123
تاريخ حديث شيعه 2

درآمد

دقت و تأمل در متون حديثى و تاريخى مربوط به سده‌هاى چهارم و پنجم، بیانگر این است كه علاوه بر مدرسه‌های حدیثی قم و بغداد، حوزه‌های کوچک و بزرگ حدیثی شيعى فراوانی نیز در گوشه و کنار سرزمینهای اسلامی وجود داشت. تعدد و تنوع این حوزه‌های حدیثی، مرهون گستردگی جغرافیای مناطق شیعی و تلاش‌ عالمان و حدیث‌پژوهان در شهرهای گوناگون بود.
با نگاه به سازمان وکالت ناحیه مقدسه،۱ تنوع جغرافیایی مناطق شیعه‌نشین در این دو سده، روشن‌تر می‌شود. در ابتدای سده چهارم و در سالهای پایانی غیبت صغری، وکیلان مستقیم و یا با‌واسطه امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشريف) در شهرهای گوناگون پراکنده بودند، به طوری که شهرهایی ‌چون بغداد، قم، آوه، ری، همدان، نیشابور و ... هر کدام وکیلی خاص برای ناحیه خود داشتند. طبیعی است که تعداد شیعیان این شهرها و احتیاج علمی و درآمد اقتصادی آنها به حدی بوده است که می‌بایست شخصی خاص، متولی این امور گردد. این گونه شهرها، حوزه حدیثی و

1.. «سازمان وکالت» اصطلاحى است که به تشکيلات منظم وکلاى امامان معصوم اشاره دارد. پيدايش وکيلان از آغاز دوران امامت و گسترش اين افراد در دوران پس از امام باقر علیه السلام، اقتضاى آن داشت که سازمانى تشکيلاتى به اين افراد و رابطۀ بين آنها بپردازد. اين تشکيلات منظم در زمان امام هادى و امام عسکرى علیهما السلام، شاکلۀ نهايى خود را پيدا کرده و براى هر منطقۀ شيعه‌نشين، فرد يا افرادى را به عنوان «وکيل ناحيۀ مقدسه» معرفى نمود. آقاى دکتر محمدرضا جبارى در کتاب دراز دامن سازمان وکالت، تحقیق مفصلی در مورد اين وکيلان انجام داده است.


تاريخ حديث شيعه 2
122
  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77145
صفحه از 304
پرینت  ارسال به