کتاب استدلال میکنند.
برخی روایات مهم مانند «الناس مسلّطون علی أموالهم» (مردم مالک اموال خویشاند)و یا مرفوعه زراره در جمع بین اخبار متعارض، از جمله احادیثی هستند که تنها از طریق کتاب عوالی اللئالى به مصادر فقهی و حدیثی متأخر راه یافتهاند. ۱
به نظر میرسد با وجود آنکه دانشمندان شیعی به برخی از روایات اختصاصی کتاب عوالی اللئالی به شدت نیاز داشتهاند، ولی ضعفهای موجود در کتاب و یا مؤلف آن (همانند اتهام غلوّ و یا صوفیگری) موجب گشته که اعتماد کلی آنان به کتاب کاهش یابد و عالمان شیعی از آن استفاده و به آن استناد نکنند.
2. شهید ثانی
سرآمد نویسندگان شیعه در این دوره و نخستین دانشمند شیعی است که در علم درایة الحدیث (مصطلحات الحدیث) کتاب نوشته است. ایشان با وجود عمر نسبتاً کوتاه، (965 ـ 911 ﻫ) در تمامی زمینههای علوم اسلامی صاحب نظر بوده است. فقه، تفسیر، علوم عقلی، هندسه، هیئت، ادبیات، حدیث، کلام، تاریخ و ... او را به دانشمندی جامع در علوم اسلامی تبدیل کرده است.
شهید ثانى در جبلعامل لبنان متولد شد و تحصیلات خود را در این منطقه آغاز کرد. در شام و مصر افزون بر عالمان شیعی، از استادان اهل سنّت نیز استفاده نمود.
علاوه بر نگارشهای مهم فقهی همانند مسالک الأفهام و شرح لمعه، نگاشتههای حدیثی ایشان نیز مورد استقبال قرار گرفته است.۲
کتاب البدایة فی علم الدرایه و کتاب الرعایة فی علم الدرایه مهمترین کتابهای درایهای او هستند که بر نگارشهای بعدی در علم درایه تأثیر زیادی گذاشتهاند. شهید ثانی کتاب دیگری با نام غنیة القاصدین فی اصطلاحات المحدثین دارد. الرعایة فی علم الدرایه اگرچه جزء نخستین نگاشتههای شیعی در این علم است، ولی از قوام و استحکام خاصی برخوردار است؛ زیرا از تمامی نوشتههای اهل سنت در این موضوع استفاده کرده و فواید آنها را جمعآوری نموده است.