83
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

در زيارت «ناحيه مقدّسه» ، آمده است :
السَّلامُ عَلى‏ شَوذَبٍ مَولى‏ شاكِرٍ .
سلام بر شَوذَب ، هم‏پيمان بنى شاكر !۱
و در «زيارت رجبيّه» نيز آمده :
السَّلامُ عَلى‏ سُوَيدٍ مَولى‏ شاكِرٍ۲ .
سلام بر سُوَيد ، هم‏پيمان بنى شاكر !

۹۵۵.تاريخ الطبرى- به نقل از محمّد بن قيس -: عابِس بن ابى شَبيب شاكرى ، با شَوذَبْ هم‏پيمانِ (وابسته) قبيله‏اش ، آمد و به شَوذَب گفت: قصد دارى چه كنى ؟
شَوذَب گفت: چه كنم ؟! همراه تو در دفاع از فرزند فاطمه دختر پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله مى‏جنگم تا كشته شوم.
عابِس گفت: همين گونه هم به تو گمان مى‏رفت ؛ امّا نه ! پيشِ روى ابا عبد اللَّه عليه السلام برو ، همان گونه كه شهادت ديگر يارانش را ديده ، شهادت تو را نيز ببيند و پاداش شكيبايى بر آن را ببرد . من نيز همين كار را مى‏كنم كه اگر در اين لحظه، كس ديگرى از تو نزديك‏تر داشتم ، خوش داشتم كه او را پيش بيندازم تا پاداش شكيبايى بر او را به حساب خدا بگذارم كه امروز، برايمان سزاوار است با هر چه مى‏توانيم، كسبِ پاداش كنيم ؛ زيرا پس از امروز ، ديگر عملى نيست و تنها محاسبه است .
شَوذَب آمد و بر حسين عليه السلام سلام داد و روانه ميدان شد و جنگيد تا كشته شد .۳

۹۵۶.الإرشاد : شَوذَب ، هم‏پيمان قبيله شاكر ، ... پيش آمد و گفت: سلام بر تو - اى ابا عبد اللَّه - و نيز رحمت و بركات خدا بر تو باد ! تو را به خدا مى‏سپارم و از تو مى‏خواهم كه به فكر من باشى .

1.ر . ك : ص ۹۱۶ ح ۲۱۱۰ (زيارت دوم، به روايت الإقبال) .

2.ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام : ج ۱۲ ص ۱۲۴ ح ۳۲۸۰ (زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب) .

3.جاءَ عابِسُ بنُ أبي شَبيبٍ الشّاكِرِيُّ ومَعَهُ شَوذَبٌ مَولى‏ شاكِرٍ ، فَقالَ : يا شَوذَبُ ، ما في نَفسِكَ أن تَصنَعَ ؟ قالَ : ما أصنَعُ ؟ اُقاتِلُ مَعَكَ دونَ ابنِ بِنتِ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله حَتّى‏ اُقتَلَ ، قالَ : ذلِكَ الظَّنُّ بِكَ ، أمّا لا فَتَقَدَّم بَينَ يَدَي أبي عَبدِ اللَّهِ حَتّى‏ يَحتَسِبَكَ كَمَا احتَسَبَ غَيرَكَ مِن أصحابِهِ ، وحَتّى‏ أحتَسِبَكَ أنَا ، فَإِنَّهُ لَو كانَ مَعِي السّاعَةَ أحَدٌ أنَا أولى‏ بِهِ مِنّي بِكَ لَسَرَّني أن يَتَقَدَّمَ بَينَ يَدَيَّ حَتّى‏ أحتَسِبَهُ ، فَإِنَّ هذا يَومٌ يَنبَغي لَنا أن نَطلُبَ الأَجرَ فيهِ بِكُلِّ ما قَدَرنا عَلَيهِ ، فَإِنَّهُ لا َّعَمَلَ بَعدَ اليَومِ وإنَّما هُوَ الحِسابُ . قالَ : فَتَقَدَّمَ فَسَلَّمَ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام ، ثُمَّ مَضى‏ فَقاتَلَ حَتّى‏ قُتِلَ (تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۴۳ ، مقتل الحسين عليه السلام ، خوارزمى : ج ۲ ص ۲۲) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
82

3 / 19

شَوذَب ، هم‏پيمان قبيله شاكر۱

شَوذَب ، كه نام او سُوَيد۲ نيز گفته شده ، بر پايه برخى از گزارش‏ها ، از محدّثان و بزرگان شيعه بوده است .۳ در باره او گفته شده :
شَوذَب ، در مجلسى مى‏نشست و شيعيان ، براى شنيدن حديث ، نزد وى مى‏آمدند . وى ، در تشيّع ، پيش‏گام بود .۴
و برخى از متأخّران ، وى را چنين توصيف كرده‏اند :
سيره‏نويسان گفته‏اند كه او از بزرگان و شخصيت‏هاى شيعه و جنگجويى دلاور و حافظ حديث بود و از امير مؤمنان عليه السلام ، حديث نقل مى‏كرد . او در مجلس مى‏نشست و شيعيان ، براى استماع حديث ، نزد او مى‏آمدند .۵
اين گزارش‏ها - اگر ثابت باشد - ، با گزارش‏هايى كه حاكى از آن است كه وى ، غلام عابِس بوده ، ظاهراً هماهنگ نيست . لذا محدّث قمّى مى‏گويد :
شاكر ، قبيله‏اى در يمن از قبيله هَمْدان است كه نَسَبشان به شاكر بن ربيعة بن مالك‏۶ مى‏رسد و عابِس نيز از اين قبيله است ، و شَوذَب ، هم‏پيمان آنهاست ، نه غلام عابِس يا آزاد شده يا برده‏اش - چنان كه در ذهن‏هاست - ؛ بلكه شيخ بزرگوار ما محدّث نورى ، مؤلّف المستدرك‏۷ - كه رحمت خدا بر او باد - ، گفته است : چه بسا كه مقام شَوذَب ، از مقام عابِس ، بالاتر باشد ؛ چرا كه در حقّش گفته‏اند : شَوذَب ، در تشيّع ، پيش‏گام بود .۸

1.رجال الطوسى : ص ۱۰۱ ، الأمالى ، شجرى : ج ۱ ص ۱۷۳ .

2.ر . ك : دانش‏نامه امام حسين عليه السلام: ج ۱۲ ص ۱۲۳ ح ۳۲۸۰ (زيارت امام عليه السلام در اوّل رجب).

3.رجال الطوسى : ص ۱۰۱.

4.الأمالى ، شجرى : ج ۱ ص ۱۷۳ ، الحدائق الورديّة : ج ۱ ص ۱۲۲.

5.تنقيح المقال : ج ۲ ص ۸۸ ح ۵۶۱۶ .

6.ر . ك : جمهرة أنساب العرب : ص ۳۹۷، كتاب النسب : ص ۳۳۸ .

7.ر.ك: لؤلؤ و مرجان : ص ۱۶۵.

8.نفس المهموم : ص ۲۵۴.

تعداد بازدید : 132432
صفحه از 992
پرینت  ارسال به