، فَاجتَمَعَ النّاسُ إلَى المَسجِدِ الأَعظَمِ ، فَلَمّا عَلِمَ أنَّهُم قَد تَكامَلوا ، خَرَجَ إلَيهِم مُتَقَلِّداً بِسَيفٍ ، مُتَعَمِّماً بِعِمامَةٍ ، حَتّى‏ صَعِدَ المِنبَرَ ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثنى‏ عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أمّا بَعدُ يا أهلَ الكوفَةِ ، فَإِنَّ أميرَ المُؤمِنينَ يَزيدَ بنَ مُعاوِيَةَ ، وَلّاني مِصرَكُم وثَغرَكُم ، وأمَرَني أن اُغيثَ مَظلومَكُم ، وأن اُعطِيَ مَحرومَكُم ، وأن اُحسِنُ إلى‏ سامِعِكُم ومُطيعِكُم ، وبِالشِّدَّةِ عَلى‏ مُريبِكُم ، وأنَا مُتَّبِعٌ في ذلِكَ أمرَهُ ، ومُنَفِّذٌ فيكُم عَهدَهُ ، وَالسَّلامُ . ثُمَّ نَزَلَ ودَخَلَ القَصرَ . فَلَمّا كانَ اليَومُ الثّاني ، خَرَجَ إلَى النّاسِ ونادى‏ بِالصَّلاةِ جامِعَةً ، فَلَمَّا اجتَمَعَ النّاسُ ، خَرَجَ إلَيهِم بِزِيً‏ّ خِلافَ ما خَرَجَ بِهِ أمسِ ، فَصَعِدَ المِنبَرَ ، فَحَمِدَ اللَّهَ وأثنى‏ عَلَيهِ ، ثُمَّ قالَ : أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ لا يَصلُحُ هذَا الأَمرُ إلّا في شِدَّةٍ مِن غَيرِ عُنفٍ ، ولينٍ في غَيرِ ضَعفٍ ، وأن آخُذَ مِنكُمُ البَري‏ءَ بِالسَّقيمِ ، وَالشّاهِدَ بِالغائِبِ ، وَالولِيَّ بِالوَلِيِّ . قالَ : فَقامَ إلَيهَ رَجُلٌ مِن أهلِ الكوفَةِ ، يُقالُ لَهُ أسَدُ بنُ عَبدِ اللَّهِ المُرِّيُّ ، فَقالَ : أيُّهَا الأَميرُ ! إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ يَقولُ : (وَ لَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى‏) ، وإنَّمَا المَرءُ بِجَدِّهِ ، وَالسَّيفُ بِحَدِّهِ ، وَالفَرَسُ بِشَدِّهِ ، وعَلَيكَ أن تَقولَ ، وعَلَينا أن نَسمَعَ ، فَلا تُقَدِّم فَينَا السَّيِّئَةَ قَبلَ الحَسَنَةِ . قالَ : فَسَكَتَ عُبَيدُ اللَّهِ بنُ زِيادٍ ، ونَزَلَ عَنِ المِنبَرِ ، فَدَخَلَ قَصرَ الإِمارَةِ (الفتوح : ج ۵ ص ۳۹) .

تعداد بازدید : 147297
صفحه از 873
پرینت  ارسال به