269
تاريخ حديث شيعه 2

1. مستدرک الوسائل (به همراه خاتمه‌ای درازدامن در کتاب‌شناسی و مباحث رجالی)؛
2. الصحیفة الثانیة العَلَویّه؛
3. الصحیفة الرابعة السَجادیّه؛
4. النجم الثاقب فی أحوال الإمام الغائب؛
5. فصل الخطاب.
کتاب مستدرک الوسائل در تکمیل کتاب وسائل الشیعه، تألیف شیخ حرّ عاملی‌، نگارش یافته است و ابواب و عناوینی مشابه آن دارد. او در صدد آن بوده است تا احادیثی را که در وسائل الشیعه به آنها توجه نشده است با عنوان‌دهی منظم، مطابق با وسائل الشیعه سامان دهد. همچنین روایاتی که در وسائل الشیعه موجود است، ولی در ابواب دیگر نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، در ابواب جدید جای دهد.
عنوان‌بندی روایات، بر اساس کتاب وسائل الشیعه، استفاده از این کتاب (مستدرک الوسائل) را آسان ساخته است. اما مجتهدان به اين کتاب به عنوان مصدر اجتهاد، توجه چندانی نکرده‌اند؛ زیرا احادیث و کتابهای معتبر در وسائل الشیعه مورد توجه بوده‌اند در حالی که مصادر کتاب مستدرک الوسائل معمولاً ضعیف و غیرمعتبر هستند.
برخی از مجتهدان همانند‌ آخوند خراسانی و شیخ آقابزرگ تهرانی، مراجعه به کتاب مستدرک را لازم شمرده‌اند‌،۱ ولی بسیاری از مجتهدان از آن کتاب به عنوان منبع استنباط استفاده نمی‌کنند. امام خمینی (رحمة الله علیه) با استدلال به ضعف روایات و همچنین ضعیف بودن مصادر آن مراجعه به آن کتاب و استنباط از آن را مفید نمی‌شمارد.۲
مباحث پایانی کتاب مستدرک الوسائل، مجموعه‌ای بزرگ از موضوعات کتاب‌شناسی، رجال و امور پیرامونی حدیث است. ۳ جلد اول از این مجموعه، مباحث کتاب‌شناسی مفیدی ‌دارد.

1.. الذریعه، ج ۲، ص ۱۱۰ و ۱۱۱.

2.. أنوار الهدایه، ج ۱، ص ۲۴۴.

3.اصل کتاب در هیجده جلد و خاتمۀ آن در دوازده جلد چاپ شده است.


تاريخ حديث شيعه 2
268

قرآنی و حدیثی پدید‌ آید، لازم است که از معرفت الهی پیروی شود و معارف بشری به کناری نهاده شوند. تأویل متون وحیانی با استناد به معارف بشری، تمام و خالص نیست و ... .
بیشترین اعتراض این مکتب به سوی فلسفه، به عنوان علم یونانی، و عرفان، به عنوان علمی با خاستگاه هندی، نشانه رفته است. اعتراض فراوان نسبت به فیلسوفان، به ویژه ملاصدرا، و نقد تفکر عقل‌گرا در این حوزه مشهود است.۱
شیوه علمی و عملی مکتب تفکیک در معارضه با شیوه عالمانی همچون علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) است که تنافی معارف سه‌گانه را نمی‌پذیرند و شیوه‌ای خاص در جمع بین معارف دارند.

آشنایی با برخی از پژوهشگران حدیثی این دوره و آثار آنان

حدیث‌پژوهی در قرن چهاردهم، رشد محسوسی داشته است. پژوهشهای حدیثی این دوره، تنها به محدثان و کسانی که به طور خاص به حدیث و علوم حدیثی اشتغال دارند، محدود نمی‌شود. بسیاری از پژوهشهای حدیثی به دست فقیهان، اصولیان، فیلسوفان و اهل کلام نوشته شده است؛ از این رو، شمار افراد در این دوران نسبتاً افزون است. در اینجا ما تنها به گزارشی اجمالی از این دوران می‌پردازیم.

میرزا حسین نوری (م 1320 ﻫ)

در سال 1254 در شهرستان نور مازندران متولد شد. تحصیلات خود را در تهران آغاز کرد و در عراق ادامه داد. حوزه اصلی تخصص او حدیث و علوم حدیثی بود. حافظه نیرومند همراه با مطالعه و پشتکار بسیار، سبب موفقیت او در این زمینه گشت.
شمار نگاشته‌های او نزدیک به چهل عنوان است. مشهورترین تألیفات او عبارت‌اند از:

1.. برای آشنایی بیشتر، ر.ک: کتابهای مکتب تفکیک، اجتهاد و تقلید در فلسفه، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، هر سه به قلم استاد محمدرضا حکیمی. نقد این تفکر نیز در کتاب رؤیای خلوص به قلم آقای سید حسن اسلامی در دست است. گزارش اجمالی این کتاب در مجلۀ علوم حدیث، شمارۀ ۳۳ آمده است. آقای محمد اسفندیاری در کتاب راه خورشیدی به بیان معیارها و مبانی مکتب تفکیک پرداخته و آنها را تدوین کرده است.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77183
صفحه از 304
پرینت  ارسال به