595
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

را برگزيد و يزيد هم عطايى به او داد و او را روانه مدينه كرد .۱

۱۶۷۶.الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة من الصحابة) : يزيد ، اثاثيه حسين عليه السلام و زنان و خانواده و فرزندان باقى‏مانده را همراه آنان ، روانه كرد و همه چيز را برايشان فراهم كرد و هيچ نيازى را در مدينه برايشان نگذاشت ، جز آن كه فرمان داد برايشان فراهم كنند . او به على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام گفت : اگر دوست دارى كه نزد ما بمانى ، بمان كه پيوندمان را با تو نگاه مى‏داريم و حقّت را پاس مى‏داريم ، و اگر دوست دارى كه تو را به وطنت باز گردانم ، باز به تو صله [و عطا ]مى‏دهم .
على بن الحسين عليه السلام فرمود : «مرا به وطنم باز گردان» .
يزيد ، او را به مدينه باز گرداند و به او هدايايى داد و به فرستادگانى كه همراه آنان روانه كرده بود ، فرمان داد هر كجا و هر زمان كه آنان خواستند ، فرود آيند ، و آنان را با مُحرِز بن حُرَيث كَلبى و مردى از بَهرا - كه هر دو از فضيلتمندان شام بودند - ، فرستاد .۲

8 / 8

عبور خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله از كربلا

۱۶۷۷.الملهوف : هنگامى كه زنان و خاندان امام حسين عليه السلام از شام باز گشتند و به عراق رسيدند . به راه‏نمايشان گفتند : «ما را از راه كربلا ببر» . آنان به قتلگاه [شهدا ]رسيدند و جابر بن عبد اللَّه انصارى - كه خدا رحمتش كند - و گروهى از بنى هاشم و مردانى از خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را ديدند كه براى زيارت قبر حسين عليه السلام آمده بودند .

1.أعطى‏ يَزيدُ كُلَّ امرَأَةٍ مِن نِساءِ الحُسَينِ ضِعفَ ما ذَهَبَ لَها ، وقالَ : عَجَّلَ ابنُ سُمَيَّةَ لَعنَةُ اللَّهِ عَلَيهِ . وبَعَثَ يَزيدُ بِالنِّساءِ وَالصِّبيانِ إلَى المَدينَةِ مَعَ رَسولٍ ، وأوصاهُ بِهِم ، فَلَم يَزَل يَرفُقُ بِهِم حَتّى‏ وَرَدُوا المَدينَةَ . وقالَ لِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام : إن أحبَبتَ أن تُقيمَ عِندَنا بَرَرناكَ ووَصَلناكَ . فَاختارَ إتيانَ المَدينَةِ ، فَوَصَلَهُ وأشخَصَهُ إلَيها (أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۱۷) .

2.بَعَثَ [يَزيدُ] بِثَقَلِ الحُسَينِ عليه السلام ومَن بَقِيَ مِن نِسائِهِ وأهلِهِ ووُلدِهِ مَعَهُم ، وجَهَّزَهُم بِكُلِّ شَي‏ءٍ ، لَم يَدَع لَهُم حاجَةً بِالمَدينَةِ إلّا أمَرَ لَهُم بِها ، وقالَ لِعَلِيِّ بنِ حُسَينٍ عليه السلام : إن أحبَبتَ أن تُقيمَ عِندَنا فَنَصِلَ رَحِمَكَ ونَعرِفَ لَكَ حَقَّكَ فَعَلتَ ، وإن أحبَبتَ أن أرُدَّكَ إلى‏ بِلادِكَ أصِلُكَ . قالَ : بَل تَرُدُّني إلى‏ بِلادي . فَرَدَّهُ إلَى المَدينَةِ ووَصَلَهُ ، وأمَرَ الرُّسُلَ الَّذينَ وَجَّهَهُم مَعَهُم أن يَنزِلوا بِهِم حَيثُ شاؤوا ومَتى‏ شاؤوا . وبَعَثَ بِهِم مَعَ مُحرِزِ بنِ حُرَيثٍ الكَلبِيِّ ورَجُلٍ مِن بَهراءَ ، وكانا مِن أفاضِلِ أهلِ الشّامِ (الطبقات الكبرى / الطبقة الخامسة من الصحابة : ج ۱ ص ۴۹۰. نيز، ر.ك: تاريخ دمشق : ج ۵۷ ص ۷۹) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
594

