131
تاريخ حديث شيعه 2

سیطره آل‌بویه بر ری و به قدرت رسیدن وزیران دانشمندی همچون صاحب بن عَبّاد، موجب رواج فرهنگ شیعی در این شهر شد. کتابخانه مشهور صاحب، در این شهر آکنده از کتابهای کلامی، حدیثی و ادبی بود. شیخ صدوق، کتاب عیون الاخبار را برای صاحب بن عباد نوشت و به کتابخانه او هدیه کرد.
خاندان شیخ صدوق تا سالها بعد، از عالمان این دیار بوده‌اند. وجود افرادی چون محمد بن عبدالرحمن بن قِبِه رازی، شیخ جعفر دُورْیَسْتی۱ (طَرشتی)، محمد بن حَسّان رازی، عبدالله بن احمد رازی و بسیاری دیگر با این عنوان، نشان می‌دهد که عالمان شیعی در نسلهای متفاوت در این شهر می‌زیسته‌اند.
در کتاب فهرست مُنتَجب‌الدین، از نوادگان شیخ صدوق، بسیاری از دانشمندان و مؤلفان این شهر نام برده شده است. نام دهها دانشمند شیعی این حوزه را، با مراجعه به کتاب مفاخر ری نیز می‌توان یافت.۲
هجوم سلطان محمود غزنوی در سال 420 هجری، اگر چه موجب سقوط آل‌‌بویه در این شهر و خراب شدن مدارس و کتابخانه‌های شیعی گشت، ولی حوزه آموزشی و معرفتی شیعه در این شهر، همچنان پا برجا ماند و سالهای زیادی به ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

حوزه مصر

ارتباط مصریان با اهل بیت علیهم السلام پیشینه‌ای کهن دارد. درخواست مردم مصر برای حکمرانی محمد بن ابی‌بکر، فرزند‌خوانده امام على علیه السلام، بیانگر دوری گزیدن آنان از امویان و اشتیاق ایشان به نزدیکی به خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله است. اسماعیل، فرزند امام کاظم علیه السلام، نیز به مصر مهاجرت کرد و فرزندانش در آنجا ساکن شدند.
راويان ديگرى نيز در مصر مى‌زيسته و يا در آنجا حديث خوانده و گفته‌اند که

1.. دُورْيَست مِن قُرَى الرَّی (معجم البلدان، ج ۲، ص ۴۸۴).

2.. ر.ک: مجموعۀ آثار کنگرۀ بزرگداشت حضرت عبدالعظیم علیه السلام، ج ۱۷؛ حسن صادقی، مفاخر ری، ص ۲۸۶ ـ ۲۷۸. (نامهای محدثان اين دیار فهرست شده است).


تاريخ حديث شيعه 2
130

حدیث در مناطق مختلف طبرستان اشاره شده است.۱ پیدایش آل‌بویه از این منطقه نیز دليل ديگرى ‌بر رواج باورهای شیعی در این منطقه است.
عبدالجلیل قزوینی در کتاب النقض درباره مدرسه‌های شیعیان در این مناطق نوشته است:
اگر به تَعدید مدارس سادات مشغول شویم، در بلاد خراسان و حدود مازندران و شهرهای شام، از حلب تا حَرّان، و از بلاد عِراق چون قم و کاشان و آبه، که مدارس چند است؟ و کی بوده است؟ و اوقاف چند؟ طومارات کتب خواهد!۲

حوزه ری

در قرن چهارم و پنجم شیعیان ری، گروهی با‌نفوذ و رو به پیشرفت بوده‌اند، هر چند اکثریت مردم و عالمان این دیار سنی بودند.
در میان اصحاب امامان علیهم السلام از راویانی با وصفِ رازی یاد شده است.۳ برخی، از شهرهایی چون کوفه به این شهر مهاجرت کرده‌اند که یحیی بن عَلاء بَجَلی کوفی از این گروه است.۴
حضور حضرت عبدالعظیم حسنی در ری (قرن سوم) و مدفن آن بزرگوار، سبب ترویج فرهنگ شیعی در این شهر شد. خاندان ثقة الاسلام کلینی نیز از عالمان این دیار بودند. علی بن محمد رازی مشهور به عَلّان کلینی، استاد و دایی ثقة الاسلام کلینی است که کتابی با نام اخبار القائم نگاشته است. کلینی زاده کلین در نزدیکی شهر ری است که با عبارت «شَیخُ اصحابِنا بِالرَّي» توصيف شده است.
نزدیکی ری به قم موجب ارتباط بین عالمان این دو شهر بود. اگرچه مدرسه حدیثی قم بسیار مهم‌تر بود و بر حوزه حدیثی ری بیشتر تأثیر داشت، ولی آزادی عمل در ری، باعث شد برخی از تبعیدیان قم به این شهر هجرت کنند که سهل بن زیاد رازی از این گروه است. از این رو برخی از افراد محدثِ رى، به غلو متهم شدند‌ و برخی نیز با اين اتهام از قم به رى مهاجرت كردند.۵

1.. ر.ک: توحيد، ص ۳۸۱، خصال، ص ۱۶۵.

2.. ر.ک: تاریخ تشیع در ایران، ج ۱، ص ۳۸۰، به نقل از کتاب النقض، ص ۳۴.

3.. رجال نجاشی، ص ۱۰۹، ۱۲۶، ۲۲۸ و ... .

4.. همان، ص ۴۴۳.

5.. ر.ک: رجال ابن‌غضائری، ص ۱۲۵، ۹۷، ۷۹، ۶۶، ۵۱ و ۴۳.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77099
صفحه از 304
پرینت  ارسال به