597
شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2

8 / 9

نخستين زائر قبر امام حسين عليه السلام از مردم‏

۱۶۸۱.مصباح الزائر- به نقل از عطا -: روز بيستم صفر ، با جابر بن عبد اللَّه بودم . هنگامى كه به غاضريّه‏۱ رسيديم ، در جوى آن جا غسل كرد و پيراهن پاكيزه‏اى را كه همراه داشت ، پوشيد . سپس به من گفت : اى عطا ! آيا عطرى به همراه دارى ؟
گفتم : سُعد (مادّه‏اى خوش‏بو كننده) دارم .
او از آن به سر و بقيّه بدنش ماليد . سپس پابرهنه رفت تا نزد سرِ امام حسين عليه السلام ايستاد و سه تكبير گفت و بيهوش ، بر زمين افتاد و هنگامى كه به هوش آمد ، شنيدم كه مى‏گويد : سلام بر شما ، اى خاندان خدا !... .۲

۱۶۸۲.بشارة المصطفى- به نقل از عطيّه عوفى‏۳-: همراه جابر بن عبد اللَّه انصارى ، براى زيارت قبر حسين بن على بن ابى‏طالب عليه السلام حركت كرديم . هنگامى كه به كربلا رسيديم ، جابر به كرانه فرات ، نزديك شد و غسل كرد و پيراهن و ردايى به تن كرد و كيسه عطرى را گشود و آن را بر بدنش پاشيد و هيچ

1.ر . ك : نقشه شماره ۴ در پايان همين جلد .

2.كُنتُ مَعَ جابِرِ بنِ عَبدِ اللَّهِ يَومَ العِشرينَ مِن صَفَرٍ ، فَلَمّا وَصَلنَا الغاضِرِيَّةَ اغتَسَلَ في شَريعَتِها ، ولَبِسَ قَميصاً كانَ مَعَهُ طاهِراً . ثُمَّ قالَ لي : أمَعَكَ شَي‏ءٌ مِنَ الطّيبِ يا عَطا ؟ قُلتُ : مَعي سُعدٌ ، فَجَعَلَ مِنهُ عَلى‏ رَأسِهِ وسائِرِ جَسَدِهِ . ثُمَّ مَشى‏ حافِياً حَتّى‏ وَقَفَ عِندَ رَأسِ الحُسَينِ عليه السلام ، وكَبَّرَ ثَلاثاً ثُمَّ خَرَّ مَغشِيّاً عَلَيهِ ، فَلَمّا أفاقَ سَمِعتُهُ يَقولُ : السَّلامُ عَلَيكُم يا آلَ اللَّهِ... (مصباح الزائر : ص ۲۸۶ ، بحار الأنوار : ج ۱۰۱ ص ۳۲۹ ح ۱) .

3.ابو الحسن عطيّة بن سعد بن جُناده عوفى جدلى قيسى كوفى . امير مؤمنان عليه السلام ، نام او را انتخاب كرد و در باره‏اش فرمود : «اين ، عطيّه (هديه) خداست» . وى از تابعيان مشهور است و شيخ طوسى ، او را در زمره اصحاب امام على عليه السلام و امام باقر عليه السلام بر شمرده است و بَرقى ، او را از اصحاب امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام دانسته است . او مورد اعتماد و كثير الحديث است . وى همراه ابن اشعث ، عليه حَجّاج ، قيام كرد و حَجّاج ، به دليل خوددارى وى از دشنامگويى به امام على عليه السلام ، دستور داد چهارصد ضربه شلّاق به وى زدند و سر و ريشش را تراشيدند . او سپس به فارس پناه بُرد و در باقى‏مانده دوران حكومت حَجّاج ، در خراسان ، سُكنا گزيد و زمانى كه عمر بن هُبَيره ، حاكم عراق شد ، به كوفه باز گشت . او به سال ۱۱۱ ق (بنا بر قول مشهور) و يا ۱۲۷ ق (بنا بر قولى ديگر ، كه ظاهراً به قرينه روايت كردنش از امام صادق عليه السلام ، همين تاريخ ، درست است) ، در همان كوفه در گذشت .


شهادت‌نامه امام حسين عليه السلام 2
596

پس در يك زمان ، در آن جا گرد آمدند و با گريه و اندوه و بر سر و صورت‏زنان ، به هم رسيدند و مجلس‏هاى عزايى بر پا داشتند كه جگر را آتش مى‏زد . زنان حاضر در آن جا هم گِرد آمدند و چندين روز ، همين گونه ماندند .۱

۱۶۷۸.مثير الأحزان : هنگامى كه خاندان امام حسين عليه السلام از كربلا گذشتند ، جابر بن عبد اللَّه انصارى - كه رحمت خدا بر او باد - و گروهى از بنى هاشم را كه براى زيارت مرقد حسين عليه السلام آمده بودند ، ديدند و هم‏زمان به آن جا رسيدند و همديگر را با غم و اندوه و ماتم‏سرايى بر اين مصيبت دردناك و سوزاننده جگرِ دوستان ، ديدار كردند .۲

