235
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

كشته شد . نيز گفته شده است كه اُسَيد بن مالك حَضرَمى ، او را كُشت .۱

۱۰۹۷.تاريخ الطبرى- به نقل از ابو مِخنَف -: مختار ، همچنين عبد اللَّه شاكرى را به سوى مردى از قبيله جُنَّب ، به نام زيد بن رُقاد فرستاد كه گفته بود : من ، جوانى از آنها ( خاندان حسين عليه السلام ) را با تيرى زدم و كف دستش را - كه سپرِ پيشانى‏اش كرده بود - ، به پيشانى‏اش دوختم و نتوانست كفِ دستش را از پيشانى‏اش جدا كند .
ابو عبد الأعلى زُبَيدى ، براى من (ابو مِخنَف) ، چنين نقل كرد كه : آن جوان ، عبد اللَّه بن مُسلم بن عقيل بوده است و هنگامى كه كفِ دستش به پيشانى‏اش دوخته شده ، گفته است : خدايا ! آنان ، ما را فرو كاستند و خوار داشتند . خدايا ! آنان را بكُش ، همان گونه كه ما را كُشتند ، و خوارشان كن ، همان گونه كه ما را خوار داشتند .
سپس او (زيد بن رُقاد) ، تيرى ديگر به سوى آن جوان انداخت و او را كُشت . [ زيد بن رُقاد ، خود ]مى‏گفت : وقتى به او رسيدم ، جان داده بود . آن تيرم را كه در شِكمش نشسته و او را از پاى در آورده بود ، بيرون كشيدم و بعد ، تيرِ روى پيشانى‏اش را آن قدر حركت دادم تا توانستم آن را بيرون بكشم؛ امّا تيغه آن، در پيشانى‏اش مانْد و نتوانستم آن را بيرون بكشم .۲

8 / 2

جعفر بن عقيل‏۳

جعفر ، فرزند عقيل بن ابى طالب كه كنيه مادرش را برخى «اُمّ ثَغَر» و برخى «اُمّ البنين» ،۴ گزارش كرده‏اند . وى نيز مانند مُسلم ، داماد امام على عليه السلام بوده است . بر پايه آنچه مؤلّف لباب الأنساب

1.قُتِلَ عَبدُ اللَّهِ بنُ مُسلِمِ بنِ عَقيلِ بنِ أبي طالِبٍ - واُمُّهُ رُقَيَّةُ ابنَةُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام - واُمُّها اُمُّ وَلَدٍ ، قَتَلَهُ عَمرُو بنُ صَبيحٍ الصُّدائِيُّ، وقيلَ: قَتَلَهُ اُسَيدُ بنُ مالِكٍ الحَضرَمِيُّ (تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۶۹، الكامل فى التاريخ: ج ۲ ص ۵۸۲) .

2.بَعَثَ المُختارُ أيضاً عَبدَ اللَّهِ الشّاكِرِيَّ إلى‏ رَجُلٍ مِن جُنَّبٍ يُقالُ لَهُ زَيدُ بنُ رُقادٍ، كانَ يَقولُ: لَقَد رَمَيتُ فَتىً مِنهُم بِسَهمٍ وإنَّهُ لَواضِعٌ كَفَّهُ عَلى‏ جَبهَتِهِ يَتَّقِي النَّبلَ ، فَأَثبَتُّ كَفَّهُ في جَبهَتِهِ، فَمَا استَطاعَ أن يُزيلَ كَفَّهُ عَن جَبهَتِهِ. قالَ أبو مِخنَفٍ: فَحَدَّثَني أبو عَبدِ الأَعلَى الزُّبَيدِيُّ أنَّ ذلِكَ الفَتى‏ عَبدُ اللَّهِ بنُ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ ، وأنَّهُ قالَ حَيثُ أثبَتَ كَفَّهُ في جَبهَتِهِ: اللَّهُمَّ إنَّهُم استَقَلّونا وَاستَذَلّونا، اللَّهُمَّ فَاقتُلهُم كَما قَتَلونا، وأذِلَّهُم كَمَا استَذَلّونا. ثُمَّ إنَّهُ رَمَى‏ الغُلامَ بِسَهمٍ آخَرَ فَقَتَلَهُ، فَكانَ يَقولُ: جِئتُهُ مَيِّتاً فَنَزَعتُ سَهمِيَ الَّذي قَتَلتُهُ بِهِ مِن جَوفِهِ، فَلَم أزَل اُنَضنِضُ السَّهمَ مِن جَبهَتِهِ حَتّى‏ نَزَعتُهُ، وبَقِيَ النَّصلُ في جَبهَتِهِ مُثبَتاً ما قَدَرتُ عَلى‏ نَزعِهِ (تاريخ الطبرى: ج ۶ ص ۶۴، أنساب الأشراف: ج ۶ ص ۴۰۷) .

3.الإرشاد: ج ۲ ص ۱۲۵؛ در أنساب الأشراف (ج ۲ ص ۳۲۸)، «جعفر الأكبر» آمده است .

