605
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

و نيز روايت شده كه وقتى كاروان اسيران را به شام بردند ، آنها در دمشق به مدّت يك ماه در جايى ماندند كه از گرما و سرما ، در امان نبودند و صورت قضيّه ، مقتضى است كه اهل بيت ، تا رسيدن به عراق يا مدينه ، بيش از چهل روز از زمان شهادت، تأخير داشته‏اند . پس عبورشان از كربلا در بازگشت (از شام) ، شدنى است ؛ ولى در بيستم صفر نمى‏توانند رسيده باشند .۱
با تأمّل در اين سخن ، روشن مى‏شود كه ميان كلام سيّد ابن طاووس در اين جا با آنچه در كتاب الملهوف نقل كرده كه خاندان امام حسين عليه السلام در بازگشت از شام ، از كربلا عبور كرده‏اند ، تعارضى وجود ندارد .
آنچه ايشان بعيد مى‏داند ، رسيدن اهل بيت امام عليه السلام در اربعين سال 61 هجرى (اربعين اوّل) به كربلاست ، نه مطلقِ عبور آنها از آن جا . بنا بر اين ، آنچه گفته شده كه سيّد ابن طاووس در كتاب الإقبال از سخن خود در الملهوف عدول كرده ،۲ صحيح نيست و ناشى از عدم تأمّل در كلام ايشان است .

ج . بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به كربلا در اربعين دوم‏

برخى ، با عنايت به قرائنى كه حاكى از عدم امكان بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا به كربلاست ، بر اين باورند كه ورود آنان و نيز جابر بن عبد اللَّه انصارى به كربلا ، در اربعين دوم و در سال 62 هجرى اتّفاق افتاده است . فرهاد ميرزا معتمد الدوله، صاحب قمقام زخّار ، در اين باره مى‏گويد :
مسافت و عادت تشريف‏فرمايى حرم حضرت سيّد الشهدا روز اربعين سنه 61 هجرى به كربلاى مُعلّا ، مشكل است ؛ بلكه خلاف عقل است . روز عاشورا ، حضرت به درجه رفيعه شهادت ، فائز شد و عمر بن سعد ، يك روز به جهت كشتگانِ خود كه دفن كند ، توقّف كرد . روز يازدهم ، حركت كرد - و از كربلاى معلّا تا كوفه ، به خطّ مستقيم ، تخميناً هشت فرسخ است - و چند روزى در كوفه ، اهل عصمت را عبيد اللَّه ملعون ، به جهت شهرت اين كار و اِدخال رُعب در قلوب قبايل عرب ، نگاه داشت تا از يزيد ، خبر رسيد كه حرم [امام عليه السلام ]را به دمشق بفرستد و از راه حَرّان و زيره و حلَب فرستاد ، كه مسافت ، بعيد است - و از كوفه تا دمشق ، به خطّ مستقيم ، تقريباً 175 فرسخ است - و پس از ورود به شام ، به روايتى تا شش ماه ، اهل بيت را نگاه داشتند تا نايره غضب يزيد ملعون ، منتفى شد و اطمينان حاصل كرده ،

1.الإقبال : ج ۳ ص ۱۰۰ .

2.ر.ك : حماسه حسينى : ج ۱ ص ۳۰، منتهى الآمال : ص ۴۸۱.


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
604

و شيخ ما ، علّامه نورى - طاب ثراه - در كتاب لؤلؤ و مرجان ، كلام را در ردّ اين نقل ، بسط تمام داده . و از نقل سيّد ابن طاووسْ آن را در كتاب خود ، عذرى بيان نموده ، ولكن ، اين مقام را گنجايش بسط نيست .
و بعضى احتمال داده‏اند كه اهل بيت در حين رفتن از كوفه به شام ، به كربلا آمده‏اند و اين احتمال ، به جهاتى بعيد است . و هم احتمال داده شده كه بعد از مراجعت از شام ، به كربلا آمده‏اند ؛ لكن در غيرِ روز اربعين بوده ؛ چه ، سيّد و شيخ ابن نَما كه نقل كرده‏اند ورود ايشان را به كربلا ، به روز اربعين ، مقيّد نساخته‏اند .۱ و اين احتمال نيز ضعيف است ، به سبب آن كه ديگران ، مانند صاحب روضة الشهدا۲ و حبيب السِيَر۳ و غيره‏۴ كه نقل كرده‏اند ، مقيّد به روز اربعين ساخته‏اند و از عبارت سيّد نيز ظاهر است كه با جابر ، در يك روز و يك وقت ، وارد شدند، چنان كه فرموده : «فَوافَوا فى وَقتٍ واحِدٍ» و مسلّم است كه ورود جابر به كربلا ، در روز اربعين بوده ، و به علاوه آنچه ذكر شد ، تفصيل ورود جابر به كربلا در كتاب مصباح الزائر سيّد ابن طاووس و بشارة المصطفى‏۵ - كه هر دو از كتب معتبره است - موجود است و ابداً ذكرى از ورود اهل بيت در آن هنگام نشده ، با آن كه به حسب مقام بايد ذكر شود .۶

ب . عدم بازگشت خاندان پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به كربلا در اربعين اوّل‏

سيّد ابن طاووس قدس سرّه بازگشت اهل بيتِ سيّد الشهدا عليه السلام را در اربعين اوّل ، مستبعد مى‏داند ؛ ولى منكر اصل بازگشت آنها به كربلا نيست . متن عبارت ايشان ، اين است :
در مصباح المتهجّد ديدم كه خانواده امام حسين عليه السلام ، در روز بيستم صفر ، به همراه مولايمان امام سجّاد عليه السلام وارد مدينه شدند۷
و در غير اين كتاب ، آمده كه آنان در بازگشت از شام ، روز بيستم صفر به كربلا رسيدند و اين هر دو قول ، بعيد است ؛ زيرا عبيد اللَّه بن زياد - كه لعنت خدا بر او باد - به يزيد ، نامه نوشت و حادثه كربلا را برايش گزارش كرد و از وى اجازه خواست كه خاندان امام حسين عليه السلام را بفرستد ، و تا جواب يزيد نرسيد ، اقدامى صورت نداد و اين كار ، به حدود بيست روز يا بيشتر ، وقت نياز دارد .

1.ر . ك : ص ۵۹۵ ح ۱۶۷۷ و ص ۵۹۶ ح ۱۶۷۸ .

2.روضة الشهدا : ص ۳۹۱ .

3.تاريخ حبيب السير : ج ۲ ص ۶۰ .

4.توضيح المقاصد: ص ۶ . نيز ، ر . ك : بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۳۴ .

5.ر . ك : ص ۵۹۷ ح ۱۶۸۱ و ۱۶۸۲ .

6.منتهى الآمال : ص ۵۲۴ .

7.مصباح المتهجّد : ص ۷۸۷ .

تعداد بازدید : 131106
صفحه از 992
پرینت  ارسال به