653
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

7 / 23

رسيدن خبر شهادت عبد اللَّه بن يَقطُر در منزلگاه زُباله‏۱

۷۰۱.تاريخ الطبرى : بكر بن مُصعَب مُزَنى مى‏گويد : حسين عليه السلام به هيچ آبگاهى نمى‏رسيد ، جز آن كه مردمِ آن جا به دنبال وى مى‏آمدند . تا به زُباله رسيد و از كشته شدن برادر شيرىِ خود ، عبد اللَّه بن بُقطُر، آگاه شد . امام عليه السلام او را از راه اصلى به سمت مسلم فرستاده بود و نمى‏دانست كه مسلم ، كشته شده است ... .
هشام مى‏گويد: ... در منزل زُباله ، اين خبر به حسين عليه السلام رسيد. آن گاه ، نوشته‏اى بيرون آورد و براى مردم خواند: «به نام خداى بخشنده مهربان. امّا بعد، گزارشى دردناك و ناگوار ، رسيده است : كشته شدن مسلم بن عقيل و هانى بن عروه و عبد اللَّه بن بُقطر. شيعيان ما، ما را تنها گذاشته‏اند . هر كس از شما مى‏خواهد ، باز گردد . بازگردد ، كه حقّى بر او نداريم» .
مردم ، يكباره از گِرد وى ،پراكنده شدند و راه راست و چپ در پيش گرفتند و او ماند و يارانش كه از مدينه با وى آمده بودند. او اين كار را از آن رو كرد كه گمان داشت باديه‏نشينان ، به اين پندار از پىِ او آمده‏اند كه او به سوى شهرى مى‏رود كه مردمش به اطاعت وى ، استوارند و [با حوادث پيش آمده ، ديگر ]نخواست با وى بيايند و ندانند كجا مى‏روند ، و خوب مى‏دانست كه وقتى معلومشان كند ، جز آنها كه مى‏خواهند جانبازى كنند و با وى بميرند ، كسى همراهش نمى‏مانَد .۲

۷۰۲.الإرشاد : حسين عليه السلام حركت كرد تا به زُباله رسيد . پس خبر شهادت عبد اللَّه بن يَقْطُر به او رسيد . پس نامه‏اى بيرون آورد و بر مردم خواند: «به نام خداوند بخشنده مهربان. امّا بعد، گزارشى دردناك و ناگوار ، رسيده است : كشته شدن مسلم بن عقيل و هانى بن عروه و عبد اللَّه بن يَقْطُر. شيعيان‏ما، ما را بى‏ياور گذاشته‏اند . پس هر كس از شما مى‏خواهد كه باز گردد ، منعى نيست . باز گردد ، كه حقّى بر او نداريم» .
مردم ، يكباره از پيرامون وى ، پراكنده شدند و راه راست و چپ گرفتند و او ماند و يارانش كه از مدينه با وى همراه بودند ، و نيز تعداد اندكى از آنان كه در طول مسير به او پيوسته بودند .
امام عليه السلام اين كار را از آن رو كرد كه مى‏دانست باديه‏نشينان ، به اين پندار ، از پىِ او آمده‏اند كه او به سوى شهرى مى‏رود كه مردمش به اطاعت وى ، استوارند و نخواست با وى بيايند و ندانند كجا مى‏روند .۳

1.منزل معروفى در مسير كوفه به مكّه (معجم البلدان : ج ۳ ص ۱۲۹. نيز ، ر . ك : نقشه شماره ۳ در پايان جلد ۲) .

2.كانَ الحُسَينُ عليه السلام لا يَمُرُّ بِأَهلِ ماءٍ إلَّا اتَّبَعوهُ ، حَتّى‏ إذَا انتَهى‏ إلى‏ زُبالَةَ ، سَقَطَ إلَيهِ مَقتَلُ أخيهِ مِنَ الرَّضاعَةِ؛ مَقتَلُ عَبدِ اللَّهِ بنِ بُقطُرٍ ، وكانَ سَرَّحَهُ إلى‏ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ مِنَ الطَّريقِ ، وهُوَ لا يَدري أنَّهُ قَد اُصيبَ ... قال هشام : . . . فَأَتى‏ ذلِكَ الخَبَرُ حُسَيناً عليه السلام وهُوَ بِزُبالَةَ ، فَأَخرَجَ لِلنّاسِ كِتاباً ، فَقَرَأَ عَلَيهِم : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ قَد أتانا خَبَرٌ فَظيعٌ ؛ قَتلُ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ وهانِئِ بنِ عُروَةَ وعَبدِ اللَّهِ بنِ بُقطُرٍ ، وقَد خَذَلَتنا شيعَتُنا ؛ فَمَن أحَبَّ مِنكُمُ الاِنصِرافَ فَليَنصَرِف ، لَيسَ عَلَيهِ مِنّا ذِمامٌ . قالَ : فَتَفَرَّقَ النّاسُ عَنهُ تَفَرُّقاً فَأَخَذوا يَميناً وشِمالاً ، حَتّى‏ بَقِيَ في أصحابِهِ الَّذينَ جاؤوا مَعَهُ مِنَ المَدينَةِ ، وإنَّما فَعَلَ ذلِكَ لِأَنَّهُ ظَنَّ أنَّمَا اتَّبَعَهُ الأَعرابُ ؛ لِأَنَّهُم ظَنّوا أنَّهُ يَأتي بَلَداً قَدِ استَقامَت لَهُ طاعَةُ أهلِهِ ، فَكَرِهَ أن يَسيروا مَعَهُ إلّا وهُم يَعلَمونَ عَلامَ يَقدَمونَ ، وقَد عَلِمَ أنَّهُم إذا بَيَّنَ لَهُم لَم يَصحَبهُ إلّا مَن يُريدُ مُواساتَهُ ، وَالمَوتَ مَعَهُ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۹۸ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۷۹) .

