109
تاريخ حديث شيعه 2

موجب اشتهار بیش از پیش این حوزه حدیثی شیعه شد و نام آن را در تفکر شیعی ماندگار ساخت.
هر چند این دو واقعه در آغاز، هیچ ارتباطی با هم نداشتند، ولی برآیند پدیدآمده به وسیله آن دو، نتیجه‌ای بسیار نیکو بود.

1. تصرف بغداد

واقعه اول، تسلط سرداران آل‌ بویه بر شهر بغداد در سال 334 هجری بود. این اتفاق سبب شد که تفکر شیعی موجود در شهرِ بغداد رخ بنماید و قدرت عرض اندام و هماوردی پیدا کند. شیعیان در این دوران به اقلیتی قدرتمند و بااراده تبدیل شده بودند. حمایت سیاسی آل‌بویه از شیعیان، موجب دلگرمی آنان شد و نگاه ایشان را به آینده‌ای روشن‌تر امیدوار کرد. سال 352 هجری اولین سالی بود که عزاداری عاشورا و جشن عید غدیر به گونه‌ای علنی و در سطحی وسیع برگزار می‌شد.
بغداد در فاصله سالهای 367 تا 372،که دوران امارت عَضَدُ الدوله بود، رونق افزون‌تری یافت. او علاوه بر خدمات فراوان در آبادانی بغداد، عالمان را به تحقیق و پژوهش در رشته‌های مختلف تشویق کرد و از این رهگذر به رشد و اعتلای دانش کمک فراوان نمود.

2. ظهور شيخ مفيد

واقعه دوم، تولد نابغه بزرگ شیعی، محمد بن محمد بن نُعمان، مشهور به شیخ مفید، در سال 336 هجری در عُکْبَرا (منطقه‌ای در شصت کیلومتری بغداد) بود. مدرسه حدیثی بغداد مرهون شخصیت، تفکر و اقدامات این بزرگ‌مرد شیعی است. بدین سبب، زندگی، عقیده و کوشش‌های او به تفصیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
شیخ مفید در یازدهم ذیقعده سال 336 هجری متولد شد.۱ پدر او‌ معلم بود و به این سبب او را ابنُ‌المعلِّم نامیدند. وی در کودکی به همراه پدر به بغداد آمد و در حوزه بغداد به تحصیل پرداخت. برخی از مشایخ حدیثی او پیش از دوازده سالگی او

1.. رجال نجاشی، ص ۴۰۲.


تاريخ حديث شيعه 2
108

طبیعی است که این فضا و موقعیت، به برخوردی دقیق، عمیق و همه‌جانبه با تمامی گرایش‌های فکری نیازمند است. مبانی علمی دقیق و معیارهای اصولی صحیح، موجب سالم ماندن تفکر شیعی از گزند گرایش‌های دیگر و تمایز این تفکر از نحله‌های فکری دیگر می‌گردید.

بنیان‌گذار مدرسه بغداد

مدرسه بغداد با نام بزرگ‌مردی گره خورده است که حق زیادی بر گردن تفکر ناب شیعی دارد. یاد‌کرد فعالیتهای شیخ مفید (رحمة الله علیه) و مدرسه حدیثی و کلامی بغداد، به گونه‌ای ادای دین به ساحت آن شخصیت بزرگوار شیعی است.
شیخ مفید در سلسله عالمان امامیه، تنها یک متکلم و فقیه سرآمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، او مؤسس و سرحلقه جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته کلام و فقه، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته و با وجود تأثیر‌پذیری‌های گوناگون تاریخی و جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان بر جای مانده است.۱
شیخ مفید کسی است که علوم گذشتگان، با همه تکامل خود، در او جمع شده بود و به برکت چنین شخصیت چندبعدی و همه‌جانبه‌ای که داشت، حوزه علمی بغداد را پایه‌گذاری کرد. این حوزه قرنها پس از آن دوام یافت و در آن فقه، کلام، اصول، ادب، حدیث و رجال در کنار و مکمل یکدیگر تدریس و تحقیق می‌شد.۲
زندگی شخصی و شخصیت فردی شیخ مفید (رحمة الله علیه) را در مباحث پیشین بررسی کردیم؛ بنابراین، در این قسمت تنها به بیان نقش بنیان‌گذاری ایشان در مدرسه بغداد بسنده می‌کنیم.

مدرسه حدیثی بغداد

به نظر می‌رسید که پس از پایان دوره غیبت صغری (سال 329 ﻫ) شهر و حوزه حدیثی بغداد اهمیت خود را در میان شیعیان از دست می‌دهد، اما دو حادثه ویژه

1.همان، ص ۵.

2.. همان، ص ۱۱.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78183
صفحه از 304
پرینت  ارسال به