داد . آنان نپذيرفتند و گفتند : ما را به مدينه باز گردان كه آن جا ، هجرتگاه جدّمان است .
يزيد به نُعمان بن بشير گفت : هر چه اينان لازم دارند ، آماده كن و مردى امانتدار و شايسته از شاميان ، همراه آنان بفرست و سواران و ياورانى نيز همراه او كن .
سپس يزيد به آنان ، لباس و هدايايى داد و روزى و حقوقى برايشان معيّن كرد و آن گاه ، على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام را خواست و به ايشان گفت : خداوند ، ابن مرجانه را لعنت كند ! هان ! به خدا سوگند ، اگر من طرفِ دعواى حسين بودم ، چيزى از من نمى‏خواست ، جز آن كه به او مى‏دادم و با هر چه در توانم بود ، حتّى با هلاكت برخى فرزندانم ، مرگ را از او مى‏راندم ؛ امّا خداوند ، آنچه را ديدى ، تقدير كرده بود . پس هر درخواستى داشتى ، براى من بنويس .
سپس سفارش آنها را به فرستاده‏اش كرد . او نيز با آنان ، حركت كرد و آن اندازه جلوتر بود كه او را گم نمى‏كردند و چون كاروان اسيران ، فرود مى‏آمدند ، از آنها فاصله مى‏گرفت و خود و يارانش ، مانند نگهبانان ، پخش مى‏شدند و هر گاه يكى از آنان مى‏خواست وضو بگيرد ، وى را فرود مى‏آورد و حاجت‏هايشان را برايشان ، فراهم مى‏آورد و با آنان ، مهربانى مى‏كرد تا به مدينه وارد شدند .۱

۱۶۷۵.أنساب الأشراف : يزيد ، دو برابرِ آنچه از هر يك از زنان حسين عليه السلام برده بودند ، به آنها داد و گفت : پسر سميّه - كه لعنت خدا بر او باد - عجله كرد .
يزيد ، زنان و كودكان را با فرستاده‏اى به سوى مدينه فرستاد و سفارش آنان را به او كرد و او ، همواره با آنان همراهى كرد تا به مدينه وارد شدند .
همچنين يزيد به على بن الحسين (زين العابدين) عليه السلام گفت : اگر دوست دارى نزد ما بمانى ، به تو نيكى مى‏كنيم و حقّ خويشاوندى‏ات را نگاه مى‏داريم . [امّا ]على بن الحسين عليه السلام رفتن به مدينه

1.رُوِيَ أنَّ يَزيدَ عَرَضَ عَلَيهِم [أي عَلى‏ سَبايا أهلِ البَيتِ ]المُقامَ بِدِمَشقَ فَأَبَوا ذلِكَ ، وقالوا : رُدَّنا إلَى المَدينَةِ لِأَنَّها مُهاجَرَةُ جَدِّنا . فَقالَ لِلنُّعمانِ بنِ بَشيرٍ : جَهِّز هؤُلاءِ بِما يُصلِحُهُم وَابعَث مَعَهُم رَجُلاً مِن أهلِ الشّامِ أميناً صالِحاً ، وَابعَث مَعَهُم خَيلاً وأعواناً . ثُمَّ كَساهُم وحَباهُم وفَرَضَ لَهُمُ الأَرزاقَ وَالأَنزالَ . ثُمَّ دَعا بِعَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليه السلام فَقالَ لَهُ : لَعَنَ اللَّهُ ابنَ مَرجانَةَ ! أما وَاللَّهِ لَو كُنتُ صاحِبَهُ ما سَأَلَني خُطَّةً إلّا أعطَيتُها إيّاهُ ، ولَدَفَعتُ عَنهُ الحَتفَ بِكُلِّ ما قَدَرتُ عَلَيهِ ، ولَو بِهَلاكِ بَعضِ وُلدي ، ولكِن قَضَى اللَّهُ ما رَأَيتَ . فَكاتِبني بِكُلِّ حاجَةٍ تَكونُ لَكَ ، ثُمَّ أوصى‏ بِهِمُ الرَّسولَ . فَخَرَجَ بِهِم الرَّسولُ يُسايِرُهُم ، فَيَكونُ أمامَهُم حَيثُ لا يَفوتونَ طَرفَهُ ، فَإِذا نَزَلوا تَنَحّى‏ عَنهُم وتَفَرَّقَ هُوَ وأصحابُهُ كَهَيئَةِ الحَرَسِ ، ثُمَّ يَنزِلُ بِهِم حَيثُ أرادَ أحَدُهُمُ الوُضوءَ ، ويَعرِضُ عَلَيهِم حَوائِجَهُم ، ويَلطِفُ بِهِم حَتّى‏ دَخَلُوا المَدينَةَ (مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۷۴ ؛ بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۴۵) .

تعداد بازدید : 132405
صفحه از 992
پرینت  ارسال به