73
تاريخ حديث شيعه 2

به مدرسه حديثی تبديل شد و برکات و ثمرات فراوان و دامنه‌داری از خود بر جای گذاشت. از اين رو مدرسه حدیثی قم شایستگی آن را دارد که با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

قم اولین پایگاه خالص شیعی

قم و مناطق پيرامونی آن را سپاه اسلام در سال بيست و سه هجری به فرماندهی ابوموسی اشعری فتح نمود.
برخی گفته‌اند که قم شهری اسلامی است و پيش از فتوحات مسلمانان پیشینه‌ای نداشته است.۱ این نظریه با مخالفت برخی دیگر رو به رو شده و هر دو گروه برای خود دلايلی داشته و به نقد مخالفان پاسخ داده‌اند که در برخی کتابها به تفصيل مورد بحث قرار گرفته است.۲
آنچه درباره شهر قم مهم می‌نماید آن است که برخی از عربهای مهاجر، که بسیاری از آنان با حکومت مخالف بوده و با آنان معارضه داشتند، در اواخر قرن اول هجری به قم مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شدند. این گروه از خانواده سائب بن مالک اشعری و یا سعد بن مالک بودند۳ که در گذشته از خاندانهای شيعی ساکن کوفه و از مخالفان بنی‌امیه به شمار می‌آمدند.
اجتماع این گروه شیعه در این شهر در سالهای پسین قرن اول هجری موجب رواج تفکر شیعی و مهاجرت دیگر شیعیان شد؛ به گونه‌ای که شهر قم اولین مرکز خالص شیعی در ایران گشت که هیچ فردی از اهل سنت در آن وجود نداشت.۴ از اين رو بود که در کلام امامان معصوم علیهم السلام از قم با عنوان پناهگاه شيعيان ياد شده است۵ ؛ زیرا اظهار و ابراز عقاید شیعی در آن آزاد بود.
دوری از مرکز خلافت و نداشتن امتیاز خاص اقتصادی و جغرافیایی موجب گشت

1.. معجم البلدان، ج ۴، ص ۳۹۷.

2.. گنجینۀ آثار قم، ج ۱، ص ۸۰ ـ ۷۴.

3.. رجال نجاشی، ص ۸۱.

4.. بحار الانوار، ج ۵۷، ص ۲۱۴.


تاريخ حديث شيعه 2
72

نخستين حوزه حدیثی شیعه، مدینه بود، زیرا امامان علیهم السلام تا زمان امام جواد علیه السلام در این شهر استقرار داشتند. شيفتگان به دانش اهل‌بيت علیهم السلام از شهرهای گوناگون سرزمين پهناور اسلامی خود را بدين شهر مقدس می‌رساندند تا از خرمن فیض آن بزرگواران خوشه برچینند و حديث ايشان را به ارمغان ببرند.
محمد بن مسلم طائفی، محدث بزرگ و عالی‌مقام شیعی، چهار سال در این شهر اقامت کرد تا از محضر امام باقر علیه السلام بهره برد.۱
دومین حوزه حدیثی شیعه، حوزه کوفه است، شهری که در آن گرایشهای شیعی سابقه‌ای کهن حتی پيش از حضور اميرالمؤمنين علیه السلام در آن شهر دارد.۲
هجرت امام علی علیه السلام به کوفه پس از جنگ جمل و حضور چهار ساله در اين شهر حوزه حدیثی کوفه را غنی و نيرومند ساخت. حضور طولانی مدت ياران بزرگوار ایشان همانند حُجْر بن عَدِی، کُمیل بن زیاد، رُشَیْد هجری، اصْبَغ بن نُباتِه و ... در این شهر حوزه حدیثی شیعه را پررونق نمود.
سومین حوزه حدیثی شیعه، خراسان بود؛ منطقه‌ای که در زمان حضور بیش از دو سال امام علی بن موسی الرضا علیه السلام با معارف اهل‌بیت علیهم السلام بیشتر آشنا شد. حوزه حدیثی قم منطقه دیگری بود که در همين دوران شکل گرفت. این حوزه نوپا با سود جستن از شرایط مساعد، رشد و گسترش پیدا کرد و شخصيتهای بزرگی در آن پرورش يافتند. حوزه حدیثی قم نخستين يا از نخستين حوزه‌های حديثی است۳ که

1.. معجم رجال الحدیث، ج ۸، ص ۲۶۶.

2.. حضور افرادی همچون عمار بن یاسر، مالک اشتر، زید بن صوحان، صعصعة بن صوحان، عبدالله بن بدیل، کمیل بن زیاد، حجر بن عَدِی و ... در کوفه موجب رواج تفکر شیعی در این شهر شد. هستۀ اصلی معترضان عثمان بن عفان را این گروه تشکیل می‌دادند. عثمان همۀ این گروه را تبعید کرده بود که پس از آغاز شورش به کوفه بازگشتند.

3.. تردیدِ در آغازین مدرسۀ حدیثی شیعه به جهت مشخص نبودن موقعیت حوزۀ حدیثى کوفه است. در مورد اینکه آیا از مبانی، دستور و شیوۀ خاصی در دریافت و عرضۀ حدیث برخوردار بوده است یا نه. باید گفت که بدیهی است حوزۀ حدیثی کوفه قدمتی بیش از حوزۀ حدیثی قم دارد. بنابراین اگر ثابت شود این حوزه از چنین ویژگیهایی برخوردار بوده نخستین مدرسۀ حدیثی شیعه مدرسۀ حدیثی کوفه خواهد بود و اما اگر مشخص شود که فقط مجموعه‌ای بوده است که راویان و محدثان در آنجا همدیگر را یافته و اطلاعات حدیثی خود را ردّ و بدل می‌کردند نخستین مدرسه، مدرسۀ حدیثی قم خواهد بود. به نظر می‌رسد شهر کوفه هیچ‌گاه این جایگاه خاص حدیثی را نیافته است.

  • نام منبع :
    تاريخ حديث شيعه 2
    تاریخ انتشار :
    1390
    پیوند معرفی کتاب :
    http://hadith.net/post/51687/
تعداد بازدید : 78177
صفحه از 304
پرینت  ارسال به