115
تاريخ حديث شيعه 2

کلامی به عقل‌گرایی افراطی روی آوردند. حتی برخی از عالمان، مانند صاحب بن عَبّاد، خود را شیعی و معتزلی خوانده‌اند (!!؟) یا برخی دیگر پاره‌ای از اصول معتزله را پذیرفتند.۱ اما باید گفت که مدرسه بغداد در سایه‌سار تفکر شیخ مفید (رحمة الله علیه)، از این آفت مصون ماند. کتاب النقض علَی ابنِ الجُنید برای روشن کردن محدوده عقل و استفاده نکردن از قیاس در استنباط‌های فقهی نگاشته است.
شیخ مفید در موارد فراوان تصریح می‌کند که عقل به خودی خود قدرت فهم و درک بسیاری از مسائل کلامی را ندارند و به دلیل نقلی محتاج است. ایشان در ابتدای کتاب اوائل المقالات می‌نویسد:
القَول في أنَّ العَقلَ لا یَنْفَكُّ عَن سَمْعٍ وأنَّ التَّکلیفَ لا یَصْلُحُ إلاّ بِالرُّسُل علیهم السلام:
واِتَّفقَتِ الإمامیَّةُ عَلی أنَّ العقلَ مُحتاجٌ في عَمله ونَتائجِه إلی السَّمعِ وأنَّه غَیرُ مُنْفَكٍّ عن سَمعٍ یُنَبِّهُ العاقلَ علی کَیفیةِ الاستدلالِ وأنَّه لابُدَّ في أولِ التکلیفِ وابتدائِه في العالَم مِن رَسولٍ؛ ووافَقَهُم في ذلك أصحابُ الحدیثِ وأجْمَعتِ المُعتزلَةُ والخَوارجُ والزَّیدیةُ علی خِلافِ ذلك وزَعَمُوا أنَّ العُقولَ تَعمَلُ بِمُجَرَّدِها مِن السَّمعِ والتَوقیفِ۲
.
گفتار در اينكه عقل از قرآن و سنت قابل تفكيک نيست و تكليف جز به وسيله فرستادگان [الهى] بايسته نيست:
اماميه هم‌داستان‌اند كه عقل در عملكرد و دستاوردهايش به قرآن و سنت نيازمند است و عقل از نصّى كه فرد انديشمند را بر نحوه استدلال آگاه سازد، تفكيک ناشدنی است و عقل در آغاز تكليف و [حتى] در آغاز پيدايش‌ خود در عالم هستى گريزى از يک پيام‌رسان ندارد.
اصحاب حديث نیز در اين باب با اماميه هم‌داستان‌اند، اما معتزله، خوارج و زيديه با آنان مخالف‌اند و پنداشته‌اند كه عقل مى‌تواند مستقل از قرآن و سنت و اوامر توقيفى عمل كند
.
و در مورد دیگر می‌نویسد:
إنَّ اِستحقاقَ القَدیمِ، سُبحانَه، بِهذه الصَّفاتِ (أعْني کَونَه ـ تعالی ـ سَمیعاً بَصیراً ورائیّاً ومُدرِکاً) کلِّها مِن جَهَةِ السَّمْعِ دونَ الْقیاسِ ودَلائلِ العُقولِ۳.

1.. رجال نجاشی، ص ۳۸۱؛ دربارۀ محمد بن بَشْر حَمْدُونی.

2.. اوائل المقالات، ص ۴۴.

3.. همان، ص ۵۹.


تاريخ حديث شيعه 2
114

إنَّ الحَدیثَ المَرویَّ في کُتُبِ الشیعةِ وکُتُبِ جَمیعِ مُخالفینا یَتَضَمَّنُ ضَرْبَ الْخَطَأِ وصُنُوفَ الْباطلِ ... ولهذا وَجَبَ نَقْدُ الْحَدیثِ بِعَرْضِه عَلَی الْعُقولِ فإذا سَلَّم علیها عُرِضَ علی الأدِلّةِ الصَّحیحةِ کالقرآنِ وما في مَعناه فإذا سَلَّمَ علیها جُوِّزَ أن یکونَ حَقاً والمُخبِرُ به صادقاً۱.
اين حديث، كه در كتابهای شيعه و مخالفان ما نقل شده، داراى خطا و بخشهاى باطل است ... بنابراين، بايد با عرضه بر عقل سنجیده شود و چنانچه تسليم عقل باشد، بر معيارهاى صحيح قرآنى عرضه مى‌شود و اگر [باز] تسليم آنها باشد، حق است و راوى آن راستگو.
همچنین درباره میزان اعمال،۲ سی روز بودن ماه رمضان۳ و موارد دیگر نیز بر سنجش حدیث با عقل تأکید کرده است.

2. اعتدال در عقل‌گرایی یا محدودیت عقل

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که مکتب بغداد، خردگرایی محض را انتخاب کرده و دست از نقل کشیده است. این گروه، عالمان شیعه را تحت تأثیر معتزله بغداد می‌شمرند و حتی گاهی، برخی از آنان را معتزلی می‌خوانند. سید مرتضی (رحمة الله علیه) به شدت با این اتهام مواجه شده است و برخی از تراجم‌نویسان او را معتزلی شمرده‌اند.۴
حتی این اتهام متوجه شیخ مفید هم شده است. شیخ در المسائل الصاغانيّه به این مطلب اشاره کرده است.۵
زمینه بروز این اتهام به دوران پیش از شیخ مفید برمی‌گردد. گرایش به قیاس در فقه ابن‌جُنَید واقعیتی است که همه بر آن اذعان دارند.۶ خاندان نوبختی، از دانشمندان بزرگ کلامی شیعه، به گرایش‌های معتزلی دچار شدند و در فهم مباحث

1.. رسائل الشریف المرتضی، ج ۱، ص ۴۱۰.

2.. همان، ص ۱۱۴.

3.. جوابات اهل الموصل في العدد و الرؤیه، ص ۲۲.

4.. ر.ک: مقدمه رسائل المرتضی، ج ۱، ص ۹.

5.. المسائل الصاغانیه، ص ۴۱.

6.. ابن جنید (زنده در سال۳۴۰ هجری) از فقهای قدیم شیعه است که سابقه سنی دارد. روش فقهی او، برگرفته از افکار پیشین اوست و گاه فراتر از نصوص به قیاس و استحسان می انجامد.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78184
صفحه از 304
پرینت  ارسال به