به اتهام غلو مورد بیمهری قرار گرفتهاند.۱ برخی از متهمان به غلو تا مرحله اعدام نیز پیش رفتهاند. درباره محمد بن أورَمَه (استاد ابوسُمَیْنه) نوشتهاند:
ذکرَه القميون و غَمَزوا عليه و رَمَوه بالغُلوِ حتّی دَسَّ عليه مَن يَفتِک به، فوَجَده يُصلِّی مِن أولِ الليلِ إلی آخِرِه فتَوَقَّفوا عنه. و حَکی جَماعةٌ مِن شُيوخِ القميين عن ابنِالوليدِ أنّه قال: "محمدُ بنُ اورمةَ طُعِنَ عليه بالغلو، و کلُّ (فَکلُّ) ما کان فی کتُبِه مِمّا وُجِد فی کتبِ الحسينِ بنِ سعيدٍ و غيرِه فَقُلْ به، و ما تَفَرَّدَ به فلا تَعتَمِدْه"، و قال بعضُ أصحابِنا: "إنّه رَأی تُوقيعاً مِن أبیالحسن الثالثِ علیه السلام إلی أهلِ قم فِی مَعنَی محمدِ بنِ أورمةَ و بَرائتِه مِمّا قُذِفَ به"۲.
اهل قم وی را به بدی ياد کردهاند، او را مورد طعن قرار داده و به وی نسبت غلو دادهاند؛ آنسان که شخصی برای ترور وی به کمين نشست. در اين حال مشاهده کرد که از آغاز شب تا پايان شب نماز میخواند و بدين ترتيب [از سوء قصد به او] دست نگه داشتند. جماعتی از بزرگان قم از قول ابنوليد آوردهاند که گفت: "محمد بن أورمه متهم به غلو است؛ لذا روايات کتب وی را که در کتابهای حسين بن سعيد و ديگران نيز موجود است بپذير و به آنچه تنها او نقل کرده اعتماد مکن". يکی از محدثان اماميه میگويد که وی توقيعی از امام رضا علیه السلام خطاب به مردم قم در ارتباط با محمد بن أورمه ديده که امام علیه السلام وی را از اتهاماتی که به او نسبت دادهاند بری دانسته است.
چند نکته
درباره مواجهه قمیها با غالیان و متون غالیانه، چند نکته شنیدنی است:
1. تعريف غلو در مدرسه حديثی قم
تعریف غلو در نزد محدثان قم بسیار وسیع و گسترده بوده است. شیخ صدوق (رحمه الله) درباره سهو النبی صلی الله علیه و آله نوشته است:
إنّ الغُلاةَ و المُفَوِّضَةَ، لَعَنَهُم اللهُ، يُنکرون سهوَ النبیِّ صلی الله علیه و آله و يَقولون: "لَو جاز أنْ يَسهُوَ علیه السلام فی الصلاةِ لَجاز أنْ يَسهُوَ فی التبليغِ ..." و کان شيخُنا محمدُ بنُ الحسنِ بنِ أحمدِ بنِ الوليدِ، رَحِمَه اللهُ، يقول: "أولُ درجةٍ فی الغلوِ نفْی السهوِ