489
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

4 / 36

شهادت هانى بن عُروه‏

هانى بن عُروه مُرادى مَذحِجى‏۱ ، از كسانى است كه جاهليت و اسلام را درك كرده بودند و به همين جهت ، او را «مُخَضرَم» ناميده‏اند . وى هنگام وفات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، بيش از چهل سال داشته است .۲
هانى ، از ياران ويژه امام على عليه السلام بوده‏۳ و در جنگ‏هاى جمل‏۴و صِفّين ،۵ ايشان را همراهى كرده است .
وى از بزرگان يمن بود۶ كه به كوفه آمد و رياست قبيله مُراد را بر عهده داشت‏۷ و از اين رو ، نيروهاى فراوانى در اختيار او بوده است . در جريان نهضت كوفه ، هانى ، يكى از اصلى‏ترين حاميان مسلم عليه السلام بود كه خانه خود را مركز استقرار وى و هدايت نهضت قرار داد ؛۸ امّا ابن زياد ، او را با نيرنگْ دستگير كرد و سرانجام ، در نهم ذى حجّه سال شصتم هجرى ، فرداى آن روزى كه امام حسين عليه السلام به طرف كوفه حركت كرده بود ، به شهادت رساند .۹ وى هنگام شهادت ، حدود نود سال داشت .

1.جمهرة أنساب العرب : ص ۴۰۶ ، نسب معدّ : ج ۱ ص ۳۲۹ .

2.الإصابة : ج ۶ ص ۴۴۵ و ۵۵۹ .

3.الإصابة : ج ۶ ص ۴۴۵ .

4.در كتاب المناقب ابن شهرآشوب (ج ۳ ص ۱۶۰) ، اين اشعار از هانى بن عروه آمده است : اى جنگ‏آفرينى كه مشوّق او به جنگ ، شتر اوست‏ پيشوايى كه گم‏راهى‏اش از مقامش مى‏كاهد و اطرافيانش ، سروران و رئيسان اويند .

5.وى همراه با مالك اشتر و جمعى ديگر در مورد جنگ با شاميان به امام على عليه السلام گفتند: «جنگ با آنها، سهمگين‏تر از مرگ نيست كه ما اصلاً در پى همان هستيم» (ر . ك : تاريخ دمشق : ج ۵۹ ص ۱۳۰ ، وقعة صفّين : ص ۱۳۷) .

6.أنصار الحسين عليه السلام : ص ۱۲۵ .

7.مروج الذهب : ج ۳ ص ۵۹ ، الإصابة : ج ۵ ص ۹۶ .

8.ر . ك : ص ۳۳۶ (فصل چهارم / وارد شدن مسلم به كوفه و بيعت كوفيان با او) و ص ۳۷۵ (نامه مسلم به امام عليه السلام براى آمدن به كوفه) و ص ۳۷۲ (رفتن مسلم به خانه هانى بن عُروه) و ص ۳۷۷ (گزارش‏هاى مربوط به نقشه كشتن ابن زياد) و ص ۳۹۴ (فرستادن مال و جاسوس براى شناسايى محلّ مسلم).

9.بيشتر نقل‏ها شهادت هانى را به دنبال شهادت مسلم مى‏دانند (ر . ك : تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۷۸ ، مروج الذهب : ج ۳ ص ۶۹) ؛ چرا كه شهادت مسلم طبق نقل مشهور نهم ذى‏حجّه بوده است . بنا بر اين ، شهادت هانى هم نهم همين ماه بوده است ؛ اما برخى نقل‏ها شهادت مسلم را هشتم ماه گفته‏اند (ر . ك : ص ۴۸۷ «مدّت حضور مسلم در كوفه») . همچنين در نقلى ، شهادت هانى قبل از قيام مسلم ، اتّفاق افتاده است (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۹۱ ، الأخبار الطوال : ص ۲۳۸) كه در اين صورت ، شهادت هانى قاعدتاً هشتم ذى حجّه خواهد بود .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
488

۴۸۱.الإرشاد : قيام مسلم بن عقيل - كه رحمت خداوند بر آن دو باد - در كوفه ، روز سه‏شنبه هشتم ذى حجّه سال شصت [هجرى‏] بود و شهادت او در روز چهارشنبه نهم ذى حجّه يعنى روز عرفه واقع شد.
حركت حسين عليه السلام از مكّه به سمت عراق، روز قيام مسلم در كوفه بود ، يعنى : روز تَروِيَه (هشتم ذى حجّه) .۱

