21
تاريخ حديث شيعه 2

چند کتاب با عنوان تاریخ حدیث شیعه، ولی ناظر به سده‌های متفاوت، به وسیله پژوهشکده علوم و معارف حدیث (دار الحدیث) منتشر شده است که منبع بسیار خوبی برای گسترده‌تر در برخی از مباحث این کتاب‌اند.
گفتنی است که در مقدمه بسیاری از کتاب‌های حدیث، محققان و تصحیح کنندگان آنها، صفحاتی را به شرح زندگی مؤلف و توضیح درباره آن کتاب، اختصاص داده‌اند.
برنامه نرم‌افزاری «جامع‌الأحادیث» (نور 2) نیز در بخش کتاب‌شناسی خود، اطلاعات با ارزشی در باره کتاب‌های حدیثی‌ای که منبع بحار الأنوار به شمار می‌آیند، گرد آورده است.
بمنّه و کرمه
سید محمد کاظم طباطبایی
بهمن 1389


تاريخ حديث شيعه 2
20

آگاهی از مجموعه پُر برگ و بارِ تلاش‌های حدیثی عالمان شیعی و نگاشته‌های آنان، نیاز به فرصتی بیش از این مجال و حوصله‌ای فراتر از حوصله مخاطبان این نگاشته دارد. از این رو در این نوشته به اختصار به مباحث مربوط به تاریخ حدیث شیعه در دوره غیبت، اشاره و نگاشته‌های گوناگون آن عصر را به ایجاز، معرفی کرده‌ایم.

تقدیر و تشکر

این اثر، همانند جلد نخست آن، با پیگیری عزیزان مرکز آموزش‌های الکترونیک در دانشکده علوم حدیث پدید آمده است. همراهی و تلاش آقایان سید حمید حسینی و مهدی کمانی را در پدیدآوری اولیه اثر ارج می‌نهم.
همچنین از تمام عزیزانی که در مراحل پسین کار، انتشار این اثر را پیگیری کرده‌اند، به‌ویژه از دوست گرامی و دانشمندم حجة الاسلام و المسلمین عبد الهادی مسعودی، معاون پژوهشی دانشکده علوم حدیث سپاس‌گزارم.
موسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث، نقشی پویا و قابل ستایش در تدوین این اثر و سایر مطالعات حدیثی در روزگار معاصر داشته است. امید که مؤسس محترم آن، حضرت آیة الله ری‌شهری، جزا و تقدیر خویش را از صاحبان اصلی حدیث و ولی‌نعمتان ما، به‌ویژه امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ، به نیکوترین وجه، دریافت کند.
همراهی همسر و فرزندانم در پیشبرد فعالیت‌های حدیثی و آموزش و نگارش این اثر، جایگاهی اساسی دارد و بدون یاری آنان به انجام رساندن این کار و دیگر کارهای پژوهشی این بنده میسّر نبود. خداوند متعال به آنان جزای خیر دهد.

نکته

برای آگاهی بیشتر از زندگی شخصی و علمی و آثار محدّثان شیعه، می‌توان به کتاب‌های سرگذشت‌نامه‌نویسی (رجال و تراجم)، مراجعه کرد که به گونه معمول، بر اساس نام اشخاص، مرتب شده‌اند، کتاب‌هایی مانند رجال النجاشی، رجال الشیخ الطوسی، از پیشینیان و أعیان الشیعة تألیف سید محسن امین و روضات الجنات نوشته خوانساری از پسینیان.
درباره کتاب‌ها و نگاشته‌های عالمان، نیز می‌توان به کتاب الذریعة نگاشته مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی مراجعه نمود که ترتیب آن بر اساس نام کتاب‌هاست.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78231
صفحه از 304
پرینت  ارسال به