۱۶۷۹.الآثار الباقية : در روز بيستم [صفر] ، سرِ حسين عليه السلام به جايگاهش باز گردانده شد تا با پيكرش به خاك سپرده شود و «زيارت اربعين» هم در اين روز است . اهل حرم حسين عليه السلام هم در بازگشت از شام [با آن سر] بودند .۳

۱۶۸۰.الأمالى ، صدوق- به نقل از فاطمه ، دختر على عليه السلام -: يزيد ، فرمان داد تا زنان حسين عليه السلام را با على بن الحسين عليه السلام در زندانى حبس كنند كه آنان را نه از گرما و نه از سرما ، نگاه نمى‏داشت تا آن جايى كه صورت‏هايشان پوست انداخت . در بيت المقدّس ، سنگى را از روى زمين بر نمى‏داشتند ، جز آن كه زير آن ، خون تازه مى‏يافتند و مردم ، آفتاب را روى ديوارها ، به سانِ مَلحفه‏هاى زعفرانى ، سرخْ‏رنگ مى‏ديدند تا آن كه على بن الحسين عليه السلام با زنان [خاندان خود ]حركت كرد و سرِ حسين عليه السلام را به كربلا ، باز گرداند .۴

1.لَمّا رَجَعَ نِساءُ الحُسَينِ عليه السلام وعِيالُهُ مِنَ الشّامِ وبَلَغوا إلَى العِراقِ ، قالوا لِلدَّليلِ : مُرَّ بِنا عَلى‏ طريقِ كَربَلاءَ ، فَوَصَلوا إلى‏ مَوضِعِ المَصرَعِ ، فَوَجَدوا جابِرَ بنَ عَبدِ اللَّهِ الأَنصارِيَّ رَحِمَهُ اللَّهُ وجَماعَةً مِن بَني هاشِمٍ ورِجالاً مِن آلِ الرَّسولِ صلى اللَّه عليه و آله قَد وَرَدوا لِزِيارَةِ قَبرِ الحُسَينِ عليه السلام ، فَوافَوا في وَقتٍ واحِدٍ ، وتَلاقَوا بِالبُكاءِ وَالحُزنِ وَاللَّطمِ ، وأقامُوا المَآتِمَ المُقرِحَةَ لِلأَكبادِ ، وَاجتَمَعَت إلَيهِم نِساءُ ذلِكَ السَّوادِ ، وأقاموا عَلى‏ ذلِكَ أيّاماً (الملهوف : ص ۲۲۵ ، بحار الأنوار : ج ۴۵ ص ۱۴۶) .

2.لَمّا مَرَّ عِيالُ الحُسَينِ عليه السلام بِكَربَلاءَ ، وَجَدوا جابِرَ بنَ عَبدِ اللَّهِ الأَنصارِيَّ رَحمَةُ اللَّهِ عَلَيهِ وجَماعَةً مِن بَني هاشِمٍ قَدِموا لِزِيارَتِهِ في وَقتٍ واحِدٍ ، فَتَلاقَوا بِالحُزنِ وَالاِكتِئابِ وَالنَّوحِ عَلى‏ هذَا المُصابِ المُقرِحِ لِأَكبادِ الأَحبابِ (مثير الأحزان : ص ۱۰۷) .

3.في العِشرينَ رُدَّ رَأسُ الحُسَينِ عليه السلام إلى‏ مَجثَمِهِ حَتّى‏ دُفِنَ مَعَ جُثَّتِهِ ، وفيهِ زِيارَةُ الأَربَعينَ ، وهُم حَرَمُهُ بَعدَ انصِرافِهِم مِنَ الشّامِ (الآثار الباقية : ص ۴۲۲) .

4.إنَّ يَزيدَ أمَرَ بِنِساءِ الحُسَينِ عليه السلام فَحُبِسنَ مَعَ عَلِيِّ بنِ الحُسَينِ عليهما السلام في مَحبِسٍ ، لا يُكِنُّهُم مِن حَرٍّ ولا قَرٍّ حَتّى‏ تَقَشَّرَت وُجوهُهُم ، ولَم يُرفَع بِبَيتِ المَقدِسِ حَجَرٌ عَن وَجهِ‏الأَرضِ إلّا وُجِدَ تَحتَهُ دَمٌ عَبيطٌ ، وأبصَرَ النّاسُ الشَّمسَ عَلَى‏الحيطانِ حَمراءَ كَأَنَّها المَلاحِفُ المُعَصفَرَةُ ، إلى‏ أن خَرجَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام بِالنِّسوَةِ ، ورَدَّ رَأسَ الحُسَينِ عليه السلام إلى‏ كَربَلاءَ (الأمالى ، صدوق : ص ۲۳۱ ح ۲۴۳ ، روضة الواعظين : ص ۲۱۲) .

تعداد بازدید : 130943
صفحه از 992
پرینت  ارسال به