19
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

هَمْدانى مشرقى ،۱ زيد بن حُصَين هَمْدانى مَشرقى ،۲ يزيد بن عبد اللَّه مشرقى‏۳ و بُرَير بن حُصَين هَمْدانى ،۴ ياد شده است .
با اندكى تأمّل ، روشن مى‏گردد كه مقصود از همه اين نام‏ها ، يكى است و تعبيرهايى ، مانند : «يزيد» و «زيد» ، تصحيف در نوشتار است .

ويژگى‏هاى بُرَير بن خُضَير

1 . قرآن شناسى‏

بُرَير، از بزرگ‏ترين قرآن‏شناسان عصر خود در كوفه بوده است ، به گونه‏اى كه وى «أقرأ أهل زمانه (بهترين قارى عصر خود)۵ » و «سيّد القُرّاء (سرور قاريان)۶ » شمرده شده است .
گفتنى است كه لقب «قارى»۷ در آن دوران ، به كسى اطلاق مى‏شده كه علاوه بر آشنايى با الفاظ قرآن و قرائت آن ، با مفاهيم قرآن و احكام آن نيز آشنايى داشته است .

2 . بصيرت كامل‏

بُرَير ، به مبانى دينى خود ، اعتقادى راسخ ، و نسبت به حقّانيت راهى كه در پيش گرفته بود ، بصيرت كامل داشت و از اين رو ، در مناظره با يزيد بن مَعقِل در روز عاشورا ، او را به مباهله دعوت كرد و با غلبه يافتن بر او ، دعايش به اجابت رسيد و حقّانيت خود را اثبات نمود .۸

1.در زيارت ناحيه، به نقل از الإقبال، اين گونه آمده است (ر. ك: ص ۹۱۳ ح ۲۱۱۰ «زيارت دوم، به روايت الإقبال»). در رجال الطوسى (ص ۱۰۶) در آن ، «هَمْدانى» نيامده . نيز، ر.ك: مطالب السؤول : ص ۷۶ .

2.در زيارت ناحيه ، به نقل از المزار الكبير ، اين گونه آمده است (ر.ك: ص ۹۱۳ ح ۲۱۱۰ پانوشت) .

3.در الأمالى شجرى (ج ۱ ص ۱۷۳)، «از هَمْدان» آمده است .

4.در الملهوف (ص ۱۵۴ و ۱۳۹)، افزوده «همدانى» و در بعضى نسخ ، «خُضَير» يا «حُضَير» آمده است . نيز، ر.ك: همين شهادت‏نامه : ج ۱ ص ۶۷۶ (بخش چهارم / فصل هفتم / سخنرانى امام عليه السلام در ذى حُسُم) .

5.ر . ك : ص ۲۱ ح ۹۱۰ .

6.ر . ك : ص ۲۳ ح ۹۱۲ و ص ۳۹ ح ۹۱۹ .

7.ر . ك : ص‏۹۱۳ ح‏۲۱۱۰ و ص‏۲۳ ح‏۹۱۲ .

8.الملهوف : ص ۱۶۰.


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
18

۹۰۹.الأمالى ، صدوق- به نقل از عبد اللَّه بن منصور ، از امام صادق ، از پدرش امام باقر ، از جدّش امام زين العابدين عليهم السلام -: مالك بن اَنَس كاهِلى به ميدان آمد ، در حالى كه مى‏گفت :

كاهِل آنها و دودان‏و نيز قبيله خِندِف و قَيس عَيلان مى‏دانند كه‏
قوم من، در هم شكننده هماوردان است .اى قوم من ! مانند شيرانِ شرزه باشيد
خاندان على، پيرو [ خاندان ] رحمان‏اندو خاندان حرب، پيرو شيطان هستند .
آن گاه ، هجده تن از آنان را كُشت و سپس به شهادت رسيد . رضوان خدا بر او باد !۱

3 / 3

بُرَير بن خُضَير

در منابع روايى و تاريخى ، از وى با نام‏هايى چون : بُرَير بن خُضَير هَمْدانى مَشرقى ،۲ بُرَير بن خُضَير ،۳ بُرَير بن خُضَير هَمْدانى ،۴ بُرَير بن حُضَير ،۵ يزيد بن خُضَير هَمْدانى ،۶ يزيد بن حُصَين

1.بَرَزَ ... مالِكُ بنُ أنَسٍ الكاهِلِيُّ ، وهُوَ يَقولُ : قَد عَلِمَت كاهِلُها ودودانِ‏ وَالخِندِفِيّونَ وقَيسُ عَيلانِ‏بِأَنَّ قَومي قُصَمُ الأَقرانِ‏ يا قَومِ كونوا كَاُسودِ الجانِ‏آلُ عَلِيٍّ شيعَةُ الرَّحمانِ‏ وآلُ حَربٍ شيعَةٌ الشَّيطانِ‏ فَقَتَلَ مِنهُم ثَمانِيَةَ عَشَرَ رَجُلاً ، ثُمَّ قُتِلَ رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ (الأمالى ، صدوق : ص ۲۲۴ ح ۲۳۹ ، روضة الواعظين : ص ۲۰۶ بدون نسبت دادن به اهل بيت عليهم السلام) .

2.در زيارت ناحيه ، به نقل از مصباح الزائر ، اين گونه آمده است (ر.ك: ص ۹۱۳ ح ۲۱۱۰ پانوشت .

3.الإرشاد : ج ۲ ص ۹۵ ؛ أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۳۹۹ .

4.ر . ك : ص ۲۵ ح ۹۱۳ .

5.تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۲۱ ، الكامل فى التاريخ : ج ۲ ص ۵۶۱ .

6.ر . ك : ص ۳۹ ح ۹۱۹ . نيز ، ر. ك : بحار الأنوار (ج ۴۴ ص ۳۲۰) كه در آن ، «بدير بن حُضَير هَمْدانى» آمده است .

تعداد بازدید : 132120
صفحه از 992
پرینت  ارسال به