77
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1

سه . شيعيان طبقه سوم‏

دسته سوم : از علاقه‏مندان اهل بيت عليهم السلام ، كسانى بودند كه نه همانند دسته اوّل ، در ظاهر و باطن از اهل بيتْ عليهم السلام دفاع مى‏كردند ، و نه همانند دسته دوم ، علاقه‏اى ظاهرى داشتند . اين دسته ، اهل بيت عليهم السلام را در قلب خود ، دوست داشتند ؛ ولى جرئت اظهار ارادت نسبت به آنان را نداشتند . اينان ، به تعبير امام صادق عليه السلام ، علاقه‏مندان تَرازِ وسط اند . متن سخن امام عليه السلام ، اين است :
وَ الطَّبَقَةُ الثالِثَةُ : النَّمَطُ الأَوسَطُ ، أحَبّونا فِى السِّرِّ وَ لَم يُحِبّونا فِى العَلانِيَةِ۱ .
گروه سوم ، در رتبه وسط اند . ما را در نهان ، دوست دارند ؛ امّا آشكارا با ما دوستى نمى‏كنند .
سپس در تبيين ويژگى‏هاى دسته سوم ، مى‏فرمايد :
وَلَعَمرى لَئِن كانوا أحَبّونا فِى السرِّ دُونَ العَلانِيَةِ فَهُمُ الصَّوامونَ بِالنَّهارِ القَوّامونَ بِاللَّيلِ ، تَرى‏ أثَرَ الرَّهبانِيَةَ فى وُجوهِهِم ، أهلُ سِلمٍ وَ انقِيادٍ .به جان خودم ، اگر آنان ما را در باطن دوست مى‏داشتند و نه به ظاهر ، روزه‏دارانِ روز وعابدانِ شب مى‏بودند و اثر عبادت را در چهره‏شان مى‏ديدى ، و تسليم و فرمان‏بردار مى‏بودند .
در يك تقسيم‏بندى ديگر براى شيعيان، از امام‏باقر عليه السلام چنين روايت شده كه فرمود:
الشيعَةُ ثَلاثَةُ أصنافٍ : صِنفٌ يَتَزيَّنونَ بِنا ، وَ صِنفٌ يَستَأكِلونَ بِنا ، وَ صِنفٌ مِنّا وَ إلَينا۲ .
شيعيان ، سه دسته‏اند : دسته‏اى با ما ، خود را مى‏آرايند . دسته‏اى با ما ، منافع مالى خود را به چنگ مى‏آوردند ، و دسته‏اى ، از مايند و رو به كوى ما دارند .
با توجّه به اين روايات ، مدّعيان تشيّع در كوفه را مى‏توان به سه دسته تقسيم كرد :
دسته اوّل ، كسانى كه دل آنها با اهل بيت عليهم السلام بود و در عمل نيز از آرمان‏هاى اين خاندان ، دفاع مى‏كردند . تعداد اين دسته ، بسيار اندك بود .
دسته دوم ، كسانى كه اهل بيت عليهم السلام را به راستى دوست داشتند ؛ ولى جرئت دفاع از آرمان‏هاى آنان را نداشتند . تعداد اينان ، بيش از دسته اوّل و كمتر از دسته سوم بود .۳
دسته سوم ، كسانى كه براى رسيدن به منافع سياسى يا اجتماعى و يا اقتصادى ، به اهل بيت عليهم السلام اظهار ارادت مى‏كردند ، ولى شمشيرهايشان در خدمت دشمنان آنها بود . بيشتر شيعيان كوفه ، از اين دسته بودند ؛ ولى اينان ، شيعه واقعى نبودند و مى‏توان آنان را شيعيان سياسى و اقتصادى ناميد . چنين كسانى ، در واقع ، پيرو كسى هستند كه بتواند منافع آنها را تأمين كند . از اين رو ، در فضايى كه مردم احساس مى‏كردند كه امام حسين عليه السلام پيروز خواهد شد ، اين دسته نيز با مسلم بيعت كردند ؛ ولى در فضايى كه ديدند همراهى با امام عليه السلام براى آنها خطرناك است ، در صف پيروان بنى اميّه قرار گرفتند .
بنا بر اين ، گناه حمايت نكردن از نهضت امام حسين عليه السلام ، به دوش شيعيان سياسى ، اجتماعى و اقتصادى و نيز كسانى است كه از نام شيعه ، سوء استفاده مى‏كردند ، نه شيعيان اعتقادى و واقعى .

1.تحف العقول: ص ۳۲۵.

2.مشكاة الأنوار : ص ۱۲۷ ح ۲۹۷.

3.شايد همين دسته بودند كه سعد بن عبيده ، در باره آنها مى‏گويد : [روز عاشورا] بزرگان ما ، روى تپّه ايستاده بودند ، مى‏گريستند و مى‏گفتند : «خداوندا ! يارى‏ات را فرو فرست» . گفتم : «اى دشمنان خدا ! چرا پايين نمى‏رويد و كمكش نمى‏كنيد؟!» (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۳۹۲) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام ج1
76
تعداد بازدید : 147296
صفحه از 873
پرینت  ارسال به