4.تذكرة الخواصّ : ص ۲۵۵ ؛ الأمالى ، شجرى : ج ۱ ص ۱۷۱.


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
234

۱۰۹۳.الأمالى ، صدوق -به نقل از عبد اللَّه بن منصور ، از امام جعفر صادق ، از پدرش امام باقر ، از جدّش امام زين العابدين عليهم السلام -: پس از هِلال بن حَجّاج ، عبد اللَّه بن مُسلم بن عقيل بن ابى طالب ، به ميدان آمد ، در حالى كه چنين مى‏خواند :

سوگند خورده‏ام كه جز به آزادگى ، كشته نشوم‏گر چه مرگ را تلخ يافته‏ام .
ناپسند مى‏دارم كه ترسو و گريزان ، خوانده شوم‏ترسو ، كسى است كه سر پيچيد و گريخت .
آن گاه ، سه تن از دشمنان را كُشت و سپس ، كُشته شد . خشنودى خدا و رحمتش بر او باد !۱

۱۰۹۴.الإرشاد : آن گاه ، مردى از ياران عمر بن سعد ، به نام عمرو بن صَبيح ، تيرى به سوى عبد اللَّه بن مسلم بن عقيل - كه خدايش بيامرزد - ، انداخت . عبد اللَّه ، دست بر پيشانى‏اش نهاد تا آن را از تير ، حفظ كند كه تير آمد و كف دستش را به پيشانى‏اش دوخت و ديگر نتوانست آن را حركت دهد . سپس مردى ديگر ، نيزه‏اى به او زد كه قلبش را شكافت و او را كُشت .۲

۱۰۹۵.تاريخ الطبرى- به نقل از حُمَيد بن مُسلم اَزْدى -: عمرو بن صَبيح صُدايى ، تيرى به سوى عبد اللَّه بن مسلم بن عقيل انداخت . او كفِ دستش را [ براى محفاظت ]بر پيشانى‏اش نهاد [ ؛ امّا تير ، دستش را به پيشانى‏اش دوخت ]و نتوانست آن را حركت دهد . سپس تيرى ديگر آمد و قلبش را شكافت .۳

۱۰۹۶.تاريخ الطبرى- به نقل از هشام -: عبد اللَّه بن مسلم بن عقيل بن ابى طالب - كه مادرش رُقَيّه ، دختر على بن ابى طالب عليه السلام بود و مادر رُقَيّه ، اُمّ ولد (كنيز) بود - ، به وسيله عمرو بن صَبيح صُدايى ،

1.بَرَزَ مِن بَعدِهِ [أي بَعدِ هِلالِ بنِ حَجّاجٍ‏] عَبدُ اللَّهِ بنُ مُسلِمِ بنِ عَقيلِ بنِ أبي طالِبٍ، وأنشَأَ يَقولُ: أقسَمتُ لا اُقتَلُ إلّا حُرّا وقَد وَجَدتُ المَوتَ شَيئاً مُرّاأكرَهُ أن اُدعى‏ جَباناً فَرّا إنَّ الجَبانَ مَن عَصى‏ وفَرّا فَقَتَلَ مِنهُم ثَلاثَةً، ثُمَّ قُتِلَ - رِضوانُ اللَّهِ عَلَيهِ ورَحمَتُهُ - (الأمالى ، صدوق: ص ۲۲۵ ، روضة الواعظين: ص ۲۰۷ بدون نسبت دادن به اهل بيت عليهم السلام) .

2.ثُمَّ رَمى‏ رَجُلٌ مِن أصحابِ عُمَرَ بنِ سَعدٍ يُقالُ لَهُ: عَمرُو بنُ صَبيحٍ عَبدَ اللَّهِ بنَ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ رَحِمَهُ اللَّهُ بِسَهمٍ، فَوَضَعَ عَبدُ اللَّهِ يَدَهُ عَلى‏ جَبهَتِهِ يَتَّقيهِ، فَأَصابَ السَّهمُ كَفَّهُ ونَفَذَ إلى‏ جَبهَتِهِ فَسَمَّرَها بِهِ فَلَم يَستَطِع تَحريكَها، ثُمَّ انتَحى‏ عَلَيهِ آخَرُ بِرُمحِهِ ، فَطَعَنَهُ في قَلبِهِ فَقَتَلَهُ (الإرشاد: ج ۲ ص ۱۰۷، إعلام الورى: ج ۱ ص ۴۶۵) .

3.إنَّ عَمرَو بنَ صَبيحٍ الصُّدائِيَّ رَمى‏ عَبدَ اللَّهِ بنَ مُسلِمِ بنِ عَقيلٍ بِسَهمٍ فَوَضَعَ كَفَّهُ عَلى‏ جَبهَتِهِ، فَأَخَذَ لا يَستَطيعُ أن يُحَرِّكَ كَفَّيهِ ، ثُمَّ انتَحى‏ لَهُ بِسَهمٍ آخَرَ فَفَلَقَ قَلبَهُ (تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۴۷، الكامل فى التاريخ: ج ۲ ص ۵۷۰) .

تعداد بازدید : 131036
صفحه از 992
پرینت  ارسال به