243
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

فصل نهم : شهادت سيّد الشهدا عليه السلام‏

9 / 1

امام عليه السلام ، لباسى را مى‏طلبد كه كسى بدان ، رغبت نكند

۱۱۱۶.الملهوف : امام حسين عليه السلام فرمود : «برايم لباسى بياوريد كه كسى به آن، رغبت نكند تا زيرِ لباس‏هايم بپوشم و مرا برهنه نكنند ».
براى امام عليه السلام ، شلواركى آوردند . امام عليه السلام نپذيرفت و فرمود: «اين ، لباس خوارى است».
سپس ، خود امام عليه السلام لباس كهنه‏اى را برداشت و آن را پاره كرد و زير لباسش پوشيد ؛ امّا هنگامى كه شهيد شد، آن را نيز بردند و امام عليه السلام را برهنه ، رها كردند .
آن گاه امام عليه السلام ، شلوارهايى پنبه‏اى را - كه بافتِ يمن بود - ، خواست و آن را پاره كرد و پوشيد و از آن رو پاره كرد تا آن را نبرَند ؛ امّا هنگامى كه كشته شد ، بحر بن كعب - كه خداوند ، لعنتش كند - ، آن را هم بُرد و حسين عليه السلام را برهنه ، رها كرد .
دستان بحر ، پس از اين كار ، در تابستان ، مانند چوبِ خشك مى‏شد و در زمستان ، از آنها چرك و خون، تراوش مى‏كرد تا آن كه خداى متعال ، او را هلاك كرد .۱

۱۱۱۷.المناقب ، ابن شهرآشوب : آن گاه امام حسين عليه السلام فرمود : «لباسى برايم بياوريد كه كسى به آن رغبت نكند و زيرِ لباس‏هايم بپوشم تا برهنه‏ام نكنند ؛ چرا كه من كشته مى‏شوم و لباس و سلاحم را مى‏بَرند» .
براى امام عليه السلام ، شلواركى آوردند ؛ امّا نپذيرفت و فرمود : «اين، لباس اهل ذِمّه‏۲ است» .

1.قالَ الحُسَينُ عليه السلام : اِيتوني بِثَوبٍ لا يُرغَبُ فيهِ ؛ أجعَلهُ تَحتَ ثِيابي لِئَلّا اُجَرَّدَ مِنهُ ، فَاُتِيَ بِتُبّانٍ ، فَقالَ : لا ، ذاكَ لِباسُ مَن ضُرِبَت عَلَيهِ الذِّلَّةُ . فَأَخَذَ ثَوباً خَلَقاً فَخَرَقَهُ وجَعَلَهُ تَحتَ ثِيابِهِ . فَلَمّا قُتِلَ جَرَّدوهُ مِنهُ عليه السلام . ثُمَّ استَدعى‏ عليه السلام بِسَراويلَ مِن حِبَرَةٍ فَفَرَزَها ولَبِسَها ، وإنَّما فَرَزَها لِئَلّا يُسلَبَها ، فَلَمّا قُتِلَ سَلَبَها بَحرُ بنُ كَعبٍ لَعَنَهُ اللَّهُ وتَرَكَ الحُسَينَ عليه السلام مُجَرَّداً . فَكانَت يَدا بَحرٍ بَعدَ ذلِكَ تَيبَسانِ فِي الصَّيفِ كَأَنَّهُما عودانِ يابِسانِ ، وتَتَرَطَّبانِ فِي الشِّتاءِ فَتَنضَحانِ قَيحاً ودَماً ، إلى‏ أن أهلَكَهُ اللَّهُ تَعالى‏ (الملهوف : ص ۱۷۴ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۵۴) .

2.اهل ذمّه ، به كافرانى گفته مى‏شود كه در حمايت حكومت اسلامى زندگى مى‏كنند ؛ امّا با توجّه به منابع ديگر ، ظاهراً عبارت «أهل الذِّمّة» كه در متن عربى حديث آمده است ، تصحيف «أهل الذلّة (اهل خوارى)» باشد .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
242

حَضرَميان ، نشسته بود و چنين مى‏گفت : من از شاهدان كشته شدن حسين بودم . به خدا سوگند ، ميان يك گروه ده نفره بودم كه همگى سوار بر اسب بوديم و اسب‏ها ، به اين سو و آن سو ، در رفت و آمد بودند كه كودكى از خاندان حسين عليه السلام ، بيرون آمد . او چوبى از چوب‏هاى خيمه‏ها را گرفته بود و پيراهن و بالاپوشى بر تن داشت و حيران و وحشت‏زده ، چپ و راست را مى‏نگريست ، و گويى هم‏اكنون مى‏بينم كه هر گاه به چپ و راست مى‏نگرد ، مرواريد گوشواره‏هايش ، اين سو و آن سو مى‏رود .
در اين حال ، مردى به سوى او شتافت و وقتى به او نزديك شد ، از اسبش فرود آمد و به سمت آن كودك رفت و او را با شمشير ، تكّه‏تكّه كرد .
سَكونى مى‏گفت : هانى بن ثُبَيت ، خودش همان شخصى است كه آن كودك را كشته است ؛ امّا وقتى او را [ به سبب آن كار ، ] سرزنش كردند ، از خود به كنايه ياد كرده است .۱

1.حَدَّثَني أبُو الهُذَيلِ - رَجُلٌ مِنَ السَّكونِ - عَن هانِىِ بنِ ثُبَيتٍ الحَضرَمِيِّ ، قالَ: رَأَيتُهُ جالِساً في مَجلِسِ الحَضرَمِيّينَ في زَمانِ خالِدِ بنِ عَبدِ اللَّهِ - وهُوَ شَيخٌ كَبيرٌ - قالَ: فَسَمِعتُهُ وهُوَ يَقولُ: كُنتُ مِمَّن شَهِدَ قَتلَ الحُسَينِ. قالَ: فَوَاللَّهِ إنّي لَواقِفٌ عاشِرَ عَشَرَةٍ ، لَيسَ مِنّا رَجُلٌ إلّا عَلى‏ فَرَسٍ، وقَد جالَتِ الخَيلُ وتَصَعصَعَت ، إذ خَرَجَ غُلامٌ مِن آلِ الحُسَينِ وهُوَ مُمسِكٌ بِعودٍ [ / بِعَمودٍ] مِن تِلكَ الأَبنِيَةِ، عَلَيهِ إزارٌ وقَميصٌ وهُوَ مَذعورٌ، يَلتَفِتُ يَميناً وشِمالاً، فَكَأَنّي أنظُرُ إلى‏ دُرَّتَينِ في اُذُنَيهِ تَذَبذَبانِ كُلَّمَا التَفَتَ، إذ أقبَلَ رَجُلٌ يَركُضُ، حَتّى‏ إذا دَنا مِنهُ مالَ عَن فَرَسِهِ، ثُمَّ اقتَصَدَ الغُلامَ فَقَطَّعَهُ بِالسَّيفِ . قالَ هِشامٌ: قالَ السَّكونِيُّ: هانِئُ بنُ ثُبَيتٍ هُوَ صاحِبُ الغُلامِ، فَلَمّا عُتِبَ عَلَيهِ كَنّى‏ عَن نَفسِهِ (تاريخ الطبرى: ج ۵ ص ۴۴۹، مقاتل الطالبيّين: ص ۱۱۸) .

تعداد بازدید : 130980
صفحه از 992
پرینت  ارسال به