۴۸۲.تذكرة الخواصّ : شهادت مسلم در هشتم ذى حجّه ، يك روز پس از حركت حسين عليه السلام از مكّه بود و گفته شده در همان روز بود و حسين عليه السلام ماجراهاى كوفه را نمى‏دانست.۲

۴۸۳.الأخبار الطوال : شهادت مسلم بن عقيل در روز سه‏شنبه سوم ذى حجّه سال شصت ، رخ داد و اين ، همان سال مرگ معاويه بود.۳

۴۸۴.الملهوف : امام حسين عليه السلام روز سه‏شنبه سوم ذى حجّه از مكّه [به سمت عراق ]حركت كرد و گفته شده روز هشتم ذى حجّه سال شصت هجرى بود ، پيش از آگاه شدن از شهادت مسلم ؛ چرا كه در همان روزى كه مسلم - كه رضوان خدا بر او باد - به شهادت رسيد ، ايشان از مكّه به راه افتاد.۴

سخنى در باره مدّت حضور مسلم در كوفه‏

بر پايه گزارش‏هايى كه گذشت ، مسلم عليه السلام ، نيمه ماه رمضان از مكّه خارج شد و پنجم شوّال ، وارد كوفه گرديد . وى هشتم ذى حجّه ، مقارن با حركت امام حسين عليه السلام از مكّه به سوى كوفه ، در داخل شهر با نيروهاى ابن زياد ، درگير شد و نهم ذى حجّه ، به شهادت رسيد .
بنا بر اين ، مدّت حضور او در كوفه ، دو ماه و چهار روز بوده است . البتّه برخى منابع تاريخى ، شهادت مسلم عليه السلام را سوم و برخى ، هشتم ذى حجّه ذكر كرده‏اند كه در اين صورت ، يك يا شش روز از مدّتِ ياد شده ، كاسته مى‏گردد .

1.كانَ خُروجُ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ - رَحمَةُ اللَّهِ عَلَيهِما - بِالكوفَةِ يَومَ الثَّلاثاءِ ، لِثَمانٍ مَضَينَ مِن ذِي الحِجَّةِ ، سَنَةَ سِتّينَ ، وقَتلُهُ يَومَ الأَربِعاءِ ، لِتِسعٍ خَلَونَ مِنهُ يَومَ عَرَفَةَ ، وكانَ تَوَجُّهُ الحُسَينِ عليه السلام مِن مَكَّةَ إلَى العِراقِ في يَومِ خُروجِ مُسلِمٍ بِالكوفَةِ ، وهُوَ يَومُ التَّروِيَةِ (الإرشاد : ج ۲ ص ۶۶ ؛ البداية و النهاية : ج ۸ ص ۱۵۸) .

2.كانَ قَتلُ مُسلِمٍ لِثَمانٍ مَضَينَ مِن ذِي الحِجَّةِ ، بَعدَ رَحيلِ الحُسَين عليه السلام مِن مَكَّةَ بِيَومٍ ، وقيلَ : يومَ رَحيلِهِ ، ولَم يَعلَمِ الحُسَينُ عليه السلام بِما جَرى‏ فِي الكوفَةِ (تذكرة الخواصّ : ص ۲۴۳ ، المختصر فى أخبار البشر : ج ۱ ص ۱۹۰) .

3.كانَ قَتلُ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ يَومَ الثَّلاثاءِ ، لِثَلاثٍ خَلَونَ مِن ذِي الحِجَّةِ سَنَةَ سِتّينَ ، وهِيَ السَّنَةُ الَّتي ماتَ فيها مُعاوِيَةُ (الأخبار الطوال : ص ۲۴۲) .

4.كانَ قَد تَوَجَّهَ الحُسَينُ عليه السلام مِن مَكَّةَ يَومَ الثَّلاثاءِ ، لِثَلاثٍ مَضَينَ مِن ذِي الحِجَّةِ ، وقيلَ : لِثَمانٍ مَضَينَ مِن ذِي الحِجَّةِ ، سَنةَ سِتّينَ مِنَ الهِجرَةِ ، قَبلَ أن يَعلَمَ بِقَتلِ مُسلِمٍ ، لِأَنَّهُ عليه السلام خَرَجَ مِن مَكَّةَ فِي اليَومِ الَّذي قُتِلَ فيهِ مُسلِمٌ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ (الملهوف : ص ۱۲۴) .

تعداد بازدید : 147303
صفحه از 873
پرینت  ارسال به