363
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

همچنين ، در كاروان امام حسين عليه السلام مقدارى وَرس (سُرخاب) و مقدارى عطر بود . آن را قسمت كردند ؛ امّا هنگامى كه به خانه‏هايشان رفتند ، تبديل به خاكستر شد .۱

۱۳۶۶.المناقب، ابن شهرآشوب- به نقل از ابو مخنف -: هنگامى كه سر را نزد يزيد آوردند ، بوى خوشى داشت كه از همه بوى‏هاى خوش ، برتر بود ، و هنگامى كه شتر حامل سر امام حسين عليه السلام را نحر كردند ، گوشتش از گياه تلخِ صبر ، تلخ‏تر بود .۲

۱۳۶۷.الأمالى ، طوسى- به نقل از ابو عبد اللَّه ناصح ، از قريبه (كه از كنيزان آنها بود) -: مردى پيش ما بود كه به رويارويى با امام حسين عليه السلام رفت و با شتر و زعفران باز گشت . هنگامى كه زعفران را ساييدند ، آتش گرفت . زنان از زعفران ، بر مى‏گرفتند و چون به دست خود مى‏ماليدند ، پيسى مى‏گرفتند .
آن شتر را هم نحر كردند ؛ امّا هر گاه با چاقو آن را مى‏بريدند ، جاى چاقو آتش مى‏گرفت . آن را پوست كندند ، جايش آتش گرفت . آن را قطعه قطعه كردند ، از آن ، آتش بيرون زد . خواستند آن را بپزند ؛ امّا هر گاه آتش مى‏افروختند ، ديگ هم زبانه مى‏كشيد . چون آن را در كاسه [براى خوردن ]گذاشتند ، آتش گرفت . من آن روز ، كودك بودم و استخوانى از آن برداشتم و در گِل نهادم و پس از مدّتى آن را در آوردم . هنگامى كه با چاقو آن را شكافتيم ، جايش آتش گرفت و فهميديم كه آن ، همان استخوان است . پس آن را دفن كرديم .۳

1.نُحِرَتِ الإِبِلُ الَّتي كانَت مَعَ الحُسَينِ عليه السلام ، فَلَم يُؤكَل لَحمُها ؛ لِأَنَّهُ كانَ أمَرَّ مِنَ الصَّبِرِ . وعَن عَبدِ الكَريمِ ابنِ يَعفورٍ الجُعفِيِّ : أنَّهُ لَمّا جُعِلَ اللَّحمُ فِي القِدرِ صارَ ناراً . وكانَ مَعَ الحُسَينِ عليه السلام وَرسٌ وطيبٌ ، فَاقتَسَموهُ ، فَلَمّا صاروا إلى‏ بُيوتِهِم صارَ رَماداً (مثير الأحزان : ص ۸۲ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۱) .

2.لَمّا دُخِلَ بِالرَّأسِ عَلى‏ يَزيدَ كانَ لِلرَّأسِ طيبٌ قَد فاحَ عَلى‏ كُلِّ طيبٍ ، ولَمّا نُحِرَ الجَمَلُ الَّذي حُمِلَ عَلَيهِ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام كانَ لَحمُهُ أمَرَّ مِنَ الصَّبِرِ (المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۶۱ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۳۰۵ ح ۳) .

3.كانَ عِندَنا رَجُلٌ خَرَجَ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام ، ثُمَّ جاءَ بِجَمَلٍ وزَعفَرانٍ ، قالَت : فَلَمّا دَقُّوا الزَّعفَرانَ صارَ ناراً . قالَت : فَجَعَلَتِ المَرأَةُ تَأخُذُ مِنهُ الشَّي‏ءَ ، فَتَلطِخُهُ عَلى‏ يَدِها فَيَصيرُ مِنهُ بَرَصٌ . قالَت : ونَحَرُوا البَعيرَ ، قالَت : فَكُلَّما حَزُّوا بِالسِّكّينِ صارَ مَكانَها ناراً . قالَت : فَجَعلوا يَسلَخونَهُ ، فَيَصيرُ مَكانَهُ ناراً . قالَت : فَقَطَّعوهُ ، فَخَرَجَت مِنهُ النّارُ . قالَت : فَطَبَخوهُ ، فَكُلَّما أوقَدُوا النّارَ فارَتِ القِدرُ ناراً . قالَت : فَجَعَلوهُ فِي الجَفنَةِ فَصارَ ناراً . قالَت : وكُنتُ صَبِيَّةً يَومَئِذٍ ، فَأَخَذتُ عَظماً مِنهُ ، فَطَيَّنتُ عَلَيهِ ، فَسَقَطَ وأنَا يَومَئِذٍ امرَأَةٌ ، فَأَخَذناهُ نَصنَعُ مِنهُ اللَّعبَ . قالَت : فَلَمّا حَزَزناهُ بِالسِّكّينِ صارَ مَكانَهُ ناراً ، فَعَرَفنا أنَّهُ ذلِكَ العَظمُ ، فَدَفَنّاهُ (الأمالى ، طوسى : ص ۷۲۷ ح ۱۵۲۸ ، المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۵۷) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
362

