403
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

۱۴۵۵.عجائب المخلوقات : روز اوّل صفر ، عيد اُمَويان است . در آن روز ، سر حسين عليه السلام را به دمشق ، وارد كردند و روز بيستم اين ماه ، سر حسين عليه السلام را به كنار پيكرش باز گرداندند .۱

4 / 12 - 3

دمشق‏

۱۴۵۶.أنساب الأشراف- به نقل از كَلْبى -: يزيد ، سر حسين عليه السلام را به مدينه فرستاد و آن را بر چوبى نصب كردند . سپس به دمشق ، باز گردانده شد و آن را در باغچه‏اى دفن كردند . نيز گفته مى‏شود كه آن را در كاخ سلطنتى دفن كردند و در قبرستان هم گفته‏اند .۲

۱۴۵۷.أنساب الأشراف : سر حسين عليه السلام در بوستانى در دمشق به خاك سپرده شد . حال ، يا بوستانِ كاخ [سلطنتى‏] بوده است و يا بوستانى ديگر .
همچنين گروهى گفته‏اند : در كاخ [سلطنتى‏] به خاك سپرده شد . برايش جايى را كَنْدند و عميق كردند .۳

۱۴۵۸.ربيع الأبرار : قبر حسين بن على عليه السلام در كربلاست و سرش در شام در مسجد دمشق ، بر سرِ يك استوانه .۴

۱۴۵۹.تاريخ دمشق- در باره ابو كَرْب -: ابو اُميّه كَلاعى حكايت كرد كه او (ابو كَرْب) در زمره تاراج كنندگان خزانه‏هاى وليد بن يزيد در دمشق بود . . . .
او (ابو كرب) گفت : من ميان كسانى بودم كه به قصد كشتن وليد بن يزيد بن عبد الملك به درون رفتند . نيز من از كسانى بودم كه خزانه‏هاى او را در دمشق ، تاراج كردند . به يكى از خزانه‏هايش رفتم و دُرجى (صندوقچه‏اى) در بالا نهاده شده را ديدم . آن را برداشتم و گفتم : اين ،

1.اليَومُ الأَوَّلُ مِنهُ [أي مِن صَفَرٍ] عيدُ بَني اُمَيَّةَ ، اُدخِلَت فيهِ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام بِدِمَشقَ ، وَالعِشرونَ مِنهُ رُدَّت رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام إلى‏ جُثَّتِهِ (عجائب المخلوقات وغرائب الموجودات - طبع بهامش «حياة الحيوان الكبرى» - : ج ۱ ص ۱۱۵) .

2.بَعَثَ يَزيدُ بِرَأسِهِ [أي رَأسِ الحُسَينِ عليه السلام‏] إلَى المَدينَةِ ، فَنُصِبَ عَلى‏ خَشَبَةٍ ، ثُمَّ رُدَّ إلى‏ دِمَشقَ ، فَدُفِنَ في حائِطٍ بِها ، ويُقالُ في دارِ الإِمارَةِ ، ويُقالُ فِي المَقبَرَةِ (أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۱۹) .

3.دُفِنَ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام في حائِطٍ بِدِمَشقَ ، إمّا حائِطُ القَصرِ وإمّا غَيرُهُ . وقالَ قومٌ : دُفِنَ فِي القَصرِ ، حُفِرَ لَهُ واُعمِقَ (أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۱۶) .

4.قَبرُ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام بِكَربَلاءَ ، ورَأسُهُ بِالشّامِ في مَسجِدِ دِمَشقَ عَلى‏ رَأسِ اُسطُوانَةٍ (ربيع الأبرار : ج ۳ ص ۳۴۹) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
402

4 / 12 - 2

كربلا

۱۴۵۲.الأمالى ، صدوق- به نقل از فاطمه دختر امام على عليه السلام -: يزيد - كه خدا ، لعنتش كند - فرمان داد تا زنان خاندان حسين عليه السلام را با على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام در بازداشتگاهى زندانى كنند كه آنان را از گرما و سرما نگاه نمى‏داشت ، تا آن جا كه صورتشان پوست انداخت و در بيت المقدّس ، سنگى را از روى زمين بر نداشتند ، جز آن كه زير آن ، خون تازه‏اى يافتند و مردم ، آفتاب را بر ديوارهاى خود ، مانند مَلحَفه‏هاى زعفرانى ، سرخ‏رنگ ديدند ، تا آن كه على بن الحسين عليه السلام همراه زنان ، [از شام ]بيرون آمد و سر حسين عليه السلام را به كربلا باز گرداند .۱

۱۴۵۳.الملهوف : در باره سر حسين عليه السلام ، روايت شده كه باز گردانده شدو در كربلا به همراه پيكر شريفش - كه درودهاى خدا بر او باد - دفن گرديد و عمل فرقه شيعه [در زيارت كربلا ]هم مطابق همين ديدگاهِ مورد اشاره است .۲

۱۴۵۴.ترجمه «الفتوح»، مستوفى هروى: آن گاه [يزيد]، اسباب سفر على بن حسين عليه السلام و ساير اهل بيت را تدارك ديده، سرهاى شهدا را بديشان سپرد و نعمان بن بشير الأنصارى را با سى سوار به همراهى آن طايفه واجب التعظيم، مأمور گردانيد. على بن حسين عليه السلام با خواهران و عَمّات و ساير اَقربا، متوجّه مدينه طيّبه گشته، در بيستم شهر صفر، سر مبارك امير المؤمنين حسين عليه السلام و ساير شهدا را به اَبدان ايشان ملحق ساخته، از آن جا به سر تربت مقدّس جدّ بزگوار خويش شتافته، رحل اقامت انداخت .۳

1.إنَّ يَزيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ أمَرَ بِنِساءِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَحُبِسنَ مَعَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام في مَحبِسٍ لا يَكُنُّهُم مِن حَرٍّ ولا قَرٍّ ، حَتّى‏ تَقَشَّرَت وُجوهُهُم ، ولَم يُرفَع بِبَيتِ المَقدِسِ حَجَرٌ عَلى‏ وَجهِ الأَرضِ إلّا وُجِدَ تَحتَهُ دَمٌ عَبيطٌ ، وأبصَرَ النّاسُ الشَّمسَ عَلَى الحيطانِ حَمراءَ كَأَنَّهَا المَلاحِفُ المُعَصفَرَةُ ، إلى‏ أن خَرَجَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام بِالنِّسوَةِ ، ورَدَّ رَأسَ الحُسَينِ عليه السلام إلى‏ كَربَلاءَ (الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۱ ح ۲۴۳ ، روضة الواعظين : ص ۲۱۲) .

2.أمّا رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام فَرُوِيَ أنَّهُ اُعيدَ ، فَدُفِنَ بِكَربَلاءَ مَعَ جَسَدِهِ الشَّريفِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ ، وكانَ عَمَلُ الطّائِفَةِ عَلى‏ هذَا المَعنَى المُشارِ إلَيهِ (الملهوف : ص ۲۲۵ ، مثير الأحزان : ص ۱۰۷) .

3.هَيَّأَ [يَزيدُ] مُعَدّاتِ السَّفَرِ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام وَ مَن مَعَهُ مِن أهلِ البَيتِ، و سَلَّمَهُم رُؤوسَ الشُّهَداءِ، و أَمرَ النُّعمانَ بنَ بَشيرِ الأَنصارِيَّ مَعَ ثَلاثينَ فارِساً بِمُرافَقَتِهِم. فَتَوَجَّهَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام مَعَ أخواتِهِ و عَمّاتِهِ وَ أَقرِبائِهِ إلَى المَدينَةِ المُنَوَّرَةِ، و فِي العِشرينَ مِن شَهرِ صَفَرٍ ألحَقَ عليه السلام رَأسَ الحُسَينِ و رُؤوسَ سائِرِ الشُّهَداءِ بِأَبدانِهِم، ثُمَّ تَوَجَّهَ مِن هُناكَ إلى‏ تُربَةِ جَدِّهِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله، و أَقامَ هُناكَ (ترجمة «الفتوح» بالفارسيّة للمستوفي الهروي: ص ۹۱۶) .

تعداد بازدید : 131173
صفحه از 992
پرینت  ارسال به