921
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

2 . علامه مجلسى ، در بحار الأنوار ، زيارت نخست را از كتاب المزار شيخ مفيد نيز گزارش كرده است ؛۱ليكن در نسخه‏هاى موجود از كتاب المزار مفيد ، اين متن ، وجود ندارد .
3 . بخشى از اين زيارت ، در زيارت‏نامه منسوب به سيّدِ مرتضى - كه ما آن را در فصل چهاردهم آورده‏ايم - ، بدون انتساب به ناحيه مقدّسه آمده است . علامه مجلسى در اين باره مى‏گويد :
اى بسا اختلاف ميان اين زيارت و زيارت منسوب به سيّدِ مرتضى ، به خاطر اختلاف روايت باشد و ظاهر ، اين است كه سيّد ، اين زيارت را گرفته و از خودش ، بر آن ، افزوده است .۲

ميزان اعتبار زيارت نخست (مشهور به «زيارت ناحيه مقدّسه»)

همان طور كه در متن منقول از كتاب المزار الكبير ملاحظه شد ، اين زيارت ، سند متّصل به ناحيه مقدّسه ندارد و روايت آن ، اصطلاحاً «مُرسَل» است و قابل ارزيابى سندى نيست ؛ ولى مؤلف كتاب المزار الكبير ، در مقدمه اين كتاب ، آورده است :
اما بعد : من در اين كتابم، زيارت‏هاى گوناگونى را براى مشاهد مشرّف ، و نيز آنچه را در آداب مسجدهاى فرخنده وارد شده است ، ودعاهايى را كه پس از نمازها خوانده مى‏شوند ، و مناجات‏هاى لذت‏بخشى را كه در خلوتگاه‏ها با خداوندِ اَزَلى مى‏شود، و آن دسته دعاهايى را كه در امور مهم ، با آنها به خداوندْ پناه برده مى‏شود، گرد آورده‏ام ؛ دعاهايى كه راويان مورد اعتماد، با سند ، از بزرگان [امّت‏] ، نقل كرده‏اند.۳
برخى گفته‏اند كه اين عبارت ، در توثيق عمومى همه كسانى كه در اَسناد روايات كتابِ ياد شده قرار دارند ، صراحت دارد و از جمله كسانى كه بر اين مطلبْ اصرار دارند ، محدّث نورى است ؛۴ ليكن در اين باره ، توجه به چند نكته ضرورى است :
1 . ممكن است مقصود ابن مشهدى از عبارت مذكور ، توثيق مشايخ بِلا واسطه روايى خويش باشد . بنا بر اين ، او مى‏خواهد بگويد كسانى كه اين روايات را براى وى نقل كرده‏اند يا در كتب خود نوشته‏اند ، مورد وثوق هستند ، نه اين كه همه كسانى كه در سلسله اسناد روايات كتاب وى

1.بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۱۷ .

2.بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۲۸ .

3.المزار الكبير : ص ۲۷ .

4.ر . ك : خاتمة مستدرك الوسائل : ج ۱ ص ۳۵۹ و ج ۲ ص ۴۵۱ .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
920

سخنى درباره ميزان اعتبار دو زيارت منسوب به ناحيه مقدّسه‏

دو زيارتى كه متن آنها در آغاز اين فصلْ گزارش شد ، به ناحيه مقدّسه‏۱ نسبت داده شده‏اند و از آن جا كه در آنها (بويژه در زيارت نخست) به مصائب سيد الشهدا و ياران آن بزرگوار ، اشاره شده ، مورد استناد و استفاده اهل منبر و ذاكران مصائب اهل بيت عليهم السلام قرار دارند . از اين رو ، آگاهى از ميزان اعتبار آنها ، از اهميت ويژه‏اى برخوردار است ؛ ولى پيش از پرداختن به اين موضوع ، توجّه به چند نكته لازم به نظر مى‏رسد :
1 . هرچند هر دو زيارت ، منسوب به ناحيه مقدّسه اند ، ليكن زيارتى كه به «زيارت ناحيه مقدّسه» شهرت دارد ، همان زيارت نخست اين فصل است . اين زيارت ، در كتاب موسوم به المزار الكبير (نگاشته ابن مشهدى)۲ آمده است .۳

1.ناحيه مقدّسه ، اصطلاحى است كه اماميه ، از نيمه اوّل قرن سوم هجرى و به خاطر شرايط سخت سياسى - اجتماعى ، در نقل مطلب از امامان : هادى عليه السلام و عسكرى عليه السلام و مهدى عليه السلام يا گفتگو درباره ايشان ، آن را به جاى نام امام ، به كار مى‏برده‏اند و عمدتاً در عصر غيبت صغرا و براى امام زمان عليه السلام به كار مى‏رفته است .

2.وى ، محمّد بن جعفر مشهدى حائرى (م ح ۵۷۴ ق) است .

3.المزار الكبير : ص ۴۹۶ - ۵۱۳ .

تعداد بازدید : 132178
صفحه از 992
پرینت  ارسال به