آتش است .۱

۱۳۶۱.تهذيب الكمال- به نقل از يزيد بن ابى زياد -: من ، چهارده ساله بودم كه حسين عليه السلام كشته شد و وَرسى (سُرخابى) كه در لشكرشان بود [ و به دست قبيله من غارت شده بود ] ، خاكستر شد و كرانه‏هاى آسمان ، قرمز گشت و ماده شترى را از لشكرشان نحر (قربانى) كردند و در گوشت آن ، آتش ديدند .۲

۱۳۶۲.تهذيب الكمال- به نقل از ابو حميد طَحّان -: ميان قبيله خُزاعه بودم كه چيزى (شترى) از اموال باقى‏مانده حسين عليه السلام آوردند و به آنان گفتند : آن را نحر كنيم (بكُشيم) يا بفروشيم و [پولش را ]قسمت كنيم ؟
گفتند : آن را نحر كنيد .
آن را در ديگى نهادند و چون نهاده شد ، آتش گرفت .۳

۱۳۶۳.بُغْية الطلب فى تاريخ حلب- به نقل از يزيد بن هارون -: مادرم از مادر بزرگش براى من نقل كرد و گفت : كشته شدن حسين بن على عليه السلام را درك كردم . هنگامى كه كشته شد ، گروهى به سوى شترى كه با او بود ، رفتند و آن را به تاراج بردند و چون شب شد ، ديدم كه در آن ، آتش ، زبانه مى‏كشد و هر چه از لشكر حسين عليه السلام گرفته شده بود ، آتش گرفت و سوخت .۴

۱۳۶۴.تهذيب الكمال- به نقل از جميل بن مرّه -: روز شهادت حسين عليه السلام ، به شترى در لشكر او دست يافتند و آن را نحر كردند و پختند ؛ ولى به تلخىِ گياه حَنظل بود و نتوانستند چيزى از آن بخورند .۵

۱۳۶۵.مثير الأحزان : شترى كه با امام حسين عليه السلام بود ، نحر شد ؛ امّا گوشتش خورده نشد ؛ زيرا از گياه تلخِ صَبر نيز تلخ‏تر بود . از عبد الكريم بن يعفور جُعفى نقل شده است كه چون آن گوشت را در ديگ نهادند ، آتش گرفت .

1.حَدَّثَتني جَدَّتي قالَت : لَقَد رَأَيتُ الوَرسَ عادَ رَماداً ، ولَقَد رَأَيتُ اللَّحمَ كَأَنَّ فيهِ النّارَ حينَ قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام (دلائل النبوّة ، بيهقى : ج ۶ ص ۴۷۲ ، تهذيب التهذيب : ج ۱ ص ۵۹۳) .

2.قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام ولي أربَعَ عَشرَةَ سَنَةً ، وصارَ الوَرسُ الَّذي كانَ في عَسكَرِهِم رَماداً ، وَاحمَرَّت آفاقُ السَّماءِ ، ونَحَروا ناقَةً في عَسكَرِهِم ، فَكانوا يَرَونَ في لَحمِهَا النّيرانَ (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۴ ، سير أعلام النبلاء : ج ۳ ص ۳۱۳) .

3.كُنتُ في خُزاعَةَ ، فَجاؤوا بِشَي‏ءٍ مِن تَرَكَةِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَقيلَ لَهُم : نَنحَرُ أو نَبيعُ فَنَقسِمُ ؟ قالوا : اِنحَروا . قالَ : فَجُعِلَ عَلى‏ جَفنَةٍ ، فَلَمّا وُضِعَت فارَت ناراً (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۱ ح ۲۸۶۳) .

4.أخبَرَتني اُمّي عَن جَدَّتِها ، قالَت : أدرَكتُ قَتلَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ، فَلَمّا قُتِلَ خَرَجَ ناسٌ إلى‏ إبِلٍ كانَت مَعَهُ ، فَانتَهَبوها ، فَلَمّا كانَ اللَّيلُ رَأَيتُ فيهَا النّيرانَ تَلتَهِبُ ، فَاحتَرَقَ كُلُّ ما اُخِذَ مِن عَسكَرِهِ (بغية الطلب فى تاريخ حلب : ج ۶ ص ۲۶۲۰ و ۲۶۴۰) .

5.أصابوا إبِلاً في عَسكَرِ الحُسَينِ عليه السلام يَومَ قُتِلَ ، فَنَحَروها وطَبَخوها ، قالَ : فَصارَت مِثلَ العَلقَمِ ، فَمَا استَطاعوا أن يُسيغوا مِنها شَيئاً (تهذيب الكمال : ج ۶ ص ۴۳۵ ، دلائل النبوّة ، بيهقى : ج ۶ ص ۴۷۲) .

تعداد بازدید : 131159
صفحه از 992
پرینت  ارسال به