157
تاريخ حديث شيعه 2

بسیاری در این شهر می‌زیستند. شیخ حر عاملی در کتابی با نام أملُ الآمِل فی علماء جبلْ عامل عالمان این دیار را معرفی کرده است. او می‌نویسد:
وَقَدْ سَمِعْتُ مِنْ بَعْضِ مَشایِخِنا أنه اجتَمَعَ في جنازةٍ في قریةٍ مِنْ قُریٰ جَبَلْ عامِلَ سبعونَ مجتهداً في عصرِ الشهیدِ وما قارَبَه۱.
گفتنی است شهرت فقهی حوزه جبل‌عامل بیش از شهرت حدیثی یا کلامی آن است.
درباره شهید اول پس از این سخن خواهیم گفت.

3. حوزه ایران و عراق

در این سده محدثان متوسطی در ایران و عراق نیز حضور داشته‌اند که در سلسله اجازات از آنان یاد شده است.

رخدادهای حدیثی

مهم‌ترین رویداد حدیثی این سده، تغییر مبانی نگرش به اعتبار روایات است. اگرچه این تغییر مبنا از سوی احمد بن طاووس ارائه شد، ولی پیگیری و نهادینه‌کردن این مبنا و جایگزینی آن به جای ملاک اعتبار حدیث در نزد قدما به همت مرحوم علامه حلّی (رحمه الله) صورت گرفت.
او در کتابهای فقهی خویش چهارگونه بودن اسناد احادیث و بی‌اعتباری حدیث ضعیف از منظر سندی را به کار گرفت و آن را در علم و روش درسی خویش در پرورش شاگردانش الگو ساخت.
تأثیر تفکر علامه بر نسلهای پس از خود انکارنکردنی است. شیوه و نگرش رجالی و حدیثی علامه در مبانی نسلهای پس از او نهادینه گشت و ملاک اعتبار قدمایی، فراموش شد. رویداد دیگر، گسترش گرایش کلام نقلی بود که به سبب تألیفات علامه حلّی در این دوران رخ داد. نگارش کتابهای نهج الحق و منهاج الکرامه، جامعه حدیثی اهل سنت را تکان داد. ابن‌تَیمیّه (م 728 ﻫ) که معاصر با علامه حلّی بود برای رفع این چالش، کتاب منهاج السُّنّة النبویّه را نگاشت. این کتاب که مهم‌ترین

1.. أمل الآمل، ج ۱، ص ۱۵؛ گفتنی است، حتی اگر این سخن را مبالغه‌آمیز بدانیم باز هم نشانگر حضور عالمان بسیار خواهد بود.


تاريخ حديث شيعه 2
156

حوزه‌های مهم حدیثی شیعی در قرن هشتم

1. حوزه حِلّه۱

مشهورترین و پررونق‌ترین حوزه شیعی در سده‌‌های هفتم تا نهم هجری، حوزه حدیثی حلّه است. این حوزه دانشمندان مشهور و معتبری را به جامعه شیعی هدیه کرده و نام خود را جاودانه ساخته است.
در بحث پیشین برخی از بزرگان این حوزه را معرفی کردیم. حضور افرادی چون ابن‌ادریس حلّی، محقق حلّی، علامه حلّی و فخر المحققین به این حوزه رنگ فقهی بخشید. محقق حلّی و علامه حلّی، دو شخصیت شاخص در فقه شیعی هستند.
مصون ماندن حلّه از حمله مغول که با درایت و تیزبینی پدر علامه حلّی و محقق حلّی صورت پذیرفت موجب رونق این شهر در سده هشتم شد. حلّه مرکز و پناهگاه عالمان و دانش‌پژوهان شیعه بود. با نظر به شاگردان علامه حلّی و نسخه‌برداران کتابهای او می‌توان حضور پرنشاط عالمان را در این شهر مشاهده کرد. بیشتر این عالمان از مناطق خراسان، اصفهان، طبرستان و سایر نواحی به حضور ایشان می‌رسیدند.۲

2. حوزه جبل‌عامل

حوزه جبل عامل، که یکی از حوزه کهن در این سده است، شاهد شکوفایی یکی از نوابغ بود که پس از شهادت به شهید اول شهره گشت. علاوه بر شهید اول عالمان

1.. با وجود دانشمندان و عالمان تأثیرگذاری چون ابن‌ادریس حلی، سید بن طاووس، علامه حلی و ابن‌فهد در این شهر، عنوان مدرسه و یا مکتب حلّه را برای این شهر مناسب ندانستیم؛ بنابراین، از آن با عنوان حوزۀ حدیثی حلّه یاد کردیم. علت این نام‌گذاری روشن است. اگرچه این حوزۀ حدیثی جایگاه عالمان و دانشمندان بزرگی بوده است، ولی از یک روش و معیار واحد پیروی ننموده است. سید بن طاووس و برادرش دارای دو سبک و مبنای متفاوت و حتی متضاد هستند. ابن‌ادریس حلّی شیوه‌ای خاص دارد. علامه حلّی نیز در مباحث رجالی از سبک احمد بن علی بن طاووس، پیروی می‌کند و در شیوۀ کلامی و حدیثی، راه و روشی مخصوص به خویش دارد. همۀ این افراد را نمی‌توان در مدرسه‌ای حدیثی با ویژگیهای خاص و مشخص جای داد؛ بنابراین، واژۀ حوزۀ حدیثی حلّه برای این شهر و گروه مناسب‌تر است.

2.. رسول جعفریان، تاریخ‌پژوه معاصر، با استفاده از نسخه‌های به جای مانده از کتابهای علامه حلّی، گزارشی از این افراد ارائه داده است. برای اطلاع بیشتر، ر.ک: تاریخ تشیع در ایران، ج ۲، ص ۶۷۶ ـ ۶۶۹.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78234
صفحه از 304
پرینت  ارسال به