43
تاريخ حديث شيعه 2

راویان حدیث نقش اساسی دارند. ظاهراً نویسندگان این دو کتاب، افزون بر یادکرد نگاشته‌های شیعه، هدف رجالی تعدیل و تضعیف راویان را نیز پیش رو داشته‌اند. رجال ابن‌غضائری نیز از جمله کتابهای مهم و تأثیرگذار است که در این دوران نگاشته شده و تا قرنها مورد استفاده عالمان بوده و سپس ناپدید شده است. این کتاب به صورت بازیابی‌شده از کتابهای رجالی دیگر چاپ شده است.۱ ثقة الاسلام کلینی نیز کتابی با نام رجال داشته است که به دست ما نرسیده است.۲ شیخ صدوق نیز مجموعه‌ای رجالی به نام المصابیح (در 15 جزء) داشته است.۳ همچنین دو کتاب المصابیح و الزیادات علی ابی‌العباس بن سعید فی رجال جعفر بن محمد نگاشته احمد بن علی بن العباس بن نوح سیرافی استاد نجاشی۴ از جمله این نگارشها هستند.

14. فهرست

موضوع فهرست‌نگاری کتابها و رساله‌های حدیثی و معرفی بزرگان شیعه، از جمله مباحثی بود که در این سالها انديشمندان به آن توجه کردند. ریشه این توجه را باید در هجوم فرهنگی مخالفان به شیعیان دید. چنانچه گذشت، فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی این دوران به سود شیعیان بود و آنان فرصت یافتند تا باورهای خود را آزادانه ابراز كرده و از آنها، به شیوه‌ای درست، منطقی و عقل‌مدارانه دفاع کنند. مخالفان که در گذشته همواره از فشارهای سیاسی و حکومتی برای سرکوب شیعه سود می‌جستند، با ایجاد شبهات فرهنگی، سعی در مقابله با شیعیان داشتند. هرچند که آنان در گذشته، به خاطر بهره‌مندی از قدرت سیاسی نیاز چندانی به برخورد فرهنگی و علمی نمی‌دیدند، اما در این دوران به ناچار، به هجمه‌های فرهنگی روی آوردند. یکی از اشکالاتی که مخالفان بر شیعیان وارد می‌کردند آن بود که شیعیان گروهی بی‌‌ریشه‌اند و پیشینه‌ای ندارند. در پاسخ‌گویی به این شبهه، شیخ مفید، سردمدار دفاع از ارکان تشیع، به شاگردان خود توصیه نمود که نگاشته‌های

1.. ر.ک: رجال ابن غضائری، تصحیح محمد رضا حسینی جلالی.

2.. رجال نجاشی، ص ۳۷۷.

3.. همان، ص ۳۹۰.

4.. همان، ص ۸۶، ش ۲۰۹.


تاريخ حديث شيعه 2
42

نقد حدیث در کتابهای مختلف شیخ مفید به شیوه منطقی و صحیح به چشم می‌خورد. رساله تصحیح الاعتقاد، که به تبیین و تصحیح معارف حدیثی و نقد نظرات شیخ صدوق پرداخته است، کهن‌ترین نمونه نقد صحیح حدیث است.
سید مرتضی در کتاب امالی خود به مواردی از تبیین و تأویل حدیث دست یازیده و نمونه‌ای جالب و خواندنی ارائه کرده است. سید رضی نیز در کتاب المجازات النبویه، نمایی زیبا از سخنان پیامبر صلی الله علیه و آله ارائه نموده است.
در این میان مهم‌ترین کتابی که به اختلاف حدیث و راههای جمع میان احادیث به ظاهر متفاوت، پرداخته کتاب الاستبصار فیما اختلف من الأَخبار شیخ طوسی (رحمه الله) است.
این مؤلف و فقیه گرانمایه، ابتدا کتاب تهذیب الاحکام را به شیوه شرح حدیثی کتاب المقنعه شیخ مفید نوشت. اهتمام او در این شرح، نقل اخبار متنافی و جمع میان آنها بود.
کتاب استبصار، گزیده کتاب تهذیب الاحکام است و تنها به اخبار اختلافی نظر دارد. این کتاب، تنها در بردارنده روایات فقهی است. از این رو در جمع اخبار مختلف، از روش فقهی سود جسته است.
در این زمینه کتابهای دیگری نیز نگاشته شده است که در گذر زمان مفقود شده‌اند. دو کتاب جواب المسائل فی اختلاف الأخبار و المزورین عن معانی الاخبار۱ از شیخ مفید از جمله این آثار هستند.

13. رجال

علم رجال در میان علوم پیرامونی حدیث، پیشینه‌دارترین آنها است، با این حال قدیمی‌ترین کتابهای رجالی که امروزه در دسترس ما هستند، از یادگارهای این دو سده‌اند و نگاشته‌های پیش از این دوران یا ناپدید شده‌اند و یا اینکه مطالبشان در کتب رجالی این دوران به کار رفته و خود به مرور از بین رفته‌اند.
رجال کشی و رجال طوسی از مشهورترین کتابهای رجالی این دوره هستند. فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی نیز مطالب رجالی فراوانی داشته‌اند و در توثیق

1.. رجال نجاشی، ص ۴۰۰.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78157
صفحه از 304
پرینت  ارسال به