177
تاريخ حديث شيعه 2

عوالی اللئالی (یا غوالی اللئالی) مجموعه‌ای حدیثی است که بیشتر به ابواب فقهی نظر دارد و کاربردی است. ابن أبی‌جمهور روایات خود را به صورت مرسل نقل کرده و تنها در مقدمه کتاب برخی از طرق و اسناد خود را به علامه حلی و شیخ طوسی برشمرده است، ولی ارتباط سند با متن را معلوم نکرده است.
برخی از متون موجود در کتاب از مصادر اهل سنّت نقل شده‌اند. برخى محدثان و فقیهان به این دو نکته انتقاد کرده‌اند. علامه مجلسی درباره کتاب عوالی نوشته است:
کتابُ عوالي اللئالي وإنْ کان مَشهوراً ومؤلِّفُه في الفضلِ معروفاً لکنَّه لم یُمَیَّزِ الْقِشْرَ مِن اللُبابِ وَأَدخَلَ أَخبارَ مُتُعَصَّبِی المُخالِفینَ بَینَ روایاتِ الأصحابِ فَلذا اقْتصَرْنا منه علی نقْلِ بعضِها۱.
كتاب عوالی اللئالی با وجود شهرت خود و نویسنده‌اش، احادیث سره را انتخاب نكرده و روایات مخالفان تندرو را در میان روایات اصحاب امامیه آورده است؛ بنابراین، از این كتاب كمتر حدیث نقل مى‌‌كنیم.
صاحب وسائل این کتاب را معتبر ندانسته و از آن نقل نکرده است.۲ صاحب حدائق نیز گفته است:
و ما علیه کتابُ المذکور من نسبة صاحبه إلی التساهل في نقل الأخبار وخلط غَثِِّها بِسَمینِها وصحیحها بسقیمها۳صاحب كتاب مذكور در نقل اخبار متساهل بوده و احادیث ضعیف را در كنار روایات قوی و متون صحیح را همراه با گزارشهاى ناصحیح در كتاب با هم آورده است.
اصولیان نیز سخن صاحب حدائق را تأیید کرده‌اند،۴ اما برخی همانند محدث جزائری، محدث نوری و آیة الله مرعشی مؤلف و کتاب را تأیید کرده و در موافقت با آن سخن گفته‌اند.۵
اگرچه اعتراض به صاحب حدائق نسبتاً گسترده است، ولی به جهت کاربردی بودن روایاتی که در کتاب است گاه اصولیان و کسانی که تفکر اخباری ندارند، به این

1.. بحار الأنوار، ج ۱، ص ۳۱.

2.. وسائل الشیعه، ج ۳۰، ص ۱۶۰.

3.. حدائق الناضره، ج ۱، ص ۹۹.

4.. فوائد الأصول، ج ۲، ص ۱۱۶؛ فوائد الأصول، ج ۳، ص ۳۸۹؛ أصول الفقه، ج ۲، ص ۲۱۹.

5.. رجوع شود به: دائرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل ابن أبی‌جمهور؛ عوالی اللئالی، مقدمۀ آیة الله مرعشی.


تاريخ حديث شيعه 2
176

حکومت صفوی در جذب نخبگان همت داشت، نه دانش‌آموختگان معمولی و متوسط؛ در نتیجه افراد مهاجر به طور معمول از اشخاص ویژه محسوب می‌شدند.۱

حدیث‌نگاران مشهور قرن نهم

با وجود دعوت حاکمان صفوی و مهاجرت عالمان شیعی و رونق گرفتن حوزه‌های فقه و حدیث شیعه در ایران میراث ماندگار حدیثی در قرن نهم، حاصل تلاش عالمانی چون شهید ثانی است. با آنکه عالمان شیعی‌مذهب از نقاط مختلف به ایران آمده بودند، مشهورترین محدثان و ماندگارترین نگارشها مربوط به حوزه ایران، جبل‌عامل و عراق است. ابن أبی‌جمهور أَحسائی، زین‌الدین بن علی جبعی عاملی، مشهور به شهید ثانی، حسن بن زین‌الدین عاملی، پسر شهید ثانی و حسین بن عبدالصمد حارثی، پدر شیخ بهایی از عالمان حدیث و نگارندگان متون حدیث و علوم حدیث در این دوره هستند.
اکنون به معرفی این عالمان و آثار ایشان می‌پردازیم.

1. ابن أبی‌جمهور أَحسائی

نام او محمد بن زین‌الدین و متولد منطقه اَحساء (در شرق كشور عربستان) است. او در احساء و عراق و حجاز دانش آموخته است. اساتید و شاگردان، به استثنای محقق کرکی، او چندان شهره نیستند. او را عارف، متکلم، فقیه و محدث دانسته‌اند. بر اَحسائی به سبب گرایش به تصوف و کوتاهی در نقل حدیث، خرده گرفته‌اند.
آثار حدیثی او نسبتاً فراوان است، ولی شهرت او به سبب نگارش کتاب عوالی اللئالی است که مهم‌ترین کتاب او شمرده می‌شود.۲

1.. شخصیت استثنا در این مجموعه، شهید ثانی (م ۹۶۶ ﻫ) است. او با وجود تبحّر در علوم مختلف، به ویژه فقه و حدیث و درایه، در منطقۀ شام ماند و به تبلیغ مبانی شیعی ادامه داد و در نهایت به شهادت رسید. پیشگامی او در برخی از عرصه‌های علوم پیرامونی حدیث روشن است. علت ماندگاری او در سرزمین اجدادی و نیامدن به ایران محتاج دقت و تأمل بیشتر است. فرزند او نيز به عراق رفت، ولى در ايران حضور نداشت.

2.. برای آگاهی بیشتر رجوع شود به: دائرة المعارف بزرگ اسلامی، مدخل ابن أبی‌جمهور؛ تاریخ حدیث شیعه در قرن ۸، ۹ و ۱۰، ص ۵۰.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77136
صفحه از 304
پرینت  ارسال به