دو . نخستين مرثيهسرايان سيّد الشهدا عليه السلام ، پس از واقعه كربلا
پس از واقعه عاشورا ، نخستين مرثيهسرايان سيّد الشهدا عليه السلام و يارانش ، فرزندش امام زين العابدين عليه السلام ، خواهر بزرگوارش زينب كبرا عليها السلام ، دختران امام عليه السلام (اُمّ كلثوم و فاطمه صغرا) ، و همسرش رَباب بودهاند كه در كربلا ، كوفه و شام ، با مرثيهسرايىهاى هدفمند خود ، راه سالار شهيدان را ادامه دادند .
امّا در مدينه ، نخستين مرثيهسرا پس از شهادت امام حسين عليه السلام ، اُمّ سَلَمه ، همسر بزرگوار پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بود . يعقوبى ، در اين باره مىنويسد :
نخستين ضجّهزنندهاى كه در مدينه، ضجّهاش [بر حسين عليه السلام] بلند شد، اُمّ سَلَمه ، همسر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بود .
سه . پوشيدن لباس سياه در عزاى امام حسين عليه السلام
نخستين كسانى كه در عزاى امام حسين عليه السلام لباس سياه پوشيدند ، اُمّ سَلَمه ، همسر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و زنان بنىهاشم بودند .۱ اين اقدام ، احتمالاً به خاطر سخنى بود كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله هنگام شهادت جعفر بن ابى طالب به اسماء فرموده بود.۲ ابو مسلم هم در آغاز قيام خود ، براى استفاده تبليغاتى عليه حكومت بنى اميّه ، لباس سياه را انتخاب كرد ، به طورى كه او و يارانش ، در تاريخ به «سياه جامگان» شهرت يافتند . آنها مىگفتند :
اين لباس سياه ، در عزاى خاندان محمّد صلى اللَّه عليه و آله و شهيدان كربلا و زيد و يحيى است۳ .
در روزگار معاصر نيز در برخى مناطق شيعهنشين، لباس سياه ، نشانه عزادارى شمرده مىشود .
چهار . تأكيد بر زنده نگه داشتن ياد امام حسين عليه السلام
روايات فراوانى ، بر لزوم تداوم ياد سيّد الشهدا عليه السلام تأكيد دارند . در روايتى از امام صادق عليه السلام ، آمده است :
1.ر . ك : ج ۲ ص ۸۱۰ (بخش هشتم / فصل يكم / نخستين سياهپوش در سوگ امام حسين عليه السلام) .
2.از اسماء بنت عميس ، نقل شده است : وقتى جعفر بن ابى طالب كشته شد ، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «تَسلَّبى ثلاثاً ؛ سه روز لباس (يا مقنعه) مشكى بپوش» (ر . ك : فتح البارى : ج ۹ ص ۴۲۹ ، لسان العرب : ج ۱ ص ۴۷۲) . البته «تسلُّب» به گونه ديگرى نيز معنا شده است (ر.ك: همين شهادتنامه : ج ۲ ص ۸۲۷ ح ۱۹۹۴).
3.المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۳ ص ۳۰۰ .