3.فَسارَ [الحُسَينُ عليه السلام‏] حَتَّى انتَهى‏ إلى‏ زُبالَةَ فَأَتاهُ خَبَرُ عَبدِ اللَّهِ بنِ يَقطُرَ ، فَأَخرَجَ إلَى النّاسِ كِتاباً فَقَرَأَهُ عَلَيهِم : بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ ، أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ قَد أتانا خَبَرٌ فَظيعٌ ؛ قَتلُ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ ، وهانِئِ بنِ عُروَةَ ، وعَبدِ اللَّهِ بنِ يَقطُرَ ، وقَد خَذَلَنا شيعَتُنا ؛ فَمَن أحَبَّ مِنكُمُ الاِنصِرافَ فَليَنصَرِف غَيرَ حَرِجٍ ، لَيسَ عَلَيهِ ذِمامٌ . فَتَفَرَّقَ النّاسُ عَنهُ وأخَذوا يَميناً وشِمالاً ، حَتّى‏ بَقِيَ في أصحابِهِ الَّذينَ جاؤوا مَعَهُ مِنَ المَدينَةِ ، ونَفَرٍ يَسيرٍ مِمَّنِ انضَوَوا إلَيهِ ، وإنَّما فَعَلَ ذلِكَ لِأَنَّهُ عليه السلام عَلِمَ أنَّ الأَعرابَ الَّذينَ اتَّبَعوهُ ، إنَّمَا اتَّبَعوهُ وهُم يَظُنُّونَ أنَّهُ يَأتي بَلَداً قَدِ استَقامَت لَهُ طاعَةُ أهلِهِ ، فَكَرِهَ أن يَسيروا مَعَهُ إلّا وهُم يَعلَمونَ عَلى‏ ما يَقدَمونَ (الإرشاد : ج ۲ ص ۷۵ ، روضة الواعظين : ص ۱۹۷) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
652

۷۰۰.مروج الذهب : چون حسين عليه السلام به قادسيّه رسيد، حُرّ بن يزيد تميمى ، به او رسيد و به وى گفت: كجا مى‏روى ، اى فرزند پيامبر خدا؟
فرمود : «به اين شهر» .
وى كشته شدن مسلم و ماجراهاى آن را به حسين عليه السلام گوشزد كرد .۱

نكته‏

گزارش‏هاى ارائه شده ، نشان مى‏دهند كه پيش از رسيدن قاصد كوفه - كه به ظاهر ، بنا بر وصيّت مسلم عليه السلام و در واقع ، براى منصرف كردن امام عليه السلام از رفتن به كوفه فرستاده شده بود و حامل خبر كشته شدن مسلم عليه السلام از طرف ابن زياد براى امام عليه السلام بود - ، حوادث كوفه، در منزل زَرود يا ثَعلَبيّه به اطّلاع امام عليه السلام رسيده بود .

1.فَلَمّا بَلَغَ الحُسَينُ عليه السلام القادِسِيَّةَ ، لَقِيَهُ الحُرُّ بنُ يَزيدَ التَّميمِيُّ ، فَقالَ لَهُ : أينَ تُريدُ يَابنَ رَسولِ اللَّهِ ؟ قالَ : اُريدُ هذَا المِصرَ ، فَعَرَّفَهُ بِقَتلِ مُسلِمٍ ، وما كانَ مِن خَبَرِهِ (مروج الذهب : ج ۳ ص ۷۰ ، تذكرة الخواصّ : ص ۲۴۵) .

تعداد بازدید : 147334
صفحه از 873
پرینت  ارسال به