345
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

در شام بر نداشتند ، مگر آن كه در زيرش ، خون بود۱ .۲

2 / 10

نوحه‏گرىِ جِنّيان‏

۱۳۳۸.فضائل الصحابة ، ابن حنبل- به نقل از عمّار -: امّ سلمه گفت : صداى جنّيان را شنيدم كه بر حسين عليه السلام مى‏گريند .
و نيز گفت : نوحه‏خوانى جنّيان بر حسين عليه السلام را [هم‏] شنيدم‏۳ .۴

۱۳۳۹.المعجم الكبير : امّ سلمه [در شبانگاه شهادت حسين عليه السلام‏] گفت : از هنگام وفات پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ، جز امشب ، صداى نوحه جنّيان را نشنيده بودم و جز اين نمى‏بينم كه فرزندم ، كشته شده است .
منظور اُمّ سلمه ، حسين عليه السلام بود . او سپس به كنيزش گفت : بيرون برو و پُرس و جو كن [كه چه خبر است‏] .
او [رفت و چون باز گشت ،] خبر داد كه حسين عليه السلام كشته شده است . در آن هنگام ، زنى جنّى ، چنين نوحه مى‏خوانْد كه :

اى ديده ! با سعى تمام ، پُر از اشك شو!پس از من ، چه كسى بر شهيدان مى‏گريد ؟
بر همان گروهى كه مرگ ، آنها را مى‏بُردبه سوى فرومايه‏اى متكبّر در سلطنت ؟۵۶

1.در برخى نقل‏ها مانند الصواعق المحرقة (ص ۱۹۴) و مثير الأحزان (ص ۸۲) و المناقب كوفى (ج ۲ ص ۲۶۶ ح ۷۳۱) ، «خون تازه» آمده است.

2.ما رُفِعَ بِالشّامِ حَجَرٌ يَومَ قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام إلّا عَن دَمٍ (المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۱۳ ح ۲۸۳۵ ، أنساب الأشراف : ج ۳ ص ۴۲۵) .

3.در برخى نقل‏ها مانند الطبقات الكبرى (الطبقة الخامسة فى الصحابة) (ج ۱ ص ۵۰۴ ح ۴۶۸) و المعجم الكبير (ج ۳ ص ۱۲۱ ح ۲۸۶۲) و تهذيب الكمال (ج ۶ ص ۴۴۱) ، فقط ذيل حديث آمده است .

4.سَمِعتُ الجِنَّ يَبكينَ عَلى‏ حُسَينٍ عليه السلام . قالَ : وقالَت اُمُّ سَلَمَةَ : سَمِعتُ الجِنَّ تَنوحُ عَلَى الحُسَينِ عليه السلام (فضائل الصحابة ، ابن حنبل : ج ۲ ص ۷۷۶ ح ۱۳۷۳ ، تاريخ الإسلام ، ذهبى : ج ۵ ص ۱۷) .

5.اين مصرع در منابع تاريخى ، به گونه‏هاى متفاوتى نقل شده است . ما در ترجمه ، حاصل مجموع نقل‏ها را آورديم .

6.ما سَمِعتُ نَوحَ الجِنِّ مُنذُ قُبِضَ النَّبِيُّ صلى اللَّه عليه و آله إلَّا اللَّيلَةَ ، وما أرَى ابني إلّا قَد قُتِلَ - تَعِني الحُسَينَ عليه السلام - ، فَقالَت لِجارِيَتِها : اُخرُجي فَسَلي فَأَخبَرَت أَنَّهُ قَد قُتِلَ وإذَا جِنِّيَّةٌ تَنوحُ : ألا يا عَينُ فَاحتَفِلي بِجَهدِ ومَن يَبكي عَلَى الشُّهَداءِ بَعدي ؟عَلى‏ رَهطٍ تَقودُهُم المَنايا إلى‏ مُتَحَيِّرٍ في مُلكِ عَبدِ(المعجم الكبير : ج ۳ ص ۱۲۲ ح ۲۸۶۹ ؛ الأمالى ، صدوق : ص ۲۰۲ ح ۲۱۸ ) .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
344

عبد الملك بن مروان ، وارد شديم . او در حالى در ايوانش نشسته بود كه دو صف از مردم ، بر درِ ايوان بودند و هر گاه حاجتى داشت ، به نفرِ كنار دست خود مى‏گفت تا [او به كنارى‏اش بگويد و ]به درِ ايوان [و سر صف‏] برسد . هيچ كس در ميان دو صف ، راه نمى‏رفت . ما نيز آمديم و بر درِ ايوان ايستاديم . عبد الملك به كسى كه سمت راستش بود ، گفت : آيا در باره وقايع شبى كه حسين بن على كشته شد ، چيزى (روايتى) به شما رسيده است ؟
اين سؤال را هر يك ، از كنارْ دستى خود پرسيد ، تا به در رسيد ؛ ولى هيچ كدام ، پاسخى ندادند .
گفتم : من در اين باره ، چيزى مى‏دانم .
اين حرفِ من ، يك به يك اطّلاع داده شد ، تا به عبد الملك رسيد . آن گاه ، فرا خوانده شدم و از ميان دو صف گذشتم . چون به عبد الملك رسيدم ، بر او سلام دادم . به من گفت : تو ، كه هستى ؟
گفتم : من ، محمّد بن مسلم بن عُبَيد اللَّه بن شهاب زُهْرى هستم .
گفت : خود را با نسب ، به من بشناسان .
عبد الملك ، بسيار طالب حديث بود . خود را با نسب ، به او شناساندم و او گفت : روزى كه حسين بن على بن ابى طالب كشته شد ، در بيت المقدّس، چه رخ داد؟
گفتم : ... شبى كه صبحش حسين بن على بن ابى طالب كشته شد ، هيچ سنگى را در بيت المقدّس بر نداشتند ، مگر آن كه در زيرش ، خون تازه پيدا شد .۱

۱۳۳۷.المعجم الكبير- به نقل از ابن شهاب [زُهرى‏] -: روز كشته شدن حسين بن على عليه السلام ، هيچ سنگى را

1.خَرَجتُ مَعَ قُتَيبَةَ اُريدُ المَصِّيصَةَ ، فَقَدِمنا عَلى‏ أميرِ المُؤمِنينَ عَبدِ المَلِكِ بنِ مَروانَ ، وإذا هُوَ قاعِدٌ في إيوانٍ لَهُ ، وإذا سِماطانِ مِنَ النّاسِ عَلى‏ بابِ الإِيوانِ ، فَإِذا أرادَ حاجَةً قالَها لِلَّذي يَليهِ ، حَتّى‏ تَبلُغَ المَسأَلَةُ بابَ الإِيوانِ ، ولا يَمشي أحَدٌ بَينَ السِّماطَينِ . قالَ الزُّهرِيُّ : فَجِئنا فَقُمنا عَلى‏ بابِ الإِيوانِ ، فَقالَ عَبدُ المَلِكِ لِلَّذي عَن يَمينِهِ : هَل بَلَغَكُم أيُّ شَي‏ءٍ أصبَحَ في بَيتِ المَقدِسِ لَيلَةَ قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ ؟ قالَ : فَسَأَلَ كُلُّ واحِدٍ مِنهُما صاحِبَهُ حَتّى‏ بَلَغَتِ المَسأَلَةُ البابَ ، فَلَم يَرُدَّ أحَدٌ فيها شَيئاً . قالَ الزُّهرِيُّ : فَقُلتُ : عِندي في هذا عِلمٌ . قالَ : فَرَجَعَتِ المَسأَلَةُ رَجُلاً عَن رَجُلٍ حَتَّى انتَهَت إلى‏ عَبدِ المَلِكِ . قالَ : فَدُعيتُ ، فَمَشَيتُ بَينَ السِّماطَينِ ، فَلَمَّا انتَهَيتُ إلى‏ عَبدِ المَلِكِ سَلَّمتُ عَلَيهِ . فَقالَ لي : مَن أنتَ ؟ قُلتُ : أنَا مُحَمَّدُ بنُ مُسلِمِ بنِ عُبَيدِ اللَّهِ بنِ شِهابٍ الزُّهرِيُّ . قالَ : فَعَرِّفني بِالنَّسَبِ ، وكانَ عَبدُ المَلِكِ طَلّابَةً لِلحَديثِ ، فَعَرَّفتُهُ ، فَقالَ : ما أصبَحَ بِبَيتِ المَقدِسِ يَومَ قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ ؟ قالَ الزُّهرِيُّ : ... إنَّهُ لَم يُرفَع تِلكَ اللَّيلَةَ الَّتي صَبيحَتَها قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام حَجَرٌ في بَيتِ المَقدِسِ إلّا وُجِدَ تَحتَهُ دَمٌ عَبيطٌ (العقد الفريد : ج ۳ ص ۳۷۰) .

تعداد بازدید : 132073
صفحه از 992
پرینت  ارسال به