271
تاريخ حديث شيعه 2

نوری و یار و همکار استاد در پژوهشهای حدیثی آخر عمر او بوده است. احترام او به استاد خویش در نوشته‌هایش فراوان دیده می‌شود.
ذوق نگارش همراه با اخلاص فراوان او، کارهای مبارکی پدید آورده و نام او را جاودان ساخته است. کتاب مفاتیح الجنان گزیده‌ای دقیق، منطقی و منظم از تمامی کتابهای دعای نسلهای پیشین است. شهرت این کتاب، مؤلف آن را نیز مشهور خاص و عام ساخته است.
کتابهای منتهی الآمال در تاریخ و سیره چهارده معصوم علیهم السلام، نفس المهموم در مقتل حضرت امام حسین علیه السلام، بیت الأحزان درباره زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از جمله کتابهای تاریخی ایشان است.
مهم‌ترین کتاب حدیثی مرحوم محدث قمی، کتاب ارجمند سفینة البحار است که تدوین فهرست موضوعی بحار الأنوار همراه با اشاره به مهم‌ترین روایات هر عنوان و مشخص کردن جایگاه عنوان در کتاب بحار الأنوار است.
این مجموعه که به صورت الفبایی ریشه کلمات تدوین یافته است یکی از ابداعات مرحوم محدّث قمی و کاربردی‌ترین اثر در زمان نگارش بوده است.
مطالعه و فیش‌برداری بحار الأنوار در مدت بیست سال انجام شده است. اضافات محدث قمی بر کتاب بحار الأنوار، این مجموعه را تبدیل به گنجینه‌ای از علوم و فنون نموده است. چاپ اول کتاب در دو جلد و چاپ جدید آن در هشت جلد منتشر شده است.۱

علامه سید محسن امین عاملی (1371 ﻫ/ 1331 ﻫ.ش)

در سال 1284 قمری در جبل عامل به دنیا آمد. تحصیلات خود را در لبنان و نجف به پایان برد و برای ارشاد مردم به سوریه و لبنان بازگشت. مشهورترین اثر او دایرة المعارف بزرگ أعیان الشیعه است که بزرگان، دانشمندان و شایستگان شیعی را یاد کرده است.
کتاب دیگر او با نام البحر الزخّار في شرح أحادیث الأئمة الأطهار، از منظر حدیثی بسیار مهم و تأثیرگذار است. او در این کتاب با استفاده از قواعد مقبول فقه الحدیثی

1.. برای آشنایی بیشتر ر.ک: نُقباء البشر، ج ۳، ص ۱۰۰۰ ـ ۹۹۸؛ مفاخر اسلام، ج ۱، ص ۱۷۰ ـ ۱۶۹.


تاريخ حديث شيعه 2
270

گفتنی است شیوه مرحوم محدّث نوری در اعتماد بر اخبار و گزارشهای ضعیف در مباحث کتاب‌شناسی و توثیق مصادر نیز بروز دارد؛ بنابراین، شایسته است با دیدی نقادانه بررسی شود. کتاب فصل الخطاب، پُر سر و صداترین کتاب محدث نوری است. این کتاب دربردارنده مجموعه‌ای از متون ضعیف و بی‌اعتبار شیعه و سنی است که می‌توان از آن تحریف قرآن را برداشت نمود. جمع‌آوری این گزارشهای بی‌اعتبار، دستاویزی برای مخالفان تشیع برای حمله به باورهای شیعی شد. گفته شده است که محدث نوری پس از انتشار کتاب، از نگاشتن آن اظهار نارضایتی کرده و تحریف قرآن را ناصحیح شمرده است.۱

شیخ عبدالله مامقانی (م 1351 ﻫ)

او در سال 1290 در نجف در خانواده‌ای عالم‌زاده به دنیا آمد و در آنجا تحصیل و تدریس نمود.
بیشتر نگاشته‌های او فقهی و اصولی است. مهم‌ترین کتابهای مرتبط با حدیث ایشان عبارت از تنقیح المقال في علم الرجال و مقباس الهدایة في علم الدرایه است.
کتاب مقباس الهدایه گسترده‌ترین نگارش شیعی در باب مصطلحات حدیث است. مؤلف در این مجموعه، که با مستدرک آن در هفت جلد منتشر شده است، تمامی اصطلاحات موجود در علوم حدیث را بررسی کرده و نظر اجتهادی خویش را بیان نموده است.
تنقیح المقال نیز یکی از نگارشهای گسترده در علم رجال و تراجم (سرگذشت‌نامه) است.
کتاب قاموس الرجال، تألیف علامه محمدتقی شوشتری، حاشیه‌ای انتقادی و تکمیلی بر این کتاب است.

شیخ عباس قمی (1359 ﻫ/ 1319ﻫ.ش)

شیخ عباس قمی در حدود سال 1294 قمری در قم متولد شد. او تحصیلات خود را در قم و نجف به انجام رسانده است. محدث قمی شاگرد خاص مرحوم محدث

1.. برای آشنایی بیشتر، ر.ک: کتابهایی در موضوع تحریف‌ناپذیری قرآن که افرادی چون آیت الله معرفت، سید علی میلانی، رسول جعفریان و فتح‌الله نجارزادگان نوشته‌اند.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 77134
صفحه از 304
پرینت  ارسال به