113
تاريخ حديث شيعه 2

الهی مشترک بین انسانها، از این منظر مورد توجه بود. گرایش عقلی معتزله در بغداد طرفداران زیادی داشت که لازمه آن اهتمام عالمان شیعی به عقل و تعقل بود.
از منظر دیگر، در شهر بغداد اقبال به مباحثات کلامی و عقایدی بسی بیشتر از مباحثات فقهی بود. گرایش به فقه توجه به منابع نقلی را می‌طلبد، اما مباحثات کلامی به اعتبارات شرعی و جعل و رفع حکم وابسته نیست. بنابراین، عقل‌گرایی در مدرسه بغداد بسی گسترده‌تر از مدارس دیگر حدیثی اعم از کوفه، قم و حِلّه بود.
در مدرسه شیعی بغداد شیوه عقل‌گرایانه و عقل‌مدار کاملاً هویداست. شیخ مفید در تبیین معیارهای نقد حدیث می‌نویسد:
إنْ وَجَدْنا حَدیثاً یُخالِفُ أحْکامَ العُقولِ، أطْرَحْناه لِقَضیةِ العَقْلِ بِفَسادِه۱.
اگر حديثى را بيابيم كه با احكام عقلانى در تضاد است، آن را به سبب حكم عقل به فسادش، رد مى‌كنيم.
ایشان پس از بحث درباره روح و بررسی دقیق معانی آن، به نقد شیوه اصحاب حدیث می‌پردازد و می‌نویسد:
لکنَّ أصحابَنا المُتَعلِّقینَ بِالأخبارِ أصحابُ سلامةٍ وبُعْدِ ذهنٍ وقِلّةِ فِطْنةٍ یَمُرّون علی وجوهِهم فیما سَمِعُوه مِن الأحادیثِ ولایَنظرون في سندِها ولا یَفرُقون بینَ حقِّها وباطلِها ولا یَفهَمون ما یَدخُلُ علیهم في إثباتِها ولا یُحَصّلون معانِیَ ما یُطلقونه مِنها۲.
اما [متأسفانه] محدثان نص‌گراى اماميه، افرادى پاكدل، كم‌دقت و كم‌درايت هستند. در احاديثى كه مى‌شنوند، چندان دقت نمى‌كنند و در اسناد آنها نظر نمى‌كنند و سره را از ناسره تشخيص نمى‌دهند و پيامدهاى پذيرش آنها را در‌نمى‌يابند و مفاهيم احاديثى را كه نقل مى‌كنند، نمى‌پالايند.
سید مرتضی، این شیوه را به گونه‌ای شدیدتر اعمال کرده است. ایشان در پاسخ به سؤالی درباره قدرت خداوند بر امر محال و قرار دادن جهان در یک تخم‌مرغ و استناد این سخن به روایتی در کتاب کافی نوشته است:

1.. تصحیح الاعتقاد، ص ۱۴۹.

2.. تصحيح اعتقادات الإماميه، ص ۸۸.


تاريخ حديث شيعه 2
112

در تمامی گونه‌های علم از جمله قرآن، حدیث، فقه، تاریخ، رجال، تفسیر، نحو و شعر یگانه و سرآمد او بود. با صلابت و جلالت در دوران آل بویه با پیروان هر عقیده مناظره می‌کرد و مرتبتی بالا نزد خلفا داشت. او بر خود مسلط بود و با دیگران بسیار نیک. خشوع فراوان داشت، نماز و روزه‌اش بسیار بود. لباس خشن می‌پوشید و همواره به مطالعه و آموزش دیگران مشغول بود. از پرحافظه‌ترین مردمان بود. درباره او گفته‌اند که هیچ کتابی از مخالفین شیعه وجود نداشت که در حافظه‌اش نباشد و به این گونه توانست که شبهه‌افکنی آنان را درباره شیعه پاسخ گوید۱.

اصول و مبانى مدرسه بغداد

وجود نحله‌های گوناگون فقهی، کلامی، حدیثی و تفسیری در بغداد و مباحثات فراوان میان فرقه‌ها، سبب شد شیخ مفید (رحمة الله علیه)، به طراحی روش و منهج فکری جامعی بپردازد که تمامی این علوم را پوشش دهد و آنها را در یک مجموعه مسنجم گرد آورد. اصول و مبانى این مدرسه باید دقیق بنا می‌شد تا بتواند تمامی شبهات وارد شده از طرف گروههای مختلف فکری را پاسخ‌گو باشد و در عین حال استقلال فکری مذهب شیعه را به نمایش بگذارد، از طرف دیگر قادر به گفت و گو و مباحثه با دیگر فرقه‌های فکری باشد و شایستگی آن را داشته‌ باشد که به ابطال مبانی فکری و باورهای ذهنی گروههای مخالف بپردازد.
اصول و مبانی فکری حاکم بر مدرسه شیعی بغداد را این گونه می‌توان تصویر کرد:

1. اهتمام به عقل و تعقّل

عقل، به عنوان منبع معرفت و تعقل، به عنوان روش دست‌یابی به معارف، در مکتب بغداد نقش اساسی دارد. اهمیت بخشیدن به عقل در مباحث اساسی و بنیادین معارف، امری است که در قرآن کریم و روایات شیعی به آن تأکید شده است.۲
موقعیت شهر بغداد و وجود گروههای مختلف فکری اقتضا می‌کرد که مشترکات و مقبولات گروه‌های فکری، در مباحثات مورد توجه قرار گیرد. عقل، به عنوان هدیه

1.. سیر اعلام النبلاء، ج ۱۷، ص ۳۴۴.

2.. رجوع کنید به آیات فراوان قرآن که به تعقل، تفکر و تدبر توصیه کرده است؛ همچنین کتاب « العقل و الجهل» را در مصادر حدیثی شیعی همچون کافی و بحار ‌الأنوار مطالعه کنید.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78208
صفحه از 304
پرینت  ارسال به