191
تاريخ حديث شيعه 2

با وجود آنكه ملاصدرا (م 1050 ﻫ) در فلسفه و علوم عقلی شهره است، ولی او را باید یکی از اولین شارحان حدیث شمرد. نگاه دقیق او به روایات اعتقادی موجب شد که نگاه نقلی و تعبدی صرف به متون تغییر کند و آیات و روایات چونان متون برهانی و همسان با احکام عقلی جلوه کند. اگرچه شرح ملاصدرا بسیار ناقص است و تنها پانصد حدیث اول کتاب کافی را دربرمی‌گیرد، ولی به جهت آنکه این مضمون مربوط به کتاب عقل و کتاب توحید است اهمیت بسیاری دارد. به گفته علامه شعرانی، این شرح تأثیری بسیار ژرف بر شروح پس از خود گذاشته و آنها را نیز متحول ساخته است.۱
علامه محمدتقی مجلسی (م 1070 ﻫ) نیز دو شرح بر کتاب من لا یحضره الفقیه نوشته است؛ روضة المتقین به زبان عربی و لوامع صاحبقرانی به زبان فارسی. لوامع صاحبقرانی جزء نخستین شروح درازدامن فارسی بر کتب حدیثی شیعه است. ایشان دو شرح فارسی و عربی بر صحیفه سجادیه هم نگاشته است.
ملا خلیل قزوینی (م 1089 ﻫ) دو شرح فارسی و عربی مفصّل بر کتاب کافی دارد. هر چهار کتاب، به ویژه شروح فارسی کتاب کافی و من لا یحضره الفقیه، به درخواست شاه عباس دوم انجام گرفته است.۲ علامه مجلسی نیز دو شرح بر دو کتاب از کتب اربعه دارد و کتاب مرآة العقول را در شرح کتاب کافی و کتاب ملاذ الأخیار را در شرح کتاب تهذیب الأحکام نوشته است.
ملا صالح مازندرانی بر اصول و روضه کافی شرح نوشت و رفیع‌الدین نائینی بر آن کتاب حاشیه نگاشت که با نام «الحاشیة علی أصول الکافي» به چاپ رسیده است.
سید نعمت‌الله جزائری (م 1112 ﻫ) دو کتاب در شرح تهذیب الأحکام و یک کتاب در شرح استبصار با نام الأسرار فی شرح الاستبصار نوشته است. او همچنین کتاب توحید و عیون الأخبار شیخ صدوق را نیز شرح كرده است. شرح کتاب التوحید با نام « نور البراهین أو أنیس الوحید فی شرح التوحید» به چاپ رسیده است.

1.. شرح ملا صالح مازندرانی، ج ۵، ص ۱۶۹؛ رضا استادی، «ده نکته دربارۀ شرح اصول کافی ملاصدرا»، مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۱۳.

2.. عباس‌نامه، ص ۱۸۴ و ۱۸۵.


تاريخ حديث شيعه 2
190

پس از علامه مجلسی، مرحوم شیخ عبدالله بحرانی با نگارش کتاب عوالم العلوم سعی کرد تا کاری بزرگ‌تر و وسیع‌تر از بحار الأنوار را سامان دهد، ولی مزایای فراوان کتاب بحار الأنوار و شهرت علامه مجلسی موجب گمنامی کتاب عوالم العلوم گشته است. این کتابها در درس جوامع حدیثی شیعه به تفصیل بررسی می‌شود؛ بنابراین، در این بحث به این مختصر بسنده می‌کنیم.۱

شرح‌نویسی و فقه الحدیث

تا پیش از این دوران، شرح‌نویسی بر احادیث چندان گسترش نداشت. فقیهان در لا به لای مباحث فقهی به شرح احادیث فقهی می‌پرداختند، ولی سایر احادیث، همچون احادیث اعتقادی، که گاه بسیار مهم‌تر و دقیق‌تر از روایات فقهی بودند در حاشیه به سر می‌بردند؛ حتی مهم‌ترین کتاب حدیثی شیعه، یعنی کتاب کافی تا آن دوران شرح پسندیده‌ای نداشت. مرحوم میرداماد در مقدمه کتاب کافی ضمن مدح و ستایش ثقة الإسلام کلینی و کتاب کافی نوشته است:
در مدت هفتصد سالی که از تألیف کتاب کافی گذشته است کسی از عالمان به شرح احادیث و حل مشکلات آن نپرداخته است. امّا در روزگار ما بیش از سی شرح و حاشیه بر کتاب کافی نوشته شده است و این تعداد نشانگر اهمیت دادن عالمان شیعه به این شیوه است۲.
یکی از کهن‌ترین شروح صحیفه سجادیه، شرح مرحوم شیخ بهایی (م 1030 ﻫ) بر این کتاب است. اگرچه تنها یک قسمت از این نوشته با نام الحدیقة الهلالیه، در شرح دعای امام سجاد علیه السلام به هنگام رؤیت هلال، در دست است، ولی این کتاب مختصر نشانگر دقت و تیزبینی شیخ بهایی در موضوعات حدیثی، نجومی و پیروی از معیارهای صحیح و علمی در شرح حدیث و فقه الحدیث است.

1.. برای آگاهی بیشتر از کتاب بحار الأنوار، ر.ک: آشنایی با بحار الأنوار نوشتۀ احمد عابدی، مقدمۀ معجم ألفاظ بحار الأنوار، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، جوامع حدیثی شیعه، هادی حجت، تاریخ حدیث در قرن دهم و یازدهم، نوشتۀ الیاس پوراکبر، مدخل بحار الأنوار در دانش‌نامۀ جهان اسلام و ... .

2.. الرواشح السماویه، ص ۴؛ مقایسۀ این سخن با تعداد شروح کتاب بخاری که نزدیک به چهارصد عنوان است عجيب و عبرت آموز است.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77191
صفحه از 304
پرینت  ارسال به