179
تاريخ حديث شيعه 2

کتابهای الأربعون حدیثاً فی الفضائل و شرح حدیث الدنیا مزرعة الأخرة نیز نگارش حدیثی و فقه الحدیثی شهید ثانی است.
کتاب منیة المرید فی آداب المفید والمستفید مشهورترین کتاب اخلاقی ـ حدیثی شهید ثانى است که در آن، آداب و وظایف معلم و دانشجو را با بهره‌گیری از قرآن و حدیث بیان کرده است. دانشمندان و عالمان شیعی بر خواندن و تدریس این کتاب اصرار داشته‌اند و آن را چندین و چند بار مطالعه می‌کرده‌اند.۱ بر هر دانشجوی علاقه‌مند به هر رشته از علوم لازم است که این کتاب را بخواند.۲
کتابهای دیگر شهید ثانی همچون کشف الریبه، حقائق الإیمان و مُسَکّن الفوائد نیز رنگ حدیثی دارند. کشف الریبه فی أحکام الغیبه یکی از زیباترین نگارشهای اخلاقی، فقهی از منظر قرآن و حدیث است. شهید ثانی کتابی با نام الإجازات نیز نوشته است که جایگاه ایشان را در سلسله اسناد شیعی و طبقات محدثان مشخص می‌کند.
شهید ثانی در سال 965 هجری در پی کینه‌توزی برخی از متعصّبان اهل سنّت در شهر مکه دستگیر و به اسلامبول، مرکز خلافت عثمانی، منتقل شد و در آنجا به شهادت رسید.
او پیش از دستگیری، مشغول به نگارش کتاب مسالک الأفهام بود. کتاب منیة المرید را نیز در سال قبل از آن به پایان رسانده بود.۳

3. حسین بن عبدالصمد حارثی (984 ـ 918 ﻫ)

از عالمان حدیث‌پژوه جبل‌عامل، معاصر شهید ثانی و شاگرد اوست. وی پدر شیخ بهایی دانشمند پرآوازه سده دهم و یازدهم شیعه است آگاهی او از فقه، ادب، تاریخ، لغت و حدیث را ستوده‌اند. او یکی از آغازگران پژوهش حدیثی در ایران شمرده می‌شود.

1.. مقدمۀ منیة المرید، ص ۵۵، به نقل از میرزای شیرازی، سید محسن امین عاملی، مامقانی و ... .

2.. علی‌اصغر حکمت توصیف این کتاب را از یکی از دانشمندان غربی شنیده و به خواندن آن راغب شده است. مقدمۀ منیة المرید، ص ۵۶.

3.. مقدمۀ منیة المرید، ص ۱۵؛ تحقیق، تصحیح و مقدمۀ رضا مختاری این کتاب را خواندنی‌تر کرده است.


تاريخ حديث شيعه 2
178

کتاب استدلال می‌کنند.
برخی روایات مهم مانند «الناس مسلّطون علی أموالهم» (مردم مالک اموال خویش‌اند)و یا مرفوعه زراره در جمع بین اخبار متعارض، از جمله احادیثی هستند که تنها از طریق کتاب عوالی اللئالى به مصادر فقهی و حدیثی متأخر راه یافته‌اند. ۱
به نظر می‌رسد با وجود آنکه دانشمندان شیعی به برخی از روایات اختصاصی کتاب عوالی اللئالی به شدت نیاز داشته‌اند، ولی ضعفهای موجود در کتاب و یا مؤلف آن (همانند اتهام غلوّ و یا صوفیگری) موجب گشته که اعتماد کلی آنان به کتاب کاهش یابد و عالمان شیعی از آن استفاده و به آن استناد نکنند.

2. شهید ثانی

سرآمد نویسندگان شیعه در این دوره و نخستین دانشمند شیعی است که در علم درایة الحدیث (مصطلحات الحدیث) کتاب نوشته است. ایشان با وجود عمر نسبتاً کوتاه، (965 ـ 911 ﻫ) در تمامی زمینه‌های علوم اسلامی صاحب نظر بوده است. فقه، تفسیر، علوم عقلی، هندسه، هیئت، ادبیات، حدیث، کلام، تاریخ و ... او را به دانشمندی جامع در علوم اسلامی تبدیل کرده است.
شهید ثانى در جبل‌عامل لبنان متولد شد و تحصیلات خود را در این منطقه آغاز کرد. در شام و مصر افزون بر عالمان شیعی، از استادان اهل سنّت نیز استفاده نمود.
علاوه بر نگارشهای مهم فقهی همانند مسالک الأفهام و شرح لمعه، نگاشته‌های حدیثی ایشان نیز مورد استقبال قرار گرفته است.۲
کتاب البدایة فی علم الدرایه و کتاب الرعایة فی علم الدرایه مهم‌ترین کتابهای درایه‌ای او هستند که بر نگارشهای بعدی در علم درایه تأثیر زیادی گذاشته‌اند. شهید ثانی کتاب دیگری با نام غنیة القاصدین فی اصطلاحات المحدثین دارد. الرعایة فی علم الدرایه اگرچه جزء نخستین نگاشته‌های شیعی در این علم است، ولی از قوام و استحکام خاصی برخوردار است؛ زیرا از تمامی نوشته‌های اهل سنت در این موضوع استفاده کرده و فواید آنها را جمع‌آوری نموده است.

1.. نک: عوالي اللئالی، ج ۱، ص ۲۲۲ و ج ۴ صفحه ۱۳۳.

2.. برای اطلاع از زندگی شهید ثانی، ر.ک: مقدمۀ کتاب منیة المرید به قلم رضا مختاری.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78165
صفحه از 304
پرینت  ارسال به