517
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

سكينه دختر حسين عليه السلام گفت : ما اسيران خاندان محمّديم .۱

۱۵۷۴.مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى- به نقل از زيد ، از پدرش امام زين العابدين عليه السلام -: سهل بن سعد۲ گفت : به سوى بيت المقدّس ، روانه شدم و به [شهرهاى ]شام رفتم . در شهرى پُر آب و درخت ديدم كه پارچه و پرده و ديبا آويخته‏اند و شاد و خوش‏حال اند و زنانى هم پيش آنان ، دف و طبل مى‏زنند . با خود گفتم : شايد شاميان ، عيدى دارند كه آن را نمى‏شناسيم . ديدم مردمى سخن مى‏گويند . گفتم : اى مردم ! آيا شما در شام ، عيدى داريد كه ما آن را نمى‏شناسيم؟!
گفتند : اى پيرمرد ! تو را غريبه مى‏بينيم؟
گفتم : من سهل بن سعد هستم . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله را ديده‏ام و از او حديث شنيده‏ام .
گفتند : اى سهل ! آيا تعجّب نمى‏كنى كه آسمان ، خون نمى‏بارد و زمين ، ساكنانش را فرو نمى‏برد؟
گفتم : چرا اين گونه شود؟
گفتند : اين ، سر حسين ، از خاندان پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله است كه آن را از سرزمين عراق به شام ، هديه مى‏برند و اكنون مى‏رسد .
گفتم : شگفتا! سر حسين را به هديه مى‏برند و مردم ، خوش‏حالى مى‏كنند؟! از كدام دروازه مى‏آورند؟
مردم به دروازه‏اى به نام «دروازه ساعات» ، اشاره كردند . به سوى آن رفتم و آن‏جا كه بودم ، پرچم‏هايى پى در پى آمد و اسب‏سوارى را ديدم كه به دستش نيزه سرشكسته‏اى بود و سرى بر آن بود كه شبيه‏ترينِ صورت‏ها به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله بود و در پى آن ، زنانى سوار بر شتران بدون جهاز آمدند .

1.لَمّا قُدِمَ عَلى‏ يَزيدَ بِذَرارِيِّ الحُسَينِ ، اُدخِلَ بِهِنَّ نَهاراً مَكشوفاتٍ وُجوهُهُنَّ ، فَقالَ أهلُ الشَّامِ الجُفاةُ : ما رَأَينا سَبياً أحسَنَ مِن هؤُلاءِ ، فَمَن أنتُم ؟ فَقالَت سُكَينَةُ بِنتُ الحُسَينِ : نَحنُ سَبايا آلِ مُحَمَّدٍ (قرب الإسناد : ص ۲۶ ح ۸۸ ، الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۰ح ۲۴۲) .

2.ابو العبّاس سهل بن سعد بن مالك بن خالد بن ثعلبة بن حارثه انصارى ساعدى مدنى - كه كنيه او را ابو يحيى نيز گفته‏اند - ، از صحابه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله و امير مؤمنان عليه السلام است . نام وى ، حزن بود ؛ ولى پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آن را تغيير داد . او از هفده نفرى است كه واقعه غدير را براى امام على عليه السلام گواهى دادند . امام حسين عليه السلام نيز او را در سخنرانى‏اش در عاشورا ، براى اين حديث پيامبر صلى اللَّه عليه و آله : «حسن و حسين ، دو سَرور جوانان اهل بهشت اند» ، به گواهى گرفت . سهل تا زمان حَجّاج، عمر كرد و در سال ۷۴ ق ، گرفتار [مجازات‏] حَجّاج شد . وى از جمله كسانى است كه حَجّاج به گردنشان، مُهر زد تا خوار شوند و مردم از آنان ، حرف‏شنوى نداشته باشند . وى به سال ۸۸ق، در ۹۶ يا ۹۱ يا صد سالگى در گذشت . گفته مى‏شود كه او آخرين صحابه‏اى است كه در مدينه از دنيا رفت .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
516

۱۵۷۳.قرب الإسناد- به نقل از عبد اللَّه بن ميمون ، از امام صادق عليه السلام ، از پدرش امام باقر عليه السلام -: هنگامى كه خاندان حسين عليه السلام را بر يزيد وارد كردند ، روز بود و صورت‏هاى آنان باز بود . شاميان جفاكار گفتند : ما اسيرانى نيكوتر از اينها نديده‏ايم . شما كيستيد؟!

تعداد بازدید : 132421
صفحه از 992
پرینت